بلاتکلیفی در اعلام زمان تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان توسط مجلسی‌ها با توجه به افزایش آمار کودک آزاری در در ماه‌های اخیر به چالشی بحث برانگیز میان مسئولان و دغدغه مندان این حوزه تبدیل شده، این در حالی است که هر یک از نمایندگان مجلس زمان متفاوتی را برای تصویب نهایی این لایحه اعلام می‌کنند و زمان تصویب این لایحه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

تناقض گویی نمایندگان مجلس در اعلام زمان تصویب لایحه حمایت از کودکان

سلامت نیوز:بلاتکلیفی در اعلام زمان تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان توسط مجلسی‌ها با توجه به افزایش آمار کودک آزاری در در ماه‌های اخیر به چالشی بحث برانگیز میان مسئولان و دغدغه مندان این حوزه تبدیل شده، این در حالی است که هر یک از نمایندگان مجلس زمان متفاوتی را برای تصویب نهایی این لایحه اعلام می‌کنند و زمان تصویب این لایحه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که برای اولین بار در اسفندماه سال 87 به مجلس ارائه شده بارها مورد تغییر و تحولات قرار گرفته و در نهایت به 49 ماده رضایت داده است و مجلس دهم توانسته 15 ماده از این لایحه را بررسی کند اما نکته قابل تأملی که در روند بررسی لایحه مذکور وجود دارد، نامشخص بودن زمان دقیق تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است چرا که هر یک از اعضای کمیسیون قضائی و فراکسیون زنان زمانی را برای تصویب لایحه اعلام می کنند.

پروانه سلحشوری- رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعامل فراکسیون زنان و معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای تسریع در بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: در فراکسیون زنان مجلس به دنبال حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هستیم و این پیگیری ها از آغاز فعالیت مجلس دهم به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و هدفی که ما در این زمینه دنبال می کنیم حل مسایل مربوط به کودکان و به طور خاص دختران و زنان است.

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس، لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به طور جدی در حال بررسی است و در کنار این موضوع فراکسیون زنان به بررسی کلی این لایحه پرداخته و در این مسیر از حقوقدان‌ ها و کارشناسان حوزه کودک کمک گرفته تا نقاط ضعف و قوت پیرامون لایحه بررسی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قوانین فعلی تعریفی از مجازات کودک آزاری وجود ندارد اما با توجه به حجم کودک آزاری ها که در سال های اخیر شاهد آن هستیم، باید در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مجازات ها سخت گیرانه اعمال شود. فراکسیون زنان در مسایل مربوط به حقوق کودکان و نوجوانان به دنبال افزایش تعامل با دستگاه‌ هاست تا مشکلات رصد و ارزیابی شود و برای رفع خلأ قانونی اقدامات موثری انجام شود.

وعده 6 ماهه مجلسی‌ها برای تصویب لایحه حمایت از کودکان

همچنین طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز از تصویب لایحه حمایت از کودکان تا 6 ماه آینده خبر داد و گفت: تاکنون 15 ماده از 49 ماده آن را به تصویب نهایی رسانده ایم. این لایحه با توجه به اینکه ، قبلا سابقه اجرایی نداشته است، برای تصویب آن به زمان نیازمند هستیم که برای تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان حداقل 6 ماه زمان نیاز داریم.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی باتوجه به رشد صعودی کودک آزاری ها و میزان تاثیر این لایحه در جلوگیری از این آسیب گفت: هر قانونی قطعا می تواند در پیشگیری از آسیب ها موثر باشد، نمی گوییم تأثیر صد درصدی اما قطعا تأثیرات مثبتی خواهد داشت. برای تاثیر صد درصدی، فقط قانون کافی نیست و ما بیشتر از قانون نیازمند فرهنگ هستیم.

آغاز تعطیلات تابستانی مجلس و تأخیر در بررسی مفاد لایحه

سمیه محمودی یکی از اعضای کمیسیون قضائی مجلس نیز با تأکید بر اینکه مجلس تمام سعی خود را برای تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به کار می گیرد، گفت: از آنجا که تعطیلات تابستانی مجلس شروع شده، تصویب این لایحه به تأخیر خواهد افتاد.

وی درباره تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: تمام تلاش نمایندگان مجلس تصویب هرچه زودتر این لایحه است. تصویب این لایحه با حمایت تمامی کمیسیون ها همراه خواهد بود. البته تفاوت نظرهایی بین نمایندگان وجود دارد که باتوجه به رشته تخصصی هر کدام این امر عادی است و این تفاوت نظرها در اصل موضوع تداخلی ایجاد نمی کند. سعی ما این است که این لایحه در کمتر از یک ماه به تصویب برسد. اما از آنجایی که از هفته آینده تعطیلات تابستانی مجلس شروع شده و تا مهرماه ادامه دارد، تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به تأخیر خواهد افتاد.

این عضو کمیسیون قضائی مجلس باتوجه به ضرورت تصویب این لایحه و تأثیر آن روی کاهش رشد کودک آزادی گفت: ما نباید فقط از یک بُعد به این قضیه نگاه کنیم. این لایحه فقط برای جلوگیری از کودک آزاری نیست. هدف از تصویب این لایحه کاهش آسیب های اجتماعی است. درباره تاثیر لایحه هم نمی توان نظر قطعی داد، زیرا مجلس قانون گذار است و نقشی در اجرای آن ندارد و برای تاثیرات آن باید منتظر باشیم تا ببینیم مجری قانون چه خواهد کرد.

اما سمیرا مهدوی فعال اجتماعی حوزه زنان و كودكان آسیب دیده با اشاره به موضوع حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: در این بحث دو موضوع وجود دارد که ما باید به بررسی آن بپردازیم؛ اولین موضوع این است که ما نهاد متولی برای حمایت از کودکان آسیب دیده نداریم، موضوع دوم عرف جامعه است که در بسیاری از موارد دست ما را در اجرای قانون بسته است.

عرف بازدارنده از اجرای قوانین

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی که ما با آن روبه رو هستیم این است که اگر پدر کودک و یا ولی دم حتی اگر کودک را بُکشد، هرگز اعدام نخواهد شد. این از مواردی است که عرف جلوی اجرای قانون را گرفته است. در حال حاضر به علت تفاوت های زیادی که در کودک آزاری ها در ایران با سایر کشورهای دنیا وجود دارد، ما نمی توانیم به صورت قانونی خیلی از کارها را انجام دهیم. عرفی وجود دارد، که حق کتک زدن کودک را به پدر می دهد. در چنین مواردی قاضی نمی تواند بگوید این تبیه بوده یا کودک آزاری؟ ما نمی تونیم فرق بین این دو رو متوجه شویم، زمانی که مرز مشخصی برایشان وجود ندارد. حد تنبیه برای ما مشخص نشده، و این کار را برای ما سخت می کند.

اجرای قانون مهم‌تر از تصویب آن است

مهدوی در پاسخ به این سوال، که تصویب لایحه کودکان و نوجوانان، تاثیری هم در کم شدن اینگونه آسیب ها خواهد داشت، گفت: چیزی که برای ما اهمیت دارد، اجرای قانون است، نه تصویب قانون. تصویب این لایحه نمی تواند تاثیر چندانی داشته باشد و ما برای اجرایی شدنش باید تمامی جوانب را در نظر داشته باشیم. از آنجایی که مقام معظم رهبری نیز تاکید بر پیگیری و جلوگیری از آسیب های این چنینی را داشته اند، می توانیم به اجرای هر چه سریع تر و درست تر این قانون امید داشته باشیم. ما با داشتن 9 تبصره می توانیم 900 تفسیر داشته باشیم. حکمی که صادر می شود، نوع حمایت و نهاد متولی، همه می توانند کمک کنند بر تاثیر این قانون باشند. مهم تر از همه این مسائل، این است که ما نیز با داشتن قانون می توانیم وظیفه خود را نسبت به همسایه و آشنای این کودکان بدانیم.

این فعال حقوق کودک در رابطه با نقص‌های موجود در لایحه مذکور گفت: این قانون در سال 81 نوشته شده است. مگر می شود تا الان نیازی به تغییر نداشته باشند؟ این قوانین باید به روز شوند، چون جامعه به روز شده است. این لایحه 2 ماه پیش هم به صحن رفت ولی با الویت قرار دادن لایحه دیگری، دوباره تصویب آن را به عقب انداختند، این یک مشکل اساسی است.

بیشترین کودک آزاری ها در کدام منطقه تهران است

مهدوی درپاسخ به این سوال که، بیشتر کودک آزاری ها در چه قشری از جامعه صورت می گیرد، گفت: در تهران دنبال مواردی بودیم که دچار آسیب‌های، جسمی و جنسی شده بودند و در همان زمان که در مناطق پایین تهران در جست و جوی این کودکان آسیب دیده بودیم، متوجه شدیم درمناطق 1، 2 و 3 تهران آسیب‌های این چنینی بسیاری وجود دارد. پس نمی توان گفت این آسیب ها و بیماری مختص به قشر خاصی از جامعه است.

این فعال حقوق کودکان تصریح کرد: انسجام بین اعضاء خانواده کم شده است. نبود این همبستگی ها باعث می شود بسیاری از چیزها مخفی بماند. نباید بگذاریم این وابستگی ها از بین برود. آموزش و فرهنگ درست بیشترین کمک را در حل این مشکلات به ما می کند. زمانی که بحث فرهنگ پیش می آید می گوییم، ما ایرانی هستیم و فرهنگ 2500 ساله داریم. فرهنگی که ما از آن یاد می کنیم برای گذشته است. در حال حاضر نیازمند فرهنگسازی های جدیدتر و جامع تری هستیم. ما باید خط قرمزهایمان را مشخص کنیم. خیلی وقت ها شده به دلیل فرهنگ مردم، ما نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید به مجرم، مجازات درستی بدهیم. همیشه دادن حکم قصاص مشکل گشا نیست. زمانی که مردم خواهان هرچه سریع تر رای دادگاه هستند، چطور می توان با تفکر و تعقل به بررسی ماجرا پرداخت؟ پس در اولین فرصت حکم قصاص داده می شود. مگر کم بودند افرادی که قصاص شدند؟ چرا بعدش دوباره شاهد چنین مواردی بوده ایم؟ پس باید به ریشه یابی مشکل بپردازیم و تصمیمی اسای برای حلش بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha