قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: تفاوتی بین کمک بهیار و کمک پرستار وجود ندارد و بهیاری یک ساله، بدعت معاونت پرستاری وزارت بهداشت است.

بدعتی به نام بهیاری یک ساله

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: تفاوتی بین کمک بهیار و کمک پرستار وجود ندارد و بهیاری یک ساله، بدعت معاونت پرستاری وزارت بهداشت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمد شریفی مقدم، در سال ۱۳۹۳ طرحی تحت عنوان تربیت بهیاری یکساله از سوی معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح شد و پیرو آن اقدام به صدور مجوز به اشخاص حقیقی و یا شرکت هایی که سابقه کارکرد آموزشی ندارند شد و همچنین مبلغی غیر معقول و معمول هم برای شرکت در این دوره ها اعلام شد. این امر از همان ابتدا با مخالفت شورای عالی سازمان نظام پرستاری مواجه شد.

وی در رابطه با برگزاری دوره های بهیاری یک ساله ضمن بیان این مطلب توضیح داد: مخالفت شورای عالی به این دلیل بود که تربیت نیروی بهیار دارای شرایط و ضوابط خاص است واین شرایط را شورایعالی آموزش و پرورش در اساسنامه ای مصوب نموده که بر طبق آن شرایط نحوه تأسیس مدارس و هنرستان هایی که می توانند بهیار تربیت نمایند، مشخص شده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: این هنرستان ها در مناطقی تأسیس می شوند که نیاز به بهیار توسط معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام و توسط معاونت آموزشی وزارت تایید شود. بر طبق فصل چهارم این اساسنامه دانش آموزان داوطلب بایستی دارای شرایط خاصی باشند از جمله داشتن حداکثر سن ۱۸ سال و دارا بودن مدرک قبولی سوم راهنمایی. همچنین بر طبق فصل پنجم  بایستی دوره آموزش در این دبیرستان ها بر اساس ضوابط آموزشی و پرورشی و مواد درسیِ رشته بهیاری توسط وزارت بهداشت تهیه و به تایید وزارت آموزش و پرورش برسد.

به گفته شریفی مقدم، طول این دوره ۳ سال بوده و هزینه ای برای دانش آموز در پی نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره با مراکز مجاز برگزاری این دوره ها توضیح داد: مؤسسات غیر دولتی و خصوصی مثل جهاد دانشگاهی، شرکت تعاونی، شرکت سهامی و حتی مدارس غیر انتفایی آموزش و پرورش و افراد حقیقی و حقوقیِ دیگر نمی توانند متولی برگزاری این دوره ها باشند و مدارک صادر شده بهیاری توسط این دستگاه ها فاقد اعتبار است و دستگاه صادر کننده دچار تخلف شده است.

شریفی مقدم افزود: تنها مدرک بهیاری ای دارای اعتبار می باشد که در دبیرستان ها و هنرستان های کاردانی که زیر نظر آموزش و پرورش با مدیریت وزارت بهداشت و آن هم حوزه معاونت آموزشی وزارت مربوطه اداره می شود و دانش آموزان آن دارای حداکثر ۱۸ سال سن و نیز سابقه ۳ سال تحصیل داشته باشند و هزینه ای هم از داوطلب دریافت نمی شود.

وی تصریح کرد: ولی متأسفانه اشخاص و یا شرکت هایی با دریافت هزینه های میلیونی و با وعده دادن مدرک بهیاری و اشتغال تعدادی را ثبت نام نمودند ولی با صراحت اعلام می کنیم که این اشخاص و یا شرکت ها مجوز تربیت بهیاری را نداشته و بعد از آن با انتخاب اسم کمک پرستار در داخل پرانتز بهیاری یک ساله سعی در سرپوش گذاشتن و توجیه مبالغ اخذ شده و نیز امتناع داوطلبان از حضور در این دوره ها داشتند. از نظر سازمان نظام پرستاری بعد از دوره پرستاری بهیاری است که در دوران نه چندان دور بار اصلی در وزارت بهداشت بر دوش این عزیزان بوده و به تدریج با توجه به سیاست های وزارت بهداشت تعدادشان در بیمارستان ها کم شد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: بعد از دوره بهیاری، دوره کمک بهیاری است که خدمات اولیه بیماران بر عهده این عزیزان می باشد.کمک بهیاری رده ای تعریف شده در چارت بیمارستان ها، وزارت بهداشت و سازمان مدیریت می باشد که با گذارنیدن یک دوره ۴ ماهه دانش و مهارت های لازم را کسب می کنند و میزان این دوره هم کاملاً کفایت می نماید.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف معاونت پرستاری وزارت بهداشت در برگزاری این دوره ها، اظهار کرد: معاونت پرستاری وزارت بهداشت به جای پرداختن به فعل پرستاری تخصصی که نیاز ضروری روز جامعه است و به دلیل تضاد منافع ایجاد شده طی این چند سال بیشترین انرژی خود را صرف رسمیت دادن به این دوره ها و توجیه افکار عمومی تربیت شدگان این دوره می نماید و با تبدیل اسم کمک بهیار به کمک پرستار می خواهد این افراد را توجیه نماید در حالی که تغییر این عنوان به ضرر نامبردگان است، چون کمک بهیاری دوره ای تعریف شده در قانون مثل سخت و زیان آور بودن مشاغل و یا قانون ارتقاء بهره وری است و تبدیل عنوان کمک بهیار به کمک پرستار فقط باعث می شود این افراد از مزایای قوانینی که بسیار با ارزش است، محروم شوند.

شریفی مقدم در پایان ضمن اعلام موضع سازمان نظام پرستاری در برگزاری این دوره ها، تصریح کرد: از نظر این سازمان بین کمک بهیار و کمک پرستار تفاوتی نیست و شرح وظایف آن هم مثل کمک بهیاری است. از سوی دیگر افزایش طول دوره صرفاً جهت توجیه مبلغ پرداختی است. بنابراین به همین دلیل بوده که سازمان نظام پرستاری تا کنون در عرصه برگزاری دوره های بهیاری یک ساله ورود نکرده و گرنه این سازمان مجوز تربیت کمک پرستار را از دولت داشته است و می توانسته این دوره ها را برگزار نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • zoha ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    0 0
    yani hich dorei be name behyari nist k sabtenam konan alan vase bozorgsalan?