پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 229116

دوست دارید بدانید در دنیای امروزمان، چه کسانی به طور طبیعی بیشترین طول عمر را دارند؟

صدساله‌های کره زمین چگونه زندگی می‌کنند؟

سلامت نیوز-*وحید شامخی: دوست دارید بدانید در دنیای امروزمان، چه کسانی به طور طبیعی بیشترین طول عمر را دارند؟ به احتمال زیاد نشنال‌جئوگرافیک را با مستندهای فوق‌العاده‌اش از طبیعت و کره زمین می‌شناسید.

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: این مؤسسه، حدود ١٥ سال قبل تصمیم گرفت پاسخ پرسش جذاب خط اول را بیابد! یکی از کارمندانش به نام «دَن باتنِر» مأمور انجام این پروژه شد تا دنیا را بگردد و بیابد افرادی که بیشترین طول عمر را دارند، چه نحوه زندگی‌ای را دنبال می‌کنند؟ چه عادت‌هایی دارند؟

آیا ویژگی‌های مشترکی میان آنها وجود دارد یا خیر؟ پس از بررسی‌های اولیه متوجه شدند پنج نقطه از کره زمین وجود دارد که میانگین طول عمر مردم آن مناطق از جاهای دیگر بالاتر است. ساردینیا، جزیره‌ای در مدیترانه و متعلق به ایتالیا، ایکاریا، جزیره‌ای در یونان، شبه‌جزیره نیکویا در کاستاریکا، لوما لیندا، شهری در کالیفرنیا و نهایتا اوکیناوای ژاپن! مشخصه مشترک این پنج منطقه این است که بیشترین تعداد انسان‌ها با سن صد سال یا بیشتر را دارند. «دن باتنر» این مناطق را مناطق آبی نامید و سال‌ها مصاحبه و تحلیل انجام داد تا دریابد آیا نحوه زندگی مشترکی میان مناطق آبی وجود دارد یا خیر؟

پس از مدتی عادت‌ها یا رفتارهای مشترکی میان آنها پیدا کرد که شش مورد از آنها را مرور می‌کنیم: یک اینکه، این افراد به باشگاه بدن‌سازی یا ورزش نمی‌روند، بلکه نحوه زندگی روزمره‌شان به‌گونه‌ای است که پر از تحرک و فعالیت بدنی است. هر روز مجبورند که فعالیت بدنی برای کارهای روزانه‌شان (رفت‌وآمد، شغلشان و...) انجام دهند. دو، سطح استرس خود را پایین می‌آورند، چگونه؟ اوکیناوایی‌ها هر روز زمانی به اجداد خود فکر می‌کنند یا کالیفرنیایی‌ها دعا می‌خوانند. سوم اینکه قانونی به نام ٨٠ درصد را دنبال می‌کنند.

٢٠ درصد از حجم معده خود را خالی نگه می‌دارند؛ یعنی قبل از اینکه احساس سیری کنند، دست از غذا می‌کشند و همین‌طور از غروب به‌بعد یا غذا نمی‌خورند یا خیلی کم می‌خورند. چهارم اینکه تقریبا همه این افراد به یک جامعه ایمانی یا گروه اعتقادی- مذهبی تعلق‌خاطر داشته و دارند و به‌طور منظم حداقل ماهی چهارمرتبه در برنامه‌های گروهی آنها شرکت می‌کنند. پنجم اینکه برای خانواده خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و حتی پدران، مادران و پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود را در نزدیکی خود نگهداری می‌کنند!

و ششم اینکه، هدف دارند! بله، هدف! شاید عجیب به نظر برسد، اما برای مثال اوکیناوایی‌ها اصطلاحی به نام «ایکیگای» دارند که به این معنی است: چرا صبح بیدار می‌شوم؟ اینکه اصلا اگر عمرمان بیشتر شود خوب است یا بد، موضوع این یادداشت نیست. نکته بسیار جالب اینجاست که حتی مردم این پنج منطقه دنیا که عموما از مناطق بسیار توسعه‌یافته و پیشرفته تمدنی نیستند، بدون اینکه دوره‌ها و کلاس‌های مدیریت را بگذرانند، به دنبال هدف خود هستند و چنین دغدغه‌ای موجب افزایش طول عمرشان نیز شده است. اینکه بدانند هر روز صبح برای چه از خواب برمی‌خیزند؟ و چرا باید به دنبال مابقی روزها و ساعت‌های زندگی‌شان باشند؟ انگار هدفمندی پای ثابت موفقیت‌های ما انسان‌هاست؛ حال این موفقیت، طول عمر بیشتر باشد، علم بیشتر باشد، ثروت بیشتر باشد، معنویت بیشتر باشد یا هر مفهوم دیگری که آن را موفقیت بنامیم. به قول مردم شبه‌جزیره نیکویا، یکی از همان مناطق صدساله‌خیز دنیا، به دنبال طرح زندگی‌مان (Plan de vida) باشیم!

 

*کارشناس ژنتیک

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha