دکتر سعید ابن یمین معاونت اجرائی دبیرخانه ستاد برگزاری هفته سلامت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار "سلامت نیوز" به تشریح برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دیگر دستگاههای و نهادهای مجری برنامه های این هفته پرداخت.

وی با اشاره به آغاز هفته سلامت از 18 فروردین لغایت 24 فرودین گفت: شعار امسال روز جهانی بهداشت آینده ای مطمئن با سرمایه گذاری در سلامت است که تمامی برنامه های ما با محوریت همین شعار تنظیم شده است.

ابن یمین به نامگذاری هر یک از روزهای هفته سلامت اشاره کرد و به بیان آنها و محورهای اساسی هر روز پرداخت:

1-شنبه18/1/86 ، روزسلامت، ایمنی غذا، محورهای اساسی این روز شامل توجه به نقش عوامل خطرساز غذائی بر بیماریهای غیرواگیر از جمله نقش روغن، قند، نوشابه و غیره در ابتلا به این بیماریها است.

2-یكشنبه19/1/86، روز سلامت، مشاركتهای عمومی و همكاریهای بین بخشی، محور اساسی این روز توجه به نقش و جایگاه نهادها و سازمانهای دست اندركار و موثر در امر سلامت از طریق گرامیداشت و تقدیر از نقش افراد و سازمانهای دوستدار و حامی سلامت در مراسم روز جهانی بهداشت است.

3-دوشنبه20/1/86، روز سلامت و رسانه ها، محورهای اساسی این روز نشست با اصحاب رسانه ها و هماهنگی جهت بازدید مدیران رسانه ای و خبرنگاران از طرح ها و پروژه های افتتاح شده در دولت نهم است.

4-سه شنبه21/1/86، روز سلامت، شهر و روستای سالم،محور اساسی این روز با توجه به نقش و جایگاه نهاد و سازمانهای دست اندركار و موثر در امر سلامت خصوصا نقش منتخبین پزشك و پیراپزشك در شوراهای اسلامی شهر و روستا در تحقق این مهم و توجه به مقوله سلامت به عنوان یكی از وظایف شوراها است.

5-چهارشنبه22/1/86، روز سلامت و جایگاه فن آوری های نوین، محور اساسی این روز بیان توفیقات حاصله در زمینه استفاده از فن آوری های نوین از جمله كشف داروی كنترل بیماری ایدز درمان ضایعات نخاعی بهره مندی از تكنولوژیهای پیشرفته از قبیل نانو تكنولوژی و ساخت داروهای نوتركیب است.

6-پنج شنبه 23/1/86، سلامت، حمایتهای قانونی چالشها و فرصتها،محور اساسی این روز برگزاری نشست تخصصی با صاحب نظران و متخصصین امور حهت بررسی و ارائه راهكارهای لازم به منظور اصلاح قوانین مرتبط با سلامت است.

7-جمعه 24/1/86، سلامت و خانواده سالم،محورهای اساسی این روز برگزاری نشست های تخصصی با حضور كارشناسان و صاحبنظران به منظور بررسی چالش های موجود در مسائل سلامت خانواده، برگزاری مراسم جشن برای كاركنان و خانواده های ایشان و تقدیر از كاركنان یا خانواده های نمونه كاركنان است.

وی همچنین به برگزاری "همایش ایمنی غذا و سلامت تغذیه" اشاره کرد و گفت: این همایش 18 فروردین در سالن محل برگزاری نمایشگاههای دائمی استان اصفهان برگزار می شود و علاوه بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف تغذیه ای توسط مسئولین و کارشناسان، شركتهای برتر صنایع غذائی در نمایشگاهی در محل برگزاری همایش به ارائه آخرین دستاوردهای خود در صنعت تغذیه خواهند پرداخت.

در این همایش دکتر شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با "مسائل مربوط به ایمنی غذا و تغذیه در استان"، دكتر حاج آخوندی مدیر اداره كل نظارت بر موادخوراکی و آشامیدنی وزارت بهداشت در مورد "صنایع غذائی و ایمنی غذا"، دكتر شانه ساز معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد "مسائل مربوط به تغذیه در کشور"، آقای موسی خانی رئیس انجمن صنایع غذائی استان در مورد "صنایع غذائی استان اصفهان و فعالیتهای آنها"، خانم مهندس هادی زاده رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی صنایع غذائی در مورد "مسائل و مشکلات مسئولین فنی صنایع غذائی و دکتر مظهری رئیس انجمن تغذیه ایران در رابطه با "ارتباط سلامت جامعه با ایمنی غذا و سلامت تغذیه" سخنرانی خواهند کرد.

وی همچنین از برگزاری همایشی با حضور بهداشت یاران سلامت و با همكاری رابطین بهداشتی آموزش و پرورش در روز بیستم فرودین در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان خبر داد.

ابن یمین در ادامه به انجام طرح شناسائی نوزادان هایپوتیروئیدی که از اسفند 83 در اصفهان به صورت پایلوت آغاز شده است اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع این طرح شناسائی نوزادان هایپوتیروئیدی یا نوزادانی كه دچار كم كاری تیروئید هستند بود که تاکنون 200 نوزاد مبتلا به هایپوتیروئید در این طرح كشف شده اند.

وی ادامه داد: این مسئله از این جهت حائز اهمیت هست كه نوزادانی كه مبتلا به این بیماری هستند استعداد عقب ماندگی ذهنی در آنها حاصل می شود و ما با برنامه هایی در تلاش هستیم که از این امر پیشگیری كنیم.

به گزارش "سلامت نیوز" برگزاری همایش "جوان و مبارزه با داروهای مخدر و روانگردان جدید" از ساعت8تا 12 صبح روز 23فرودین در سالن صلح و دوستی از دیگر برنامه های ستاد برگزاری هفته سلامت در استان اصفهان است.

در این همایش دكتر نواب رئیس جمعیت هلال احمد استان اصفهان، دكتر شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، دكتر فشاركی و دكتر شانه ساز سخنرانی خواهند كرد، همچنین نمایشگاه داروهای توقیف شده مخدر استان اصفهان نیز از صبح تا عصر همان روز در محل برگزاری این همایش برگزار می شود.

نواختن زنگ سلامت در مدارس، سخنرانی دكتر شیرانی قبل از خطبه های نمازجمعه، برپائی پایگاههای اطلاع رسانی، برگزاری جلسات آموزش در ادارات، كارخانجات و مدارس،اطلاع رسانی از طریق پایگاههای سیار بهداشتی ،نصب پارچه نوشته، بنر و پلاكارد در سطح استان، درج شعارهای مربوط به سلامت در مكاتبات اداری، درج پیام در قبوض آب و برق و فیش حقوقی كارمندان و كارگران، برگزاری مسابقهدوچرخه سواری،عكس و شعر سلامت برگزاری كوه گشت خانوادگی، توزیع هدایای ورزشی با شعارهای بهداشتی به همراه دهها برنامه دیگر در هفته سلامت با همكاری دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، سامانه خبری سلامت نیوز، استانداری اصفهان، صدا و سیمای مركز اصفهان، شهرداری اصفهان، اداره كل بیمه خدمات درمانی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان آموزش و پرورش، كمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج و سپاه و بسیج جامعه پزشكی استان اصفهان برگزار می شود.

دکتر سلطانیان مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفتگو با سلامت نیوز با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع غذائی برتر استان در محل دائمی نمایشگاهای بین المللی استان اصفهان گفت: برای اولین بار در کشور در این نمایشگاه غرفه ای به نام تکنولوژی مواد غذائی بر پا شده است که مردم را با چگونگی تولید مواد غذائی به روش صنعتی آشنا می کند.

وی با بیان این مطلب که این نمایشگاه از 18 تا 24 فروردین در محل نمایشگاههای دائمی استان اصفهان برگزار می شود افزود: ما همچنین در این غرفه ها به آموزش رژیم غذائی و تغذیه صحیح برای اولین بار در چنین نمایشگاهی در سطح کشور خواهیم پرداخت، همچنین شیلات تیز با حضور در این نمایشگاه به آموزش طبخ صحیح غذاهای دریائی به مردم خواهد پرداخت.

دکتر سلطانیان همچنین از حرکت کارناوال سلامتی در روزیکشنبه با حرکت دانش آموزان مقطع ابتدائی و همچنین پیش دبستانی در سطح شهر اصفهان و رژه خوردوهای مراکز بهداشتی و درمانی با هدف حساس سازی جامعه نسبت به مقوله سلامت خبر داد.

وی تجلیل از خیرین بهداشتی درمانی و بویژه انجمن خیریه درمانی حضرت ولیعصر(عج) که نقش عمده ای در سرویس دهی در جهت سلامت به مردم ایفا می کنند را طی برنامه ای که سه شنبه 21 فرودین ماه برگزار می شود از دیگر برنامه های هفته سلامت در استان اصفهان عنوان کرد.

گفتنی است مشروح مصاحبه دکتر سلطانیان در مورد آینده ای مطمئن در سرمایه گذاری در سلامت در سامانه خبری سلامت نیوز منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha