شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2313

در شرایط امروز 12 میلیون نفر از جمعیت کشور جزو اقشار نیازمند محسوب می شوند و این در حالی است که 6 میلیون نفر از این افراد زیر خط فقر تحت پوشش هیچ نهاد و ارگان حمایتی نیستند در حالی که مشکلات بی شماری را تحمل می کنند و به شدت نیازمند خدمات و مساعدت دولت هستند.

سایه فقر بالای سر محرومان سنگینی می کند

به گزارش سلامت نیوز از مهر،  در دنیای امروز که فقر و محرومیت حتی از کشورهای در حال توسعه نیز در حال رخت بر بستن است اما همچنان این معضل به عنوان یک مشکل اساسی در کشور ما پا برجاست.

با وجود اقدامات بسیار در راستای ریشه کنی فقر و محرومیت در کشور و به خصوص روستاهها اما همچنان فقر و محرومیت را می توان در بطن جامعه احساس کرد. 

علاوه بر افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ، بسیاری از نیازمندان نیز هستند که در جامعه با مشکلات فراوان رها شده و تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و این امر مشکلات آنان را دو چندان کرده است.

از سوی دیگر باید عنوان کرد ، گرچه فقر و محرومیت عده خاصی را در جامعه هدف قرار داده اما نباید فراموش کرد که با افزایش تورم که هر ساله با آن مواجه هستیم اغلب مردم ضربه خورده و در تامین معیشت خود با مشکل مواجه خواهند شد.

بررسی ها نشان می دهد مستمری بگیران و مددجویان بیشترین اقشار محروم کشور محسوب می شوند و آنچه مسلم است در اولویت توجه و مساعدت قرار دارند اما کمک های حمایتی که تا امروز در اختیار این قشر قرار گرفته نتوانسته جوابگوی نیازها و مشکلات مادی آنان باشد و این در حالی است که هر ساله با افزایش نرخ تورم در جامعه وضعیت این قشر وخیم تر می شود.

از سوی دیگر عدم شناسایی کامل نیازمندان واقعی باعث شده تا دستگاههای مربوطه در ارائه خدمات با مشکلات بسیاری مواجه باشند و در نهایت این امر باعث خواهد شد که احساس نارضایتی از بی توجهی مسئولان در بین قشر محروم جامعه شکل گیرد.

آنچه مسلم است ایجاد بانک اطلاعاتی اقشار نیازمند که بنا بود بسیار پیش از این در دستور کار قرار گیرد باعث خواهد شد  تا امکان شناسایی تمامی اقشار نیازمند برای ارائه خدمات رفاهی یکسان فراهم شود.

مبارزه و ریشه کنی فقر و محرومیت همواره مورد تاکید مسئولان عالی نظام بوده است و در این راستا مقام معظم رهبری نیز همواره در فرمایشات خود نسبت به ریشه کنی فقر در جامعه به مسئولان تاکید کرده اند.

ایشان در حضور مسئولان نظام بارها نسبت به ریشه کنی فقر و محرومیت در جامعه تاکید کرده اند و فرموده اند: باید با افزایش محسوس درآمد سرانه ، رشد تولید ناخالص ملی - حضور در رقابتهای اقتصادی بین المللی - رفع فقر و محرومیت و برقراری عدالت، الگوی موفقی از اقتصاد به جهان عرضه می کردیم و کارآمدی کشور در جهت رشد و رونق اقتصادی و تامین عدالت را، برجسته تر به دنیا نشان می دادیم.

رهبر انقلاب اسلامی ، تولید ثروت را شرط لازم برای رفع فقر و محرومیت دانسته اند و افزودند: برای افزایش ثروت ملی، باید راه سرمایه گذاری و تولید اقتصادی برای همه مردم هموار شود و نیروهای جوان تحصیلکرده و مدیران لایق بتوانند در پرتو حمایتهای دستگاههای مختلف، طرحهای بزرگ و ثروت آفرین را اجرا کنند.

یک جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: فقر مقوله ای است که محدود به کشور ما نمی شود و عموما کشورهایی که از نظر سرمایه گذاری و اقتصادی چندان قوی حرکت نمی کنند وجود چنین معضلی را کاملا احساس می کنند.

دکتر غلامرضا علیزاده معتقد است: به دنبال فقر و محرومیت آسیبهای اجتماعی نیز در جامعه شکل و گسترش پیدا خواهد کرد و این و با شرایط کنونی کارشناسان پیش بینی می کنند در سالهای آینده وضعیت وخیمئ تر خواهد شد .

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: با توجه به نرخ تورم ، مستمری ها باید حداقل 15 در صد افزایش داشته باشد در غیر این صورت در سال جاری با افزایش تعداد نیازمندان و افراد زیر خط فقر و همچنین آسیبهای اجتماعی در جامعه مواجه خواهیم بود.

موسی الرضا ثروتی می گوید: در شرایط امروز 12 میلیون نفر در کشور جزء اقشار نیازمند محسوب می شوند و این در حالی است که 6 میلیون نفر از این افراد زیر خط فقر تحت پوشش هیچ نهاد و ارگان حمایتی نیستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 میلیون نفر در کشور "زیر خط فقر خشن" زندگی می کنند ، می گوید: 2 میلیون نفر در حال حاضر به نان شب خود محتاج هستند و نیازمند مساعدت دولت عدالت محور هستند.

ثروتی می گوید: امیدواریم با توجه به تاکیدات دولت عدالت محور در راستای فقر زدایی از کشور و ایجاد عدالت اجتماعی حرکتی جدی برای محرومیت زادیی اقشار نیازمند و زیر خط فقر و همچنین ایجاد عدالت میان افراد غنی و فقیر جامعه  صورت گیرد .

وی معتقد است: یارانه ای که یک فرد ثروتمند در جامعه می گیرد بسیار بیشتر از یارانه ای است که فرد نیازمند می گیرد در حالی که دولت باید با برنامه ریزی جدی به دنبال فکر اساسی برای دهک های پایین جامعه باشد تا بتوانند از امکانات رفاهی و حمایت کافی برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha