چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 232731

در دومین سالگرد تصویب توافق تاریخی پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین یک‌بار دیگر رهبران جهان در پایتخت فرانسه دور هم جمع شده‌اند تا با بررسی روند اجرای این توافق درباره راهکارهای ادامه پیشبرد آن گفت‌وگو کنند.

دفاع از زمین در مقابل خطر ترامپ

سلامت نیوز: در دومین سالگرد تصویب توافق تاریخی پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین یک‌بار دیگر رهبران جهان در پایتخت فرانسه دور هم جمع شده‌اند تا با بررسی روند اجرای این توافق درباره راهکارهای ادامه پیشبرد آن گفت‌وگو کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ، این كنفرانس به نام «یك سیاره» در حالی از روز گذشته با میزبانی امانوئل مكرون، رئیس‌جمهور فرانسه كارش را شروع كرد كه چند‌ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا با انكار همه یافته‌های علمی در گرمایش زمین، خروج آمریكا از پیمان پاریس را اعلام كرد.

روز گذشته امانوئل مكرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس به‌شدت از آمریكا كه توافقی بین‌المللی را امضا می‌كند و سپس زیر آن می‌زند، انتقاد كرد. او گفت: آمریكا توافق پاریس را امضا كرده است. این بسیار متجاوزانه است كه برای خودتان تصمیم بگیرید كه از چنین توافقی خارج شوید.

او اعلام كرد اعتقاد دارد كه ترامپ سرانجام آمریكا را به این توافق بازمی‌گرداند اما كسی نمی‌پذیرد كه با آمریكا درباره شروط جدید این كشور مذاكره كند.

ترامپ كه حالا یكی از «منكران علم» در جهان به‌حساب می‌آید و به این كنفرانس دعوت نشده با وجود همه شواهد علمی و اتفاق‌هایی كه جهان در حال رخ دادن است اعتقادی به تغییرات آب و هوایی ندارد و گرمایش زمین را یك دروغ می‌داند. بیش از ۵۰ نفر از رهبران جهان و به همراه صدها نفر نمایندگان كشورهای تصویب‌كننده توافق پاریس در پاریس حضور پیدا كرده‌اند تا نشان دهند كه جهان می‌خواهد مسیرش را برای نجات زمین بدون آمریكا ادامه دهد. علاوه بر رئیس‌جمهور فرانسه، دبیر كل سازمان ملل و رئیس بانك جهانی ازجمله رهبرانی هستند كه در این كنفرانس شركت كرده‌اند. ۱۹۵ كشور جهان در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۵ توافق پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی را تصویب كردند كه اقدامی بی‌سابقه در جهان ‌به‌حساب می‌آمد.

    با امید به آینده

هر چند آمریكا یكی از 5 كشوری است كه به تنهایی بیش از نیمی از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌كند اما كشورهای جهان هنوز امیدوار هستند بتوانند زمین را با وجود تصمیم‌ها و عقاید عجیب و غریب ترامپ نجات دهند. سازمان ملل روز گذشته همزمان با شروع این كنفرانس با شعار «گزینه دیگری به جز زمین وجود ندارد» اعلام كرد كه ۱۷۰ كشور جهان این توافق را در پارلمان‌های خود به تصویب رسانده و اجرای آن را تأیید كرده‌اند كه یك ركوردشكنی برای یك پیمان جهانی در این سطح به‌حساب می‌آید. تمركز كنفرانس «یك سیاره» روی مسائل مالی اجرای توافق پاریس است. كشورهای جهان باید تشویق شوند تا به جای استفاده از سوخت فسیلی، انرژی‌های پاك ازجمله استفاده از انرژی خورشید و باد را انتخاب كنند.

    مشكل كجاست؟

كشورهای جهان مدت‌ها تلاش كردند تا برای نجات زمین در پاریس به توافقی تاریخی برسند تا محل سكونت انسان‌ها بیشتر از این به‌دست خودش نابود نشود و دنیا همچنان جایی برای زندگی باشد. دونالد ترامپ اما ۱۳۰ روز پس از شروع ریاست‌جمهوری خود به همه این تلاش‌ها پشت پا زد و خروج یكی از بزرگ‌ترین كشورهای آلاینده محیط‌زیست جهان از این توافق را اعلام كرد. میانگین دمای هوای كره زمین از سال ۱۸۸۰ تا سال ۲۰۱۵ تقریبا 2درجه بیشتر شده است. این 2 درجه لعنتی اما اگر فكری به حالش نشود می‌تواند زمین را نابود كند و باعث آوارگی میلیون‌ها نفر از محل زندگی‌شان شود. این بحران آنقدر جدی است كه زندگی مردم را به هم می‌ریزد و به گفته دانشمندان چالشی مانند بحران پناهجویان جنگ در مقابل آن یك شوخی به‌حساب می‌آید.

پس از ماه‌ها نشست كارشناسان و 2 هفته مذاكرات پاریس در سال ۲۰۱۵ تمام ۱۹۵ كشور شركت‌كننده درخصوص تغییرات اقلیمی به توافق رسیده بودند كه انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی را برای آینده بهتر جهان كاهش دهند. براساس گزارش‌های جهانی فقط 20 كشور، كه یكی از مهم‌ترین آنها آمریكاست، بیشتر از 80 درصد دی‌اكسید كربن جو زمین را منتشر می‌كنند. به تازگی سازمان هواشناسی جهانی در گزارشی تكان‌دهنده هشدار داد كه میزان انباشت دی‌اكسید‌كربن زمین به حدی رسیده كه در ۸۰۰هزار سال گذشته زمین سابقه نداشته است.

    كمك ۵۰ میلیون دلاری مایكروسافت

مایكروسافت در جریان این كنفرانس روز گذشته اعلام كرد كه ۵۰ میلیون دلار دیگر در پروژه «هوش‌مصنوعی برای زمین» سرمایه‌گذاری می‌كند. هوش مصنوعی برای زمین پروژه‌ای است كه اوایل سال‌جاری میلادی اعلام شد. هدف این پروژه استفاده از هوش‌مصنوعی توسط كشورها و نهادهای محیط‌زیستی برای نجات زمین و مقابله با تغییرات آب و هوایی است. مایكروسافت اعتقاد دارد برای حفظ زمین استفاده از هوش مصنوعی یك ابزار تغییر‌دهنده بازی است.

    طرح عظیم هند برای انرژی خورشیدی

جیم یونگ كیم، رئیس بانك جهانی در جریان كنفرانس «یك سیاره» اعلام كرد كه هند طرح عظیم خود برای افزایش استفاده از انرژی خورشیدی را ارائه كرده است. براساس این طرح هند با راه‌اندازی‌های مزارع خورشیدی عظیم قصد دارد میزان تأمین انرژی خورشیدی خود را از ۲۰ هزار مگاوات به ۴۰ هزار مگاوات افزایش دهد. رئیس بانك جهانی اعلام كرده كه همكاری نزدیكی با نخست‌وزیر هند برای اجرای این پروژه و سرمایه‌گذاری‌های لازم دارد.

    توافق برای رصدخانه تغییرات اقلیمی

روسای چندین آژانس فضایی از كشورهای مختلف جهان روز گذشته طرح خود را برای پرتاب رصدخانه تغییرات اقلیمی به فضا در كنفرانس پاریس ارائه دادند. آژانس فضایی به‌عنوان یكی از طرف‌های این طرح اعلام كرده كه استفاده از ماهواره‌ها برای تغییرات آب و هوایی و اقدام‌های صورت گرفته یك امر حیاتی است. هر چند ماهواره‌های هواشناسی زیادی وجود دارد اما آژانس‌های فضایی بر لزوم یك رصدخانه تغییرات اقلیمی به‌صورت مجزا و تخصصی تأكید دارند. براساس طرح ارائه شده نیمی از ۵۰ پارامتر موردنیاز بررسی تغییرات اقلیمی توسط این رصدخانه و از فضا قابل سنجش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha