چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 236035

رییس کل سازمان نظام پرستاری تعداد پرستاران مشغول به فعالیت در مراکز درمانی کشور را 200 هزار نفر ذکر کرد و گفت: با این وجود هنوز با کمبود 170 هزار پرستار در بخش های مختلف روبه رو هستیم.

کمبود 170 هزار پرستار در مراکز درمانی کشور

سلامت نیوز: رییس کل سازمان نظام پرستاری تعداد پرستاران مشغول به فعالیت در مراکز درمانی کشور را 200 هزار نفر ذکر کرد و گفت: با این وجود هنوز با کمبود 170 هزار پرستار در بخش های مختلف روبه رو هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی محمد آدابی در گفت و گو با ایرنا در یزد با بیان اینکه بر اساس استانداردهای پذیرفته شده باید حداقل سه نفر پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت داشته باشیم، افزود: این عدد در ایران، میانگین یک پرستار به ازای هر یکهزار نفر است.
وی اظهار کرد: این تعداد ناکافی است و از حداقل استاندارد هم پایین تر است و در برخی از کشورها در مراکز درمانی 9 پرستار به ازای هر تخت داریم، بدین ترتیب با پایین بودن نسبت تعداد پرستار به تخت در ایران موجب کاهش کیفیت خدمات و فشار کار مضاعف بر پرستاران می شود.
وی تصریح کرد: تعدادی از پرستاران به دلیل فشار کار و حضور در شیفت های پی در پی در 25 تا 40 سالگی جان خود را از دست می دهند و سه گذشته حدود 17 نفر از این قشر به علت کار زیاد فوت کردند.
رییس کل سازمان نظام پرستاری در ادامه گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کمبود پرستار، ارتباطی با تامین و تربیت نیروی انسانی ندارد، یادآور شد: بلکه مشکل مربوط به جذب نیروست، به این معنا که به همان تعداد پرستار بازنشسته می شود، نیروی جدید جذب نمی شود، این مشکلی است که دولت باید به آن رسیدگی کند.
دکتر آدابی اظهار کرد: باید پرستاری در زمره مشاغل حاکمیتی قرار گیرد و به تعداد مورد نیاز مراکز درمانی، پرستار جذب شود، در غیر این صورت با تربیت نیروی انسانی تنها به جمعیت بیکار در این رشته افزوده می شود.
این مسئول با بیان اینکه کاهش فاحش میان درآمد شغل پرستاری و پزشکی منجر به کاهش جاذبه در حرفه پرستاری شده است، اظهار کرد: این امر موجب خروج تعدادی از فعالان این حرفه به دلایل مختلف چون درخواست بازنشستگی پیش از موعد می شود.
رییس کل سازمان نظام پرستاری می گوید: به همین علت تعدادی از پرستاران، ایران را به مقصد کشورهایی که مزایا و حقوق آنها نسبت به ایران بالاتر است، ترک می کنند که مسوولان باید به این مشکل هم رسیدگی کنند.
وی با اشاره به اینکه شغل پرستاری از نظر درآمد جزو 10 شغل برتر جهانی است ، افزود : فاصله درآمد، پزشک و پرستار در کشورهای پیشرفته سه تا پنج برابر است به عنوان مثال این رقم در آلمان 1.5 ، ترکیه 1.6 و حتی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس کمتر از سه برابر است.
رییس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: رقم یادشده در ایران 30 تا 40 برابر و یا حتی بیشتر است که باید این اختلاف فاحش درآمدی بین پزشک و پرستار هرچه زودتر رفع و اصلاح شود.
وی با اشاره به تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 86 اظهار کرد: متاسفانه پس از 10 سال برای اجرای آن تامین اعتبار نشده است.
وی افزود: در این زمینه کمیسیون درمان و پزشکی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، وزارت رفاه و شواری عالی بیمه باید تلاش کنند تا موانع و مشکلاتی که مانع دستیابی حقوق حقه پرستاران شده را رفع کنند.
دکتر آدابی با اشاره به ساختار غلط پزشک سالاری در نظام بهداشتی و درمانی کشور تاکید کرد: به لحاظ این ساختار غلط و توزیع نامناسب عادلانه منابع در سیستم ، افزون بر 65 درصد منابع نصیب قشر حداقلی و کمتر از ٣٠درصد منابع صرف ٩٥درصدکادر درمانی غیرپزشک می شود که این احجاف به تمام معناست که حتما باید بازنگری شود و در توزیع درآمد بیمارستان ها باید تجدیدنظر و بازنگری شود.
وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورها، پرستاران به ازای هر ساعت خدمت 15 تا 40 دلار حقوق دریافت می کنند اما این میزان در ایران یک تا 1.5 دلار به ازای هر ساعت اضافه کار است و بدین ترتیب شیوه پرداخت حقوق در کشور متناسب با حقوق پرستاری با پزشک در سایر کشورها نیست.
رییس کل سازمان نظام پرستاری می گوید: پزشک و پرستار به مثابه 2 انگشت هستند که هیچ برتری به هم ندارند و بدون هم کامل نمی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha