نماینده اورامانات در مجلس از مرگ چندین نفر در مناطق زلزله‌زده به دلیل سرمازدگی خبر داد و استاندار کرمانشاه خبر را نادرست اعلام کرد

بیماری‌های اعصاب و روان گریبان گیر زلزله‌زده‌ها

سلامت نیوز: نماینده مردم اورامانات گفت که چند نفر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به دلیل سرمازدگی جانشان را از دست داده‌اند. به گفته شهاب نادری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، این اتفاق سه‌شنبه شب رخ داده است.


به گزارش سلامت نیوز،شهروند نوشت: این خبر در حالی روز گذشته منتشر شد که استاندار کرمانشاه بلافاصله آن را رد کرد: «صد‌درصد مطمئنم هیچ‌کس در مناطق زلزله‌زده بر اثر سرما فوت نشده است.» هوشنگ بازوند صحبت‌های خود را به گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مستند کرد. بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در تأیید صحبت‌های استاندار، خبر نماینده اورامانات را نادرست اعلام کرد و به «شهروند» گفت: «من از رئیس شبکه بهداشت و درمان این موضوع را پرس‌و‌جو کردم و آنها اعلام کردند که چنین اتفاقی نیفتاده است.»

او درباره آمار سرمازدگی در میان زلزله‌زده‌ها هم توضیح داد: «ما هیچ موردی از مرگ در اثر سرمازدگی در میان زلزله‌زده‌ها نداشتیم، تنها یک مورد فوت در اثر تب و تشنج یک کودک دو ساله گزارش شد که دچار سرماخوردگی شده و به دلیل تب بالا جانش را از دست داده بود.» با این‌که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مرگ این کودک دو ساله را به دلیل سرماخوردگی اعلام کرد و گفت که خانواده این کودک در چادر زندگی نمی‌کردند، اما پدر این کودک که سارینا نام دارد، به رسانه‌ها گفته که دخترش به دلیل تب شدید و تشنج و نداشتن سرپناه در منطقه زلزله‌زده روستای «ناوه فره» این استان جانش را از دست داده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت که تاکنون بیماری ناتوان‌کننده و کشنده‌ای در میان زلزله‌زده‌ها شایع نشده، هر چه مرگ بوده، به دلیل ایست‌های قلبی و موارد این‌چنینی بوده، اما آنچه حالا آنها را نگران کرده، بیماری‌های اعصاب و روان در میان زلزله‌زده‌هایی است که تحت‌تأثیر حادثه هستند. پیش از این مازیار طهماسبی، مدیر شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب به «شهروند» گفته بود که ٥٠ روانشناس در سرپل ذهاب به‌عنوان یکی از آسیب‌دیده‌ترین مناطق زلزله‌زده مستقر شده‌اند که حادثه‌دیدگان را غربالگری می‌کنند. تا دو ماه پیش هم حدود ٤‌هزار نفر از زلزله‌زده‌ها غربالگری شده بودند که ٧ تا ٨‌درصد از آنها نیاز به مراقبت‌های روان داشتند.


حالا روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نگران همین بیماری‌هاست: «مسأله‌ای که حالا ما را درگیر کرده بیماری‌های اعصاب و روان است که به دلیل استرس ناشی از زلزله به مردم مناطق مختلف کرمانشاه وارد شده و ممکن است حالت‌های اضطرابی و ترس در میان زلزله‌زده‌ها شیوع پیدا کرده باشد. به همین دلیل تیم‌های روانپزشک و روانشناس در مناطق مستقر هستند و درمان‌های دارویی و غیردارویی را شروع کرده‌اند.» با اینهمه به‌ گفته این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه موارد مرگ در اثر بیماری به مسئولان بهداشتی گزارش نشده است: «ما حالت مصدومیت‌های حاد را پشت سر گذاشتیم و حالا مصدومان به بازتوانی و ویزیت‌های مجدد از سوی متخصصان ارتوپد و اعصاب نیاز دارند؛ البته ویزیت‌ها برای مصدومان زلزله رایگان انجام می‌شود.» به گفته روشنی در حال حاضر از تمام مصدومان زلزله ٥ تا ٦ نفر هنوز بستری هستند: «اینها افرادی هستند که در‌ آی‌سی‌یو به دلیل هوشیاری پایین یا به دلیل قطعی نخاع، هنوز در بیمارستان به‌سر می‌برند.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تنها کسی نیست که خبر سرمازدگی زلزله‌زده‌های کرمانشاه را رد می‌کند. اکبر سنجابی، فرمانده سرپل ذهاب هم به «شهروند» گفت که تاکنون موردی از مرگ به دلیل سرمازدگی نشنیده است: «سرمایی که در سرپل ذهاب وجود دارد به اندازه‌ای نیست که به سرمازدگی افراد منجر شود، این‌جا گاهی بارندگی وجود دارد، شب‌ها هم سرد است، اما کشنده نیست.» به گفته فرماندار سرپل ذهاب، بیشتر افرادی که در چادر زندگی می‌کنند هیتر برقی دارند. سرپل ذهاب تنها منطقه زلزله‌زده کرمانشاه نیست؛ بسیاری از شهرستان‌های دیگر استان کرمانشاه هم از زلزله آسیب دیدند که ثلاث باباجانی یکی از این مناطق است که زمستان‌های سخت و سردی دارد.


با این‌حال، عنایت عثمانی، شهردار تازه‌آباد ثلاث باباجانی به «شهروند» گفت که موردی از سرمازدگی در تازه‌آباد و شهرهای اطراف نداشته‌اند: «من چیزی نشنیده‌ام. شاید در روستاها این اتفاق افتاده باشد. اما اگر هم این‌قدر وسیع بود به گوش ما می‌رسید.» شب‌های ثلاث باباجانی که منطقه‌ای کوهستانی است، سرد است و آنها از ابتدای زمستان، چندین‌بار بارش برف داشته‌اند: «شب‌ها این‌جا خیلی سرد است، هیتر برقی و وسایل گرمایشی در میان زلزله‌زده‌ها توزیع شده اما باز هم تعدادی هستند که هنوز این وسایل را ندارند. از آن طرف، کانکس هم به همه داده نشده است، تنها افرادی که تحت‌ پوشش بهزیستی یا کمیته امداد بودند یا موارد این‌چنینی، توانسته‌اند کانکس بگیرند. این‌طور نیست که همه کانکس گرفته باشند و به همین دلیل خیلی از زلزله‌زده‌ها زیر چادر زندگی می‌کنند.» عثمانی از کُند بودن عملیات آواربرداری هم گلایه کرد: «کار شروع شده اما به کندی درحال انجام است. مشکل حمام هم هنوز سر جای خودش است. تاکنون ١٨٠چشمه سرویس بهداشتی صحرایی در میان زلزله‌زده‌ها نصب شده اما تعداد حمام‌ها ٢٠ تا ٣٠مورد است. دلیل آن هم این است که آبگرمکن را نمی‌شود در فضای باز نصب کرد.هوا سرد است و گاهی باد می‌وزد و آنها را جابه‌جا می‌کند.»

به گفته شهرداری تازه‌آباد، در این مدت تنها یک مورد مرگ بر اثر گازگرفتگی داخل چادر گزارش شده است.  «بیان عبدالله‌زاده»، یکی از زلزله‌زده‌های ثلاث باباجانی است که کنار ده‌ها چادر و کانکس، در زمین فوتبال تازه‌آباد زندگی می‌کنند. آنها تحت پوشش کمیته امداد هستند و حالا چندین هفته است که در کانکس زندگی می‌کنند: «نشنیده‌ایم کسی به دلیل سرمازدگی فوت کرده باشد. دو، سه مورد آنفلوآنزا بود، اما سرمازدگی نداشتیم. البته یک مورد هم کودک ٤ ساله‌ای بود، تشنج کرد و جانش را از دست داد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha