فرماندار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه کار تعمیر و احداث بیش از 32 هزار واحد مسکونی آسیب دیده بر اثر زلزله به خوبی پیش می‌رود، گفت: تلاش می‌کنیم تا قبل از شروع فصل گرما وسایل سرمایشی به دست مردم برسد.

وعده بنیاد مسکن برای بازسازی واحدهای روستایی سرپل ذهاب تا مهر امسال

سلامت نیوز:فرماندار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه کار تعمیر و احداث بیش از 32 هزار واحد مسکونی آسیب دیده بر اثر زلزله به خوبی پیش می‌رود، گفت: تلاش می‌کنیم تا قبل از شروع فصل گرما وسایل سرمایشی به دست مردم برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محبت جمالی‌نیا  با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان زلزله زده سرپل‌ذهاب با گذشت پنج ماه از زلزله، اظهار کرد: حدود 32 هزار و 280 واحد تعمیری و احداثی در سطح شهرستان داریم که کار تعمیر و احداث آنها آغاز شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود 14 هزار و 700 واحد تخریبی است که در مراحل مختلف صدور پروانه، آواربرداری، دریافت تسهیلات و ... قرار دارند.

فرماندار سرپل‌ذهاب تعداد واحدهایی که در سطح شهرستان تاکنون آواربرداری شده را نیز بیش از 12 هزار واحد اعلام کرد.

جمالی‌نیا با بیان اینکه مسئولیت بازسازی واحدهای مسکونی روستایی زلزله زده با بنیاد مسکن است، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن قول داده ساختمان‌های روستایی بازسازی شده را تا مهرماه تحویل دهد.

به گفته این مسئول، در مناطق شهری بازسازی به صورت خودمالکی صورت می‌گیرد و بنیاد مسکن عمدتا نقش نظارتی دارد و از همین رو کار بازسازی واحدهای شهری به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در مناطق شهری کار بازسازی واحدهای احداثی ممکن است تا آخر سال نیز به طول بینجامد.

فرماندار سرپل‌ذهاب از تسریع در بازسازی مدارس و مراکز آموزشی آسیب دیده هم خبر داد که تلاش می‌شود تا قبل از مهرماه بازسازی این فضاهای آموزشی انجام شود.

جمالی‌نیا درباره پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان نیز با اشاره به کاهش نارضایتی که در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: اکنون پرداخت تسهیلات به روز شده و بر اساس تشکیل پرونده پرداخت‌ها انجام می‌شود.

وی سپس از نزدیک شدن فصل گرما و مسائل بهداشتی و زیست محیطی مناطق زلزله زده هم یاد کرد و ادامه داد: قطعا در فصل گرما به دوش‌های سیار و سرویس‌های بهداشتی بیشتری نیاز داریم.

فرماندار سرپل‌ذهاب خاطرنشان کرد: اکنون تعداد زیادی سرویس بهداشتی و دوش سیار توسط خیرین و دستگاه‌های مربوطه مانند شرکت آب و فاضلاب و ... در مناطق شهری و روستایی نصب شده، اما در فصل گرما نیاز به افزایش تعداد آنها داریم.

جمالی‌نیا از مدیریت آب‌های سطحی و دفع پساب‌ها و فاضلاب‌های مناطق زلزله زده هم خبر داد و عنوان کرد: با همکاری سایر بخش‌ها مانند شرکت آب و فاضلاب، دانشگاه علوم پزشکی و ... کار ساماندهی فاضلاب و مدیریت رواناب‌ها آغاز شده تا در فصل گرما با مشکلات بهداشتی مواجه نشویم.

به گفته این مسئول، حساسیت ویژه‌ای نیز برای مدیریت آب‌های سطحی و فاضلاب مناطق روستایی وجود دارد و شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز در روستاها پای کار آمده است.

وی با اشاره به احتمال شیوع بیماری در فصل گرما، اظهار کرد: به همین منظور کار سمپاشی به صورت مستمر در سطح شهر و روستا انجام می‌شود تا با عوامل بیماری‌زا مقابله شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: مقابله با جوندگان موذی خصوصا موش که از ناقلین بیماری "سالک" است نیز با جدیت دنبال می‌شود.

جمالی‌نیا از مدیریت نخاله‌های ساختمانی مناطق زلزله زده با هدف جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در فصل گرما نیز خبر داد و تاکید کرد: اکنون تمام نخاله‌های ناشی از آواربرداری که بنیاد مسکن انجام می‌دهد در مکان مشخصی دپو، کوبیده و متراکم می‌شود.

وی تصریح کرد: فقط در شهر سرپل‌ذهاب پنج اکیپ به صورت مستمر مشغول مدیریت نخاله‌های ساختمانی هستند.

وی عنوان کرد: در مناطقی که کار توسط خود مردم و مالکین انجام می‌شود ممکن است نابسامانی در مدیریت نخاله‌ها و رها کردن آن در حاشیه جاده صورت گیرد که قرار است ساماندهی این نخاله‌ها نیز انجام شود.

فرماندار سرپل ذهاب درباره نزدیک شدن فصل گرما و شرایط سخت زندگی در چادر و کانکس نیز اظهار کرد: با شروع فصل گرما زندگی مردم در کانکس هیچ مزیتی نسبت به چادر ندارد.

جمالی‌نیا با بیان اینکه هنوز هم اکثر مردم در چادر و کانکس زندگی می‌کنند، بیان کرد: با پیگیری ویژه استاندار قرار است وسایل سرمایشی مناسب برای مردمی که در کانکس و چادر زندگی می‌کنند، تامین شود.

وی گفت: فصل گرما در سرپل ذهاب معمولا از اوایل خرداد آغاز می‌شود و پیگیری شده تا وسایل سرمایشی قبل از این فصل در اختیار مردم قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha