یکی از برادران کارگر مجروح که کارگر شهرداری آبادان است می گوید بعد از خودسوزی برادرش مقداری از معوقات حقوق کارگران پرداخت شده است معاون اداری و مالی شهرداری آبادان:شهرداری آبادان ۶۰۰ میلیارد ریال بابت پرداخت حق بیمه پنج تا هفت ماه نیروی انسانی به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است

ماجرای خودسوزی كارگر شهرداری

سلامت نیوز: یکی از برادران کارگر مجروح که کارگر شهرداری آبادان است به «شهروند» می گوید بعد از خودسوزی برادرش مقداری از معوقات حقوق کارگران پرداخت شده است معاون اداری و مالی شهرداری آبادان:شهرداری آبادان ۶۰۰ میلیارد ریال بابت پرداخت حق بیمه پنج تا هفت ماه نیروی انسانی به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهرند،  «خودت را به بیمارستان برسان، آقایت خودش را آتش زده» پشت گوشی صدای زن‌عمویش بود كه مضطرب از او می‌خواست خودش را به بیمارستان ١٧شهریور برساند. «یوسف»، پسر «ضامن آذربایجانی»، کارگر خدماتی شهرداری است که دو روز پیش خودش را روبه‌روی شهرداری آبادان آتش زد و با ٨٥‌درصد سوختگی به بیمارستان رفت. «یوسف» آن‌شب سراسیمه خودش را به بیمارستان رساند و پدر را روی تخت بیمارستان دید. «با عجله و ناباوری خودم را به بیمارستان رساندم و دیدم خبر درست است. بیشتر اقوام‌مان در شهرداری كار می‌كنند، برای همین به زن‌عمویم خبر داده بودند.»


   از شب ماجرا برایمان بگویید.
مثل همیشه برای رفتن به سر كار آماده شد و رفت. فكر می‌كردیم مانند شب‌های دیگر می‌رود سركار و برمی‌گردد. باورمان نمی‌شد پدرمان را در آن وضعیت ببینیم. من تك پسرم با دو خواهر ٢٣ساله و ١٦ساله. خودم ٢٥سال دارم و شاغل نیستم. مادر هم خانه‌دار است. اصالتا خوزستانی هستیم و ٢٥سالی می‌شود كه در آبادان زندگی می‌كنیم.


   وقتی پدرت را دیدی، نپرسیدی چرا دست به این كار زده است؟
پدرم چه بگوید. به تنگ آمده بود. مشكل ما گرسنگی بود، بی‌پولی. حقوق نمی‌دادند.
   پزشك معالج در مورد وضعیت پدرتان چه می‌گوید؟
می‌گویند ٨٥درصد سوختگی دارد. با دكترش صحبت كردم، گفتند كمی حالش بهتر شود، می‌فرستند اصفهان، بیمارستان سوختگی.
   مسئولان شهرداری پیگیر ماجرا بودند؟
آمدند عیادت و رفتند.

از خودش خسته شد
«یاسر فیل‌گوش» برادر «ضامن آذربایجانی» است و در بخش خدمات شهرداری مشغول به كار است. «ضامن می‌گفت فیل‌گوش را مسخره می‌كنند، برای همین فامیل مادرم را برداشت و فامیلی‌اش شد آذربایجانی»
   در زمان خودسوزی برادرتان شما هم در ناحیه بودید؟
١٠-٩سال است كه شب‌ها برای كار می‌رویم، برای جمع‌آوری زباله. یك‌دفعه دیدیم دونفر آتش گرفته‌اند. نمی‌دانستیم دنبال كدام‌شان برویم. یكی برادرم بود كه از یك موتور بنزین كشیده بود و خودش را آتش زد و دیگری راننده‌ای بود كه رفته بود ظرف بنزین را از برادرم بگیرد كه آتش گرفته بود. حال برادرم وخیم است اما راننده دچار ٣٥درصد سوختگی است. كارگرها همه آن‌جا بودند. مثل همیشه برای كار رفته بودیم.


   چه موضوعی باعث شده برادرتان دست به خودسوزی بزند؟
دختر مریض دارد. هم خودش و هم دخترش آسم دارند. صاحبخانه حكم تخلیه گرفته بود. كرایه‌هایش عقب افتاده است. مشكلات كه یكی، دوتا نیست؛ ٨، ٩ماه می‌شود كه بیمه‌مان را رد نكرده‌اند. الان وارد برج سه شده‌ایم اما هنوز حقوقی دریافت نكرده‌ایم. واقعا برادرم تحت‌ فشار بود. حتی پول نداشت اسپری آسمش را بخرد. «پول ندارم اسپری آسمم را بخرم، نمی‌دانم اگر سر كار نفسم بگیرد، چه كار كنم.» من اسپری خودم را به او دادم گفت: «پس خودت چه كار می كنی.» گفتم: «خدا كریم است.»


   مسئولان شهرداری بعد از این حادثه ماجرا را پیگیری كردند؟

همه آمدند. دارند رسیدگی می‌كنند.- سه‌شنبه یك‌خرداد- یك هیأت ١٠نفره آمد. ساعت ١٢:٣٠ شب بود آمدند برای بازدید از خانه و زندگی برادرم. استاندار، شهردار و... وقتی خانه و زندگی‌اش را دیدند، خیلی ناراحت شدند. بعضی‌های‌شان گریه كردند. شهردار، استاندار و فرماندار گفته‌اند اگر پزشك‌ها اجازه بدهند با هواپیما و آمبولانس برادرم را می‌برند اصفهان برای معالجه. دیشب گفتند: «نگران مخارجش نباشید. بهترین پزشكان را برای معالجه می‌آوریم. خدا بالای سر است ما صحتش را می‌خواهیم. ان‌شاءالله مشكلاتتان حل می‌شود. » دیشب قول دادند و سر قول‌شان ماندند. دیشب گفتند حقوق‌مان را واریز می‌كنند و امروز پیام آمد كه واریز شده است. یك پایه حقوق ریخته‌اند برای بعضی‌ها ١٢٠٠ برای عده‌ای ١٣٠٠ و برای بعضی‌ها ١٤٠٠ .


    از وضعیت برادرتان بگویید.
با خداست. برایش دعا كنید. پزشك‌ها گفته‌اند با این میزان سوختگی تنها ١٥درصد امید به زنده‌‌ماندنش است.

مشكلات به ارث مانده

فواد دریس‌فرد، نایب‌رئیس شورای شهر آبادان در مورد ماجرای شهرداری آبادان به«شهروند» می‌گوید: «آذربایجانی یكی از كارگران بخش خدماتی منطقه٣ شهرداری آبادان است كه به گفته خودش به دلیل مشكلات معیشتی دست به خودسوزی زده است.»
چه زمانی از ماجرای خودسوزی كارگر شهرداری اطلاع پیدا كردید؟
در همان دقایق اولیه این حادثه با ما تماس گرفته شد و نیم‌ساعت بعد خودمان را به بیمارستان ١٧شهریور آبادان رساندیم. بعد از این حادثه گروه‌های امدادی، كارگری كه دست به خودسوزی زده  و همكارش كه در كمك‌رسانی دچار سوختگی شده بود را به بیمارستان ١٧شهریور انتقال
داده بودند.


در همان ساعات اولیه شرایط عمومی «ضامن آذربایجانی» را چگونه دیدید؟
در نگاه اول شرایط بیمار وخیم به نظر نمی‌رسید چون سعی داشت با صحبت كردن خانواده‌اش را آرام كند. اما پزشك اورژانس از سوختگی ٨٢درصد خبر می‌داد. تشخیص پزشكان این بود كه اعضای داخلی‌اش آسیب جدی دیده و در كل شرایط بیمار وخیم است. به همین منظور برای ادامه معالجات بیمار به بیمارستان طالقانی اهواز به بخش سوختگی انتقال پیدا كرد. البته تشخیص پزشكان معالج این است که برای ادامه روند درمان باید «ضامن آذربایجانی» به اصفهان منتقل شود. در همان ساعات اولیه جلسه‌ای اضطراری با حضور شهردار، استاندار و.... تشكیل شد تا به این مسأله رسیدگی شود. در این جلسه معاون اداری – مالی شهرداری هم حضور داشت  كه به گفته ایشان دوهفته پیش بخشی از اضافه‌كاری كارگران پرداخت شده و این در حالی است كه «آذربایجانی» در روزهای گذشته به دلیل مسائل معیشتی تقاضای مساعده می‌كند كه به گفته معاون اداری-مالی با آن موافقت و پرداخت شده است.


آیا شهرداری آبادان با مشكلات تامین منابع مالی روبه‌رو است؟
 واقعیت این است كه مدتی می‌شود شهرداری آبادان با تامین منابع درآمدی روبه‌روست. درواقع مسأله ارزش‌افزوده است كه ماهانه یا ٤٠روز یك‌بار پرداخت می‌شد و این در حالی است كه این پرداختی‌ها دچار مشكل شده‌اند، عوارض هم كفاف مخارج را نمی‌دهد. درواقع دچار نوعی ركود هستیم و این گریبان ساخت‌وساز را هم گرفته و به شكل‌سلسله‌مراتب پرداختی‌ها را دچار مشكل كرده است. اگرچه نسبتا توانسته‌ایم به مرور پرداختی كارگران را داشته باشیم اما متاسفانه این ارثی است كه از قبل برای ما مانده است و برای حل و گذر از آن نیازمند مدیریت هستیم، البته مدیریت بحران.

همكارش دچار ٣٥درصد سوختگی شده است

«بهروز مفرشی»، روابط‌عمومی شهرداری و امور بین‌الملل شهرداری آبادان هم در گفت‌وگو با «شهروند» ماجرا را این‌گونه روایت می‌كند: «ماجرای خودسوزی كارگر شهرداری را هر كسی به‌گونه‌ای تعریف می‌كند.  گفته‌ها مبنی بر این‌ هستند كه «ضامن آذربایجانی» به دلیل شرایط اقتصادی و معیشتی و عقب‌افتادگی دریافتی‌اش دست به این كار زده‌ است. «ضامن» كه در بخش خدمات شهرداری سال‌هاست فعالیت می‌كند در شب حادثه شیفت شب بوده و در همان ساختمان شهرداری دست به خودسوزی زده است، البته یكی از همكاران «آذربایجانی» با دیدن این صحنه به كمك او می‌آید كه دچار ٣٥درصد سوختگی شده است و درحال حاضر در بیمارستان بستری است. البته از شرایط عمومی خوبی برخوردار است.»

مسئولان پاسخگو

«حمیدپور» شهردار آبادان هم بعد از تماس‌های مكرر در توضیح ماجرای شهرداری آبادان در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «هر آن چه نیاز بود در صداوسیمای آبادان گفتم و اگر نیاز به اطلاعات دارید از این طریق پیگیری كنید.

در ضمن بر چه اساسی من به شما پاسخ بدهم. شما از شماره‌ای تماس گرفته‌اید و اطلاعات می‌خواهید»، البته این در حالی بود كه شماره «حمیدپور» را حراست در اختیار گذاشته بود تا در مورد جزییات ماجرا صحبت كنند. «حسین دریس»، مدیر منطقه هم خود را در مقام پاسخگو ندید و خواهان این شد که ماجرا از طریق حراست پیگیری شود و این در حالی است كه  از حدود یك‌ماه پیش حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠ كارگر بخش خدماتی و فضای سبز مناطق ٢، ٣ شهرداری آبادان با همراهی كارگران آتش‌نشانی مقابل ساختمان شهرداری مركزی برای وصول مطالبات معوقه خود دست به اعتراض زدند.

آرش دُر، معاون اداری و مالی شهرداری آبادان هم از پرداخت نشدن چهارماه اضافه‌كاری و حقوق فروردین و اردیبهشت كارگران خبر می‌دهد: «با پیگیری‌های انجام شده؛ قرار است بخشی از حقوق کارگران منطقه ۳ و اضافه‌کاری کارگران منطقه۴، سازمان موتوری، آتش‌نشانی و سازمان‌های تابع شهرداری و حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی کارگران در ماه فروردین در روز جاری پرداخت شود تا آنان بتوانند دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی خود را تمدید کنند. بدهی شهرداری آبادان به پیمانکاران و کارگران ۲‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد ریال است. شهرداری آبادان ۶۰۰‌میلیارد ریال بابت پرداخت حق بیمه پنج تا هفت ماه نیروی انسانی به سازمان تأمین‌اجتماعی بدهکار است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha