دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹
سلامت نیوز :رئیس مركز پیشگیری و درمان اعتیاد تهران گفت: با توجه به اطلاع رسانی انجام‌شده در كشور مصرف كراك(هروئین) رو به افول است و به جای آن مصرف شیشه رو به افزایش است.

محمد اسماعیل علیپور در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: در رابطه با كراك آنچه كه امروز در كشور به عنوان كراك هروئین شناخته شده است در گذشته به صورت كراك كوكائین بود و به آن سنگ كوكائین گفته می‌شد كه ماده خطرناكی محسوب می‌شد.

وی افزود: زمانی كه كراك در كشور قاچاق شد متخصصان متوجه شدند كه كراك از كوكائین نیست و به جای آن هروئین غنی‌شده بود. این موضوع توطئه‌ بزرگی بود چرا كه هروئین در كشور ما به عنوان یك ماده مخدر خطرناك شناخته می‌شد و حتی خیلی از معتادان قدیمی تریاكی از اسم هروئین هراس داشتند.

علیپور تصریح كرد: وقتی كه هروئین به عنوان كراك وارد ایران شد قبح اسم هروئین شكسته شد و بسیاری از معتادان از آن استفاده كردند.

وی اضافه كرد: الگوی مصرف اعتیاد كشور قبلاً 20 درصد هروئین و 80 درصد تریاك بود اما در چند سال گذشته كه كراك وارد بازار شد این تناسب تغییر كرد و آمار مصرف كنندگان هروئین بالا رفت.

این كارشنان اعتیاد تصریح كرد: در برخی مقاطع آمار مصرف كنندگان كراك از تریاك هم بالاتر رفت اما خوشبختانه با توجه به اطلاع‌رسانی كه آغاز شد و البته دیر شروع شد و به همراه آن ساماندهی برنامه درمانی با متادون موجب شد كه مصرف كراك رو به افول رود و شاهد هستیم مصرف كنندگان بیشتر به سمت تریاك می‌روند تا كراك.

وی افزود: در بین مواد افیونی موج مصرف كراك رو به كاهش است و باید در نظر داشت مانند هروئین و تریاك درمان نگهدارنده با متادون روی معتادان به كراك موثر است. ولی باید در نظر داشت كه كراك یك ماده خطرناك است و گاهی اوقات فردی با یك سال مصرف كراك باید چندین سال طول درمان را طی كند.

علیپور گفت: با توجه به اینكه قدرت اثر كرات از هروئین بالاتر است اگر فردی آن را تنقیح كند به شدت در معرض اوردوز و مرگ قرار می‌گیرد و مصرف آن را به شدت بالا می‌برد و نهایتاً برخی عوارض پزشكی مانند تخریب بافت عضلانی ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha