سلامت نیوز :نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی و مشاوره در كشور برای حفظ و ارتقای سلامت مردم تأكید كرد.

 سیدشهاب‌الدین صدر با حضور در اولین كنگره ملی روانشناسان و مشاوران ایران در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی، طی سخنانی گفت: با توجه به تعریف جامع سلامت كه سلامت كامل جسم، روان، رفاه اجتماعی و ابعاد روحانی و معنوی را در می گیرد، ارائه خدمات مشاوره‌ای در كشور یكی از خدمات اساسی مورد نیاز است.

وی با بیان اینكه متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر كشور نگاه اقتصادی و تجاری به حوزه سلامت دارند، از تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی انتقاد كرد و افزود: اهمیت و اولویت حوزه سلامت فراتر از وضعیت موجود است و سرمایه‌گذاری در عرصه سلامت جامعه از جمله سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی به شمار می‌رود. بنابراین قرار گرفتن خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی تحت پوشش بیمه‌های سلامت از یكسو مشكلات ارائه‌دهندگان این خدمات را بر طرف می‌كند و از سوی دیگر هزینه‌های مالی مردم در حوزه سلامت را كاهش می‌دهد.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور، ضرورت رعایت مرزهای حرفه‌ای و تخصصی در حوزه سلامت را مورد تأكید قرار داد و گفت: حریم حرفه‌ای و مرزهای تخصصی رشته‌های مختلفی كه در حوزه سلامت فعال هستند بر اساس محتوای آموزشی و مهارت‌هایی كه كسب كرده‌اند تعیین می‌شود و اگر چه گاهی ورود غیر حرفه‌ای برخی رسانه‌ها به این مرزها، باعث می‌شود در برخی رشته‌هایی كه همپوشانی وجود دارد مشكلاتی ایجاد شود، اما به طور كلی با نظارت دقیق سازمان نظام پزشكی متخصصان رشته‌های مختلف ملزم به رعایت این مرزها و محدوده‌های تخصصی هستند.

وی اضافه كرد: یكی از مرزهای تخصصی كه همواره باید رعایت شود مرز بین فعالیت روانشناسان و روانپزشكان است به صورتی كه هر دو تخصص بر اساس آموزش‌ها و مهارت‌هایی كه كسب كرده‌اند باید خدمات خاص خود را به جامعه ارایه كنند.

صدر ادامه داد: رعایت این مرزها همواره باید جزو افتخارات خدمتگزاران عرصه سلامت كشور باشد و سازمان نظام پزشكی آمادگی دارد در این خصوص جلسات مشتركی با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار كند.

وی در ادامه به برخی محورهای مهم قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت كه به تصویب مجلس شورای اسلامی در حوزه سلامت قانون برنامه پنجم توسعه، از جمله تأسیس بیمه سلامت و تشكیل شورای عالی سلامت، اشاره و اظهار كرد: «تعرفه‌های خدمات حوزه سلامت باید واقعی شود تا ضمن شفاف شدن هزینه‌ها، اقتصاد سلامت كشور نیز اصلاح شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم اصلاح و بازبینی در رشته‌های علوم انسانی، گفت: منابع ملی و دینی ما در حوزه علوم انسانی بسیار غنی است و بازنگری در محتوای رشته‌های علوم انسانی بر اساس اعتقادات دینی و شرایط ملی، باعث رشد جامعه خواهد شد.

وی افزود: برخی از آموزه‌ها و مفاهیم علوم انسانی موجود، با توجه به شرایط خاص اجتماعی و مذهبی كشور ما جوابگوی نیازها نیست و شاهد این هستیم كه با وجود اینكه مطالب خوب فرا گرفته می‌شود اما قابل بكارگیری در جامعه نیست.


صدر، با بیان اینكه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت كشور باید جزء اولویت‌های 5 گانه كشورها باشد، اعلام كرد: ر برخی دوره‌ها در كشور این موضوع از اولویت مناسب برخوردار نبوده است كه این موضوع غیر قابل دفاع است.

وی افزود: هم اكنون میزان سرمایه‌گذاری كشورها در حوزه سلامت یكی از شاخص‌های توسعه یافتگی است كه نمونه آن سهم حوزه سلامت از درآمد ناخالص داخلی (GDP) است كه هر چه این سهم بزرگتر باشد، میزان توسعه یافتگی آن كشور هم بالاتر است.

به گفته رئیس كل سازمان نظام پزشكی با وجود اینكه دستیابی به سهم 7 درصدی از GDP در برنامه چهارم توسعه كشور هدفگذاری شده بود، اما در حال حاضر این رقم 6/5 درصد است در حالی كه برخی كشورهای منطقه و همسایه، 8 درصد از درآمد ناخالص داخلی خود به حوزه سلامت اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به شعار «انسان سالم، محور توسعه پایدار»، تحقق آنرا در گروی توجه هم جانبه و زیر بنایی به مسأله سلامت و نیز بهبود شاخص‌هایی نظیر اهمیت شغلی، آموزش و پرورش، مسكن، محیط زیست، حمایت‌های اجتماعی، رفاه و آسایش مردم جامعه عنوان كرد.

صدر در ادامه، با توصیه روانشناسان و فعالان عرصه سلامت نسبت به رعایت حقوق مراجعان و بیماران، به روایت‌هایی از معصومان (ع) اشاره كرد كه در آن به كسب آخرین اطلاعات روز دنیا ،مهارت های لازم و بصیرت داشتن و مورد وثوق و اعتماد بودن طبیبان جسم و روح و نیز رعایت اخلاق حرفه‌ای تأكید شده است.

وی همچنین روایتی از امیرالمومنین (ع) نقل كرد كه در آن آمده، طبیب و هر كسی كه با سلامت مردم سر و كار دارد باید اولاً تقوا و حریم الهی را رعایت كند، ثانیاً برای مردم خیرخواه و دلسوز باشد و ثالثاً در راه ارایه خدمت به مردم جهاد و تلاش كند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأكید بر حفظ اطلاعات و اسرار مراجعان و بیماران به عنوان امانت الهی در نزد ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، گفت: رازداری و حفظ اسرار، باعث جلب اعتماد و احساس امنیت مراجعان می‌شود و خوشبختانه یكی از افتخارات خدمتگزاران عرصه سلامت كشور، حس اعتماد بالای مردم به آنها و جایگاه ویژه آنان در جامعه است.

وی با اشاره به مشاركت مستقیم مردم در فعالیت های سازمان ها و نهادهای صنفی تصریح كرد: در هر سازمان و نهادی كه مردم مشاركت مستقیم دارند فعالیت ها با هزینه كمتر و كیفیت بیشتر انجام می پذیرد و این امر باعث دلبستگی متخصصان و نخبگان كشور خواهد شد.

اولین كنگره ملی روانشناسان و مشاوران ایران توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و سازمان ملی جوانان، چهارم و پنجم اسفندماه در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha