با اعلام وزارت کشورمبنی بر اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نیز می شود این سوال دررسانه ها مطرح شده که آیا این قانون شامل حال روسای سازمانهای نظام پزشکی و پرستاری همیشود؟ هرچند این سازمانها به دلیل انتخابی بودنشان میتوانند از این قاعده مستثنی شوند.

روسای نظام پزشکی و پرستاری شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمیشوند/رئیس پزشکی قانونی اگر بازنشسته است باید کناره گیری کند

سلامت نیوز:با اعلام وزارت کشورمبنی بر اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نیز می شود این سوال دررسانه ها مطرح شده که آیا این قانون شامل حال روسای سازمانهای نظام پزشکی و پرستاری همیشود؟ هرچند این سازمانها به دلیل انتخابی بودنشان میتوانند از این قاعده مستثنی شوند. 

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،‌ در پاسخ به اینکه طبق اعلام وزارت کشور، قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نیز می شود، آیا این قانون شامل نظام پرستاری هم می شود؟ گفت:« منظور از سازمان و نهادهای عمومی غیردولتی ، آنهایی هستند که بودجه دولتی دریافت می کنند بنابراین مشمول این قانون می شوند لذا این قانون مشمول رئیس سازمان نظام پرستاری که بودجه ای از دولت دریافت نمی کنند نمی شود.»


وی افزود:« منظور از منع بکارگیری بازنشستگان در نهادهای عمومی و سازمان های غیردولتی به احتمال قریب، سازمان تامین اجتماعی، هلال احمر و شهرداری هستند که به نوعی از بودجه دولتی استفاده می کنند.»


به گزارش سلامت نیوز، حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در واکنش به اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی هم می شوند گفت:« روسای سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری از طریق انتخابات برگزیده می شوند لذا این قانون شامل سازمان های غیردولتی مثل نظام پرستاری و نظام پزشکی که روسای آنها از طریق انتخابات مشخص می شوند، نمی باشد و افراد می توانند افراد بازنشسته را به ریاست این سازمان ها انتخاب نکنند.»


وی افزود:« از نظر قانون مجلس اعلام کرده بکارگیری بازنشسته ها  در نهادها و ادارات دولتی و سازمان هایی که از بودجه دولتی استفاده می کنند، ممنوع است لذا این قانون را نمی توان به  مراکز خصوصی و غیردولتی تعمیم داد. بنابراین با تفسیری که از قانون منع بکارگیری بازنشسته ها دارم این قانون شامل روسای سازمان های نظام پزشکی و نظام پرستاری نمی شود. اما سازمان پزشکی قانونی کشور چون دولتی و زیر مجموعه قوه قضاییه محسوب می شود، اگر رییس این سازمان بازنشسته باشد باید از سمت خود کناره گیری کند.»


وی خاطرنشان کرد:« البته از قانون منع بکارگیری بازنشستگان دو تفسیر مختلف می شود یکی اینکه کسانی که بازنشسته می شوند را دیگر نمی توان به کار گرفت دیگر اینکه کسانی که بازنشسته بوده اند و قبل از تصویب این قانون به کار گرفته شده اند الان بازنشسته محسوب نمی شوند.»


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت:« در این قانون بکارگیری بازنشسته ها ممنوع است بجز موارد الف و ب و ج که در قانون ماده ۷۱ مدیریت خدمات کشوری آمده است. در بند الف ماده ۷۱ مدیریت خدمات کشوری سران سه قوه از این قانون مستثنی شده اند. در بند ب آن معاونین رییس جمهور مستثنی هستند و بند ج آن مربوط به وزار و نمایندگان مجلس می شود و این سه معاف از قانون منع بکارگیری بازنشستگان معاف هستند ولی در بقیه موارد بکارگیری بازنشسته ها ممنوع است.»


وی افزود:« حال دو تفسیر می شود کرد آیا از امروز به بعد هرکسی که بازنشسته شود دیگر نمی تواند به کار گرفته شود یا اینکه هر بازنشسته ای را هم که قبل از تصویب این قانون به کار گرفته اند باید خاتمه خدمت داده شود. از نظر من قانون عطف به ماسبق نمی شود بنابراین الان تمام کسانی که بازنشسته شده اند و مجددا به کار گرفته شده اند، بازنشسته محسوب نمی شوند و می توانند به کار خود ادامه دهند اما اگر به عنوان مثال یکی از معاونان وزیری امروز بازنشسته شد دیگر نمی تواند به کار خود برگردد. »


وی در پایان تاکید کرد:« دولت می تواند به نحوی این قانون را اجرا کند که به مدیریت کشور با اجرای این قانون جدید، ضربه ای وارد نشود و تنها کسی که می تواند این قانون را در دولت تفسیر کند معاونت حقوقی رییس جمهور است و در مجلس هم رییس اداره قوانین مجلس می تواند این قانون را تفسیر کند و بهتر است مابقی افراد این قانون را تفسیر نکنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha