رییس سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات معدنی با بیان اینكه دشت «كبودرآهنگ» استان همدان دچار فرونشست شده است، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد كه ٣ شهرستان این استان در معرض بیشترین خطر طبیعی چون زلزله، زمین لغزش و خشكسالی و سیل قرار دارند.

فرونشست دشت «كبودرآهنگ»

سلامت نیوز:رییس سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات معدنی با بیان اینكه دشت «كبودرآهنگ» استان همدان دچار فرونشست شده است، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد كه ٣ شهرستان این استان در معرض بیشترین خطر طبیعی چون زلزله، زمین لغزش و خشكسالی و سیل قرار دارند.

 

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،راضیه لك در نشست با مسوولان استان همدان با اشاره به مطالعات گسترده‌ این سازمان در زمینه بررسی انواع مخاطرات زمین‌شناختی در همدان اظهار كرد: این سازمان از سال‌ها پیش نسبت به وقوع پدیده فرونشست در دشت كبودرآهنگ همدان هشدار داده بود. به گفته لك مخاطرات زمین‌شناختی استان از جمله زمین‌لرزه، زمین‌لغزش، خشكسالی و سیل نیز به تفكیك شهرستان‌ها مطالعه شده كه بر همین اساس شهرستان‌های ملایر، همدان و فامنین در معرض بیشترین خطر در استان قرار دارند.

پیش از این منصور ستوده، مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای همدان درباره فروچاله ایجاد شده به مهر گفته بود: فرونشست سطح زمین‌بر اثر برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی یكی از رویدادهایی است كه در استان همدان مشاهده ‌شده اما در این میان سهم دشت كبودرآهنگ از فروچاله‌های ایجادشده در دشت‌های استان همدان به ‌مراتب بیشتر از دیگر دشت‌ها است.

وی به اقدامات مطالعاتی در این خصوص اشاره كرد و گفت: طول دوره آماربرداری دشت كبودرآهنگ حدود ۲۹ سال است. ستوده با بیان اینكه در این دشت‌ها چاه‌های پیزومتری حفاری‌شده كه به ما اجازه می‌دهد در هر زمان میزان افت سطح آب دشت را رصد كنیم و با این اعداد به دست ‌آمده هیدروگراف دشت را رسم می‌كنیم، افزود: طی این ۲۹ سال آماربرداری متاسفانه دشت كبودرآهنگ به میزان ۴۲ متر افت سطح آب داشته است كه بیشترین افت را در بین دیگر دشت‌های استان شامل می‌شود.

ستوده با بیان اینكه در حال حاضر بر اساس میانگین جهانی ۷۰ درصد آب در بخش كشاورزی، ۱۰ درصد شرب و ۲۰ در بخش صنعت مصرف می‌شود و این در حالی است كه در استان همدان ۹۰ درصد آب در بخش كشاورزی و ۱۰ درصد در مصرف خانگی و صنعت مصرف می‌شود، گفت: دشت‌های استان همدان با افت آب‌های زیرزمینی مواجه هستند و بیشترین افت آب مربوط به دشت كبودرآهنگ به میزان ۴۲ متر است.

به گفته مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای همدان از سال ۷۱ پیشنهاد ممنوعیت كشاورزی در دشت كبودرآهنگ مطرح شده و طبق قانون توزیع عادلانه آب مصوب شده اما متاسفانه همچنان بیشترین مصرف این دشت مربوط به بخش كشاورزی است. ستوده با بیان اینكه تمام دشت‌های استان همدان ممنوعه و از این تعداد دشت‌های رزن، قهاوند، كبودرآهنگ و اسدآباد دشت‌های ممنوعه بحرانی هستند، عنوان كرد: متوسط میزان بارندگی در كشور ۲۴۰ میلی‌متر در سال و این میزان در استان همدان سالانه ۳۳۰ میلی‌متر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha