رئیس انجمن تصویربرداری: بعضی از پزشکان برای معاینه بیماران، زمان کمی می‌گذارند، به همین دلیل ام‌آر‌آی را تجویز می‌کنند اگر پزشکان وقت بیشتری برای ویزیت بگذارند، معاینه بهتری می‌کنند و شاید نیازی به استفاده از ام‌آر‌آی نباشد.

«ام‌آرآی»؛ اشعه محبوب پزشکان

سلامت نیوز:رئیس انجمن تصویربرداری: بعضی از پزشکان برای معاینه بیماران، زمان کمی می‌گذارند، به همین دلیل ام‌آر‌آی را تجویز می‌کنند اگر پزشکان وقت بیشتری برای ویزیت بگذارند، معاینه بهتری می‌کنند و شاید نیازی به استفاده از ام‌آر‌آی نباشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ، از میان تمام روش‌های تشخیصی برای شروع درمان، «ام‌آرآی» در سال‌های اخیر محبوبیت فراوانی میان پزشکان پیدا کرده است. حالا خیلی از پزشکان هستند که جای سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی، آنژیوگرافی، ماموگرافی، سونوگرافی و... یکراست سراغ ام‌آر‌آی (تصویربرداری مغناطیسی) می‌روند تا زودتر به تشخیص برسند. پیش از این، برخی از مسئولان مراکز تصویربرداری به «شهروند» گفته بودند که بین خیلی از این مراکز و پزشکان توافقاتی وجود دارد؛ توافقی برای فرستادن بیماران بیشتر و از آن‌ طرف، دریافت پورسانت‌های چشمگیر که یا به جیب منشیان پزشکان واریز می‌شود یا جیب خود پزشکان.

آمارهای دقیقی از تجویز ام‌آر‌آی در کشور وجود ندارد، اما پیش از این رئیس انجمن رادیولوژی ایران، از وزارت بهداشت خواسته بود تا برای ورود دستگاه‌های جدید ام‌آرآی، مجوز جدید ندهد و جلوی تجویز بیش از حد این روش تشخیصی را بگیرد. تجویز ام‌آر‌آی آن‌قدر بالاست که حالا هرکس به هر دلیلی دچار عارضه‌ای می‌شود، همان اول، برایش ام‌آر‌آی تجویز می‌شود. کمردردی‌ها بیش از همه تجربه «ام‌آرآی» را دارند، درحالی‌ که به گفته اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان، ام‌آر‌آی نباید برای کمردردی‌ها انجام شود؛ چراکه این روش تشخیصی تنها باید برای مواردی مثل سرطان، مشکلات ستون فقرات یا ضربه در تصادفات و ضایعاتی که منجر به فلج اعصاب می‌شود، تجویز شود. آمار بالای تجویز ام‌آر‌آی از سوی پزشکان به جایی رسید که چند‌سال پیش اعلام شد تعداد دستگاه‌های ام‌آر‌آی در تهران ٥برابر کشور انگلستان است. جلال شکوهی، رئیس انجمن تصویربرداری اما با این آمار مخالف است و به  که کشورهای انگلستان، کانادا و استرالیا دارای نظام ارجاع و پزشک خانواده هستند، در این کشورها دسترسی به روش‌های تشخیصی مثل ام‌آرآی، به این سادگی نیست و انجام این روش‌ها، بسیار گران تمام می‌شود.

در ایران ما نظام ارجاع نداریم، بنابراین می‌توانیم وضع خودمان را با ترکیه یا کره و آلمان و ژاپن مقایسه کنیم که گفته می‌شود دستگاه‌های ام‌آر‌آی آنها از کشور ما هم بیشتر است. با همه اینها اما رئیس انجمن تصویربرداری، تجویز بالای ام‌آر‌آی را رد نمی‌کند:  «بعضی از پزشکان برای معاینه بیماران، زمان کمی می‌گذارند، یعنی خیلی دقیق بیماران را معاینه نمی‌کنند، به همین دلیل ام‌آر‌آی را تجویز می‌کنند تا بیماران بیشتری را ویزیت کنند، درحالی‌ که اگر وقت بیشتری بگذارند، معاینه بهتری می‌کنند و شاید نیازی به استفاده از ام‌آر‌آی نباشد.» ام‌آرآی، بهترین روش تشخیصی برای پزشکان است، چرا؟ چون اطلاعات زیادی در اختیار پزشک قرار می‌دهد، به‌ویژه درمواردی که مربوط به بیماری‌های مغز و سیستم نخاعی باشد، جزییات عارضه پیش‌آمده را بهتر از هر روش دیگری نشان می‌دهد، همین هم شده تا خیلی از پزشکان یکراست سراغ ام‌آر‌آی بروند، غافل از این‌که این روش تشخیصی، گرانقیمت است و با توجه به پوشش بیمه‌ای، هزینه زیادی روی دست نظام درمان می‌گذارد: «برخی از پزشکان حتی به جای آنژیوگرافی هم، از ام‌آر‌آی استفاده می‌کنند.» جلال شکوهی می‌گوید: «درکشورهای دیگر با حوصله بیشتری بیماران را معاینه می‌کنند و به راحتی این روش تشخیصی را تجویز نمی‌کنند، در ایران هزینه‌های تجویز زیاد ام‌آرآی، تنها شامل مصرف‌کننده نمی‌شود، بیشترین فشار به بیمه‌ها و سیستم مالی وارد می‌شود، بنابراین بهتر است این روش، سنجیده‌تر و کمتر مورد استفاده قرار گیرد.»

به گفته رئیس انجمن تصویربرداری، بیشترین مصرف ام‌آر‌آی برای تشخیص بیماری‌های مغزی و اعصاب و همچنین ارتوپدی است: «درخیلی از موارد، واقعا نیازی به تجویز ام‌آر‌آی نیست، اما چون با یک ام‌آرآی، کوچکترین ضایعه‌ها هم مشخص می‌شود، پزشکان ترجیح می‌دهند آن را تجویز کنند.» ام‌آر‌آی به دوصورت تزریقی و غیرتزریقی انجام می‌شود؛ به گفته یکی از متصدیان مراکز تصویربرداری، تنها ام‌آرآی‌هایی که با تزریق انجام می‌شوند، ام‌آرآی‌هایی هستند که به درستی و واقعا برای تشخیص بیماری و عارضه تجویز شده‌اند، غیرتزریقی‌ها را می‌توان با روش‌های دیگری هم انجام داد که به‌مراتب از ام‌آر‌آی ارزان‌تر و کم‌زمان‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha