معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 49هزار کودک در کشور فاقد شناسنامه هستند و ما برای کاهش مشکلات این کودکان به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم.

49 هزار کودک شناسنامه ندارند

سلامت نیوز:  معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 49هزار کودک در کشور فاقد شناسنامه هستند و ما برای کاهش مشکلات این کودکان به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، احمد میدری روز سه شنبه در نخستین کنگره کودکی، توسعه و سیاست گزاری اجتماعی که به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد افزود: یکی از بدترین انواع فقر ،فقر حقوقی و هویتی است. کودکانی هستند که قانون آنها را به رسمیت نمی شناسد و این بدترین فقر است. چرا که نداشتن شناسنامه کودک را از حقوق اولیه ای مثل درمان، تحصیل و ... محروم می کند و این فرد در جامعه هیچ انتخابی نخواهد داشت.


وی گفت: از دلایل مهمی که کودکان فاقد هویت هستند بحث تابعیت و ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی است.
میدری با اشاره به اینکه مسئله زن و کودک از هم جدا نیست ادامه داد: از دلایل نداشتن شناسنامه در کودکان مشکلات تابعیت است و در تلاش هستیم که تابعیت را از زن به کودک منتقل کنیم تا کودک بدون هویت و شناسنامه نداشته باشیم. به همین دلیل معتقدیم که قانون مدنی در این خصوص باید اصلاح شود.
میدری با بیان اینکه در حال حاضر 49 هزار و 60 کودک فاقد شناسنامه هستند تاکید کرد: به صورت پراکنده گفته شده حدود 150 هزار تا یک میلیون کودک در کشورمان فاقد شناسنامه و اوراق هویتی هستند.


وی گفت: در طرحی که داشتیم و با تنظیم پرسشنامه هایی از مردم خواستیم تا در صورت نداشتن شناسنامه به وزارت کار اطلاع دهند. در این تحقیق متوجه شدیم 49 هزار و 60کودک در کشور بدون شناسنامه هستند. همچنین در این خصوص پرسشنامه هایی را تنظیم کرده و در استان های مختلف در میان زنانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده بودند ارائه کردیم تا از ابعاد مختلف به این موضوع بپرداریم.


معاون وزیر کار افزود: در این میان مشخص شد خیلی از ازدواج ها پایدار بوده و لزوما زنان ایرانی از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نکرده بودند. در این تحقیق مشخص شد همسران عده ای از آنها تحصیلکرده بوده، زندگی خوبی دارند و در این بین عده ای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی داده اند.


میدری با اشاره به اینکه تلاش های آنها برای انتقال تابعیت از مادر به کودک تا حدودی نتیجه داده است گفت: آبان امسال دولت تابعیت از مادر به کودک را پذیرفت. البته 50 درصد راه را رفته ایم و 50 درصد دیگر مربوط به زمانی است که در مجلس نیز پذیرفته شود.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون افزود: نتیجه تبعیض میان زن و مرد فقر کودک است. باید توجه داشت سرنوشت هر جامعه را کودکان قبل 6 سال رقم می زنند و برای حل معضلات این حوزه باید دانش خود را در سازمان های دولتی و غیردولتی بالا ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha