نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه انجام ام.آر.آی و سی تی اسکن برای افراد بالای 140 کیلوگرم سبب آسیب به دستگاه‌های عادی می‌شود، گفت: این افراد باید به مراکزی که تجهیزات خاص دارند مراجعه کنند.

تعرفه جداگانه‌ ام.آر.آی برای بیماران چاق نداریم

سلامت نیوز:نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه انجام ام.آر.آی و سی تی اسکن برای افراد بالای 140 کیلوگرم سبب آسیب به دستگاه‌های عادی می‌شود، گفت: این افراد باید به مراکزی که تجهیزات خاص دارند مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسین کرم‌پور، نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران در ارتباط با مشکلات بیماران چاق برای انجام ام‌ آر‌ آی و سی‌ تی‌ اسکن که مخاطبان فارس من نسبت به این موضوع گلایه‌مند بودند، اظهار داشت: این دستگاه‌ها زمانی که از جانب شرکت‌هایی در ایران به فروش می‌رسند همچنین از طریق شرکت‌های سازنده حداکثر وزن برای آنها انجام می‌شود که اصولاً این میزان حداکثر 140 کیلوگرم است.

وی افزود: زمانی که بیمار وزنی بیشتر از 140 کیلوگرم داشته باشد سبب آسیب به دستگاه سی تی‌ اسکن و ام‌ آر آی می‌شود و این  نه تنها سبب اختلال برای دستگاه‌ها می‌شود بلکه از گارانتی نیز تجهیزات خارج خواهد شد و دیگر شرکت‌ها تعهدی در این زمینه نخواهند داشت.

وی افزود: در همه جای دنیا امکان انجام سی تی اسکن و ام آر آی برای بیمارانی با وزن بیش از 140 کیلوگرم برای دستگاه‌های عادی امکانپذیر نیست و دستگاه‌های خاصی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: در ایران نیز مراکزی مجهز به این دستگاه‌های خاص برای افراد با وزن بالا هستند که البته تعرفه جداگانه برای انجام ام آر آی و یا سی‌ تی‌ اسکن این بیماران نداریم.

کرم‌پور گفت: تعرفه انجام ام آر آی و سی تی اسکن در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات مشخص شده که ابلاغ هیأت دولت نیز است بنابر این تعرفه جداگانه برای بیماران چاق نداریم.

وی با اشاره به اینکه تعرفه انجام این خدمات در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای جهان بسیار پایین است،‌گفت: در بخش‌های دولتی به دلیل اینکه در صورت آسیب دستگاه‌ها تأمین بودجه آن با مشکل مواجه بوده و زمان طولانی برای جایگزین شدن قعطه یا دستگاه جدید خواهیم داشت بنابر این بسیاری از بیمارستان‌های دولتی از پذیرش بیماران بسیار چاق به همین دلیل احتیاط می‌کنند از طرفی هزینه دستگاه‌های ام آر آی و سی تی‌ اسکن بسیار بالا بوده و مراکز باید با اختصاص بودجه‌های زیادی آن را تأمین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha