به دنبال اعلام خبری مبنی بر ازدواج یک دختر 11 ساله با مردی حدود 50 ساله در استان ایلام، این کودک با مداخله بهزیستی و دادستان، ایلام تحت حمایت قانون قرار گرفت.

ارسال لایحه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳سال به دولت تا هفته آینده

سلامت نیوز: به دنبال اعلام خبری مبنی بر ازدواج یک دختر 11 ساله با مردی حدود 50 ساله در استان ایلام، این کودک  با مداخله بهزیستی و دادستان، ایلام تحت حمایت قانون قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،طی روز های گذشته  رسانه ها خبر دادند  که دختر ۱۱ ساله‌‌ ایلامی  به عقد مرد ۵۰ ساله  ای درآمده که در واقع او را به ازای ۱۵ میلیون تومان فروخته‌اند.

به گزارش یکی از جمعیت های خیریه  «رها» نام مستعار برای این کودک است که هنوز رفتارهای کودکانه دارد اما  این مرد، همسری دیگر و هفت فرزند دارد.این ماجرا  واکنش وزیر رفاه و معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری را هم به دنبال داشت.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این ماجرا در صفحه توئیتر خود نوشت: «به لطف خدا و همت همکاران و پایمردی دادستان محترم ایلام، دختر 11 ساله عزیزم رها، که بنا به تصمیمی غلط، قرار بود نوعروس مردی پنج ‌برابر سنش شود، تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفت.»


ورود دادستان ایلام به ماجرا
به گزارش میزان، پیرو انتشار این خبر، همچنین دادستانی مرکز این استان به موضوع ورود کرد. خسروی زاد دادستان مرکز استان ایلام اظهار کرد: پس از وصول گزارش به دادسرا، مدیرکل بهزیستی با دستور دادستانی مکلف به حل این موضوع در اسرع وقت شد.وی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی با ورود مدعی العموم، گفت: این اقدام بر اساس ماده 50 قانون حمایت از خانواده جرم تلقی شده و مرتکبان این اقدام غیرقانونی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

در همین حال معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز از ارسال لایحه اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی برای ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال به دولت تا هفته آینده خبر داد. معصومه ابتکار یک شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت:

« با هماهنگی‌های به‌عمل آمده، مقرر شد لایحه اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی برای ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال تا هفته آینده به دولت ارسال شود.» وی با اشاره به خبر ازدواج دختری ۱۱ ساله در ایلام، اظهار کرد: «پیرو انتشار خبر ازدواج دختر ۱۱ ساله با مردی ۵۰ ساله در ایلام، دادستانی استان به موضوع ورود کرده است.»


حکم سلب سرپرستی رها صادر شد
در این خصوص مدیر کل بهزیستی ایلام هم اعلام کرد: بعد از مراجعه و بررسی موضوع توسط کارشناسان اورژانس اجتماعی و با حکم دادستان ایلام با توجه به غیرقانونی بودن ازدواج کودکان کمتر از 13 سال حکم سلب سرپرستی این کودک صادر و این دختر بچه از قید شوهر بزرگ سال خارج و تحویل بهزیستی شد.

به گزارش ایرنا، زهرا همتی با ذکر این که رها متولد فروردین ماه سال  85است ادامه داد: نتیجه بررسی کارشناسان اعزامی که رها نیز آن را تایید کرده نشان می دهد که این ازدواج به ازای بدهی پدر به این  مردانجام شده هر چند شوهر رها این موضوع را انکار کرده است.به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز پدر این کودک معتاد بوده و همچنین از همسرش جدا شده است.

مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که وضعیت مالی خانواده مساعد نیست و باید علت ازدواج کودک ۱۱ ساله مشخص شود، اظهار کرد: در گذشته به دنبال برخی از رسوم فرهنگی ،ازدواج در سنین کم اتفاق می‌افتاد اما هم اکنون معمولاً این اتفاق در خانواده‌های آسیب‌دیده که دچار مشکلات مالی، اعتیاد، فقر فرهنگی و... هستند رخ می‌دهد. وی تاکید کرد:

  برای ازدواج فقط بلوغ جسمی یک فرد شرط نیست و سازمان بهزیستی به عنوان متولی آسیب‌های اجتماعی در مواردی که کودک بدون داشتن پیش شرط‌های ازدواج یا به دلیل مشکلات خانوادگی مجبور به ازدواج می‌شود، پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha