چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 267419

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد آسیب به DNA اسپرم می تواند یکی از فاکتورهای مهم در سقط جنین باشد.

آسیب به DNA اسپرم منجر به سقط جنین مکرر می شود

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد آسیب به DNA اسپرم می تواند یکی از فاکتورهای مهم در سقط جنین باشد.
به گزارش مهر، سقط مکرر جنین به معنای از دست دادن متوالی جنین در طول سه بارداری یا بیشتر قبل از هفته ۲۰ بارداری است. معمولاً ۲ درصد زوجین درگیر این مشکل هستند و در بسیاری از موارد تشخیص علت آن دشوار است.
به گفته محققان، درحالیکه زنان در این زوجین معمولاً تحت آزمایشاتی برای پی بردن به علت قرار می‌گیرند، اما مردان تحت آزمایشات مشابه قرار نمی‌گیرند.
«چانا جایاسنا»، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم که اسپرم نقش مهمی در تشکیل جفت دارد، که برای بقا نوزاد متولدشده بسیار مهم است.»
در این مطالعه، تیم تحقیق ۵۰ مرد را که همسرشان دچار سقط جنین نشده بود را با ۶۳ مرد که همسرشان به طور مکرر دچار سقط جنین شده بود، مقایسه کردند.
مردان از لحاظ میزان هورمون‌های جنسی شأن نظیر تستوسترون و تعداد و رفتار اسپرم‌هایشان مورد بررسی قرار گرفتند. میزان آسیب به DNA اسپرم شأن و همچنین میزان ماده شیمیایی موسوم به «گونه های اکسیژن واکنش پذیر» که می‌تواند به اسپرم آسیب برساند، هم ارزیابی شد.
محققان دریافتند مردانی که همسرشان دچار سقط‌های مکرر می‌شد آسیب DNA اسپرم دو برابر و میزان گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر چهار برابر بود. به گفته محققان، DNA اسیب دیده اسپرم موجب کاهش باروری می‌شود.
محققان عنوان می‌کنند این یافته‌ها می‌تواند منجر به تولید داروی جدیدی برای توقف آسیب به DNA اسپرم در راستای درمان سقط‌های مکرر و کاهش ریسک سقط جنین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha