رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: انتشار تصاویر کودکان از سوی والدین در فضای مجازی و همچنین استفاده کودکان در مدلینگ نقض حقوق کودک است.

انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی نقض حقوق کودک است

سلامت نیوز: رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: انتشار تصاویر کودکان از سوی والدین در فضای مجازی و همچنین استفاده کودکان در مدلینگ نقض حقوق کودک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مطهره ناظری  افزود: در مورد تصویربرداری از کودکان، آنچه شاهد هستیم چه انتشار تصاویر از طرف والدین در فضای مجازی، چه انتشار تصاویر کودکانی که در مدلینگ از آنان استفاده می شود یا در موردی که اخیرا برخی تصاویر کودکان به حالت نیمه برهنه یا اروتیک از سوی یک آتلیه منتشر شده، به نوعی استفاده ابزاری از کودکان و بسیار تاسف برانگیز است.


وی ادامه داد: استفاده کودکان در صنعت مدلینگ در حال مرسوم شدن در فضای مجازی است و می توان گفت والدین این کودکان به نوعی به عنوان شغل کودک به آن نگاه می کنند و با توجه به آسیبی که به کودکان وارد می کند، این اقدام به نوعی کار اجباری کودکان محسوب می شود.
ناظری تاکید کرد: کسب درآمد از طریق کودکان به شیوه ابزاری و انتشار تصاویر آنان در فضای مجازی، قابل پیگیری است و لازم است که آگاهی رسانی شود تا والدین بدانند با این اقدامشان چه آسیب جدی به کودکان خود وارد می کنند.

* انتشار تصاویر کودکان، آزارگران جنسی را جذب می کند
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: در بحث مدلینگ گاهی کودکان برای عکس برداری و تصاویری که از کودکان تهیه می شود، ساعت ها باید جلوی دوربین قرار بگیرند، گاهی گریم های سنگینی روی کودکان انجام می شود و همه اینها باعث آزار و آسیب به کودک می شود.
ناظری افزود: هنگامی که تصاویر کودکان منتشر می شود و در معرض دید عموم قرار می گیرد، بسیار مخاطره آمیز است. علاوه بر این مورد توجه قرار گرفتن کودک باعث می شود به شخصیت او آسیب جدی وارد شود و به طور ناخواسته مسیر زندگی کودک و آینده شغلی او تحت الشعاع قرار می گیرد.
وی ادامه داد: چنین اقداماتی به طور جدی باید پیگیری و به والدین آگاهی رسانی شود و آنچه که بسیار مخاطره آمیز هست این است که تصاویر این کودکان با توجه به اینکه در معرض دید عموم قرار می گیرد، ممکن است در آینده طعمه ای برای آزارگران جنسی یا افراد پدوفیلیا باشد.

* تصاویر منتشرشده از کودکان نیمه برهنه جرم عمومی است
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به تصاویر ناخوشایند کودکان که اخیرا در حالت نامتعارف و نیمه برهنه تهیه شده است، گفت: این تصاویر از این جهت که اشاعه فحشا به حساب می آید و از این جهت که در واقع بسیار ناخوشایند است و احساسات عموم را جریحه دار کرده جرم عمومی تلقی می شود.
ناظری افزود: این اقدام آتلیه، تصویرگران و والدین که کودکان را در معرض چنین خطر و آسیب هایی قرار داده و نقض حقوق کودک مرتکب شده اند، قابل تعقیب و پیگیری است.
طی هفته های اخیر آتلیه ای در حضور والدین عکس های نامتعارف، بدن نما و نیمه برهنه از کودکان آنها گرفته و آنها را در شبکه های مجازی منتشر کرده است که واکنش هایی را درپی داشته و برخی وکلای یک خیریه قصد داشتند از عکاس این کودکان و آتلیه ذیربط، به صورت رسمی شکایت کنند.

* انتشار تصاویر نیمه برهنه، کودکان را در معرض خطر قرار می دهد
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به انتشار تصاویر کودکان در وضعیت نامتعارف گفت: این وضعیت در قانون جدید حمایت از حقوق کودکان که به تصویب شورای نگهبان نرسیده است، وضعیت مخاطره آمیز اطلاق می شود و افرادی که کودکان را در وضعیت مخاطره آمیز قرار می دهند، اقدام شان قابل پیگیری است.
ناظری تاکید کرد: در قانون جدید این اقدام به طور مستقل جرم انگاری شده اما با توجه به اینکه این قانون نهایی نشده است، طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان سال 81 نیز می توانیم این اقدام را جرم بدانیم . چون این اقدام باعث آسیب جدی به روان و اخلاق کودک می شود و این اقدام قابل تعقیب است.
وی اضافه کرد: اگر والدین بدانند با این اقدام چه آسیب جدی به روان کودک وارد می کنند، شاید هیچگاه این اقدام را انجام نمی دانند.
وی ادامه داد: مقامات قضایی باید نسبت به این وضعیت ورود کنند و از سوی دیگر لازم است نسبت به تصویرگران و والدین به طور کلی راجع به استفاده ابزاری از کودکان آگاهی رسانی از طریق صدا و سیما و فضای مجازی انجام شود که این اقدامات، چنین آسیب ها و مخاطراتی به همراه دارد.
ناظری یادآور شد: انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی در بسیاری کشورها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha