وقتی بالاخره باید جراحی کنیم به چه دردی می‌خورد؟!» این جمله را معمولا درباره آپاندیس به کار می‌بریم. عضوی که گفته می‌شود زائد است و از طرفی بسیاری از افراد دچار عفونت آپاندیس و مجبور به جراحی آن می‌شوند.

ارتباط جراحی آپاندیس با بیماری‌ها

سلامت نیوز:وقتی بالاخره باید جراحی کنیم به چه دردی می‌خورد؟!» این جمله را معمولا درباره آپاندیس به کار می‌بریم. عضوی که گفته می‌شود زائد است و از طرفی بسیاری از افراد دچار عفونت آپاندیس و مجبور به جراحی آن می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات ،اما خبرهایی می‌رسد که نشان می‌دهد این عضو چندان هم بی فایده نیست و در سلامتی انسان و مبتلا نشدن به بعضی بیماری‌ها موثر است.

آپاندیس مفید

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد جراحی برداشتن آپاندیس خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را سه برابر افزایش می‌دهد. این پژوهش در مورد علت ابتلا به بیماری پارکینسون با محوریت آلفا سینوکلئین بوده؛ پروتئینی که در مرحله اولیه شروع بیماری پارکینسون در دستگاه گوارش مشاهده می‌شود.

به همین دلیل نقش بخش‌های مختلف دستگاه گوارش از جمله آپاندیس در ابتلا به بیماری پارکینسون بررسی و در این تحقیق جدید مشخص شده افرادی که تحت عمل جراحی آپاندیس قرار گرفته‌اند، حداقل شش ماه بعد بیماری پارکینسون در آنان تشخیص داده شده‌است. این نتیجه نشان می‌دهد تصور ما برای بی فایده بودن آپاندیس اشتباه بوده است. البته پیش از این هم خبرهایی درباره کارایی این عضو منتشر شده بود.

مدتی پیش از سوی محققان علم پزشکی اعلام شد آپاندیس پناهگاهی برای باکتری‌های سالم است و به بدن کمک می‌کند تا بتواند در صورت بروز دیسانتری (اسهال خونی) و وبا، مسیر گوارشی را مجدد

راه اندازی کند.این محققان می‌گویند که بدن انسان، باکتری‌های سالم مورد نیاز در روده‌ها را در آپاندیس نگهداری می‌کند. دیسانتری و وبا باعث از بین رفتن باکتری‌های ضروری می‌شود. بنابراین اگر بدن نیاز داشته باشد تا مسیر گوارشی را دوباره احیا کند، از باکتری‌های موجود در آپاندیس استفاده خواهد کرد.

به همین دلیل ممکن است بهبود بیماری در افرادی که آپاندیس خود را خارج کردهاند، مدت‌زمان بیشتری نسبت به دیگران طول بکشد. البته این کارایی مانع از جراحی آپاندیس پس از عفونت نباید باشد و در این صورت بدن باید نجات داده شود نه آپاندیس٫

از سیر تا پیاز آپاندیسیت

آپاندیس از روده بزرگ منشعب می‌شود و به انتهای بن‌بست در سکوم (روده کور) متصل است. طول آن بین ۲ تا ۲۰ سانتی‌متر متغیر است. دلیل نقش آپاندیس در سیستم ایمنی بدن بافتهای لنفاوی جداره آن است که با حس کردن میکروب‌های موجود در مواد زاید در حال دفع از بدن، نوع خوب یا بد میکروب‌ها را تشخیص داده و به بانک حافظه‌ای سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهند تا در مقابله (و دفع) میکروبهای مضر و ساختن میکروبهای مفید برنامه‌ریزی کرده و فعال شود.

به همین دلیل هم جراحی آپاندیس باعث سفت شدن شکم و روده راست می‌شود و هموروئید را ایجاد می‌کنند و چربی خون در اثر باکتریهای آزاد شده باعث چربی خون شده و خون آلوده می‌شود.

اما چرا آپاندیس دچار عفونت می‌شود؟

وقتی غذا از طریق مری به معده و روده بزرگ می‌رسد باکتری‌هایی که در روده قرار دارند نیمی از آن مواد غذایی را به خود جذب کرده و به داخل خون می‌ریزند و اما آپاندیس آن باکتری‌ها را از پوست خارجی آپاندیس به خود جذب می‌کند این باکتری‌ها زیاد شده و منجر آپاندیسیت می‌شوند.عفونت آپاندیس نشانه‌هایی دارد که با مشاهده آنها حتما باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.

ـ درد شکمی شدید: این درد که به تدریج پیشرفت کرده و بیشتر می‌شود به دلیل التهاب و فشار وارده به آپاندیس ایجاد می‌شود. در حالت کلی درد در قسمت پایین و راست شکم ایجاد می‌شود و میزان شدت آن ساعت به ساعت متفاوت است. با این حال در اکثر موارد درد ممکن است بسیار نزدیک به ناف یا در قسمت پایین کمر نیز احساس شود.

ـ حالت تهوع و استفراغ: این علائم که با احساس ضعف نیز همراه است در بین بیمارانی که در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند رایج‌تر است.

ـ یبوست و اسهال: بعضی از بیماران مبتلا به آپاندیسیت با مسئله دفع مشکل پیدا کرده و دچار یبوست می‌شود و عده‌ای دیگر نیز به اسهال مبتلا می‌شوند.

ـ برآمدگی شکم: حس ورم دردناک و فشاری است که معمولا به دلیل مشکلات گوارشی بروز می‌کند. این مسئله باعث ورم شکم حتی در افرادی که شکمی تخت دارند می‌شود.

ـ تب: علائم آپاندیسیت زمانی بروز می‌کنند که رشد این بیماری تا مرحله‌ای می‌رسد که مشابه علائم عفونت‌های معدی و روده‌ای می‌شود. به همین دلیل نیز علاوه بر احساس درد، بیمار دچار تب، عرق سرد و لرز نیز می‌شود.

ـ بی اشتهایی: التهاب آپاندیس در عملکرد گوارشی اختلال ایجاد کرده و در اغلب موارد تولید هورمون گرسنگی را مختل می‌کند.

ـ درد فشاری: این به تشخیص دقیق‌تر این مشکل در ناحیه آپاندیس کمک می‌کند. این درد معمولا در زمان معاینه پزشک ایجاد می‌شود، یعنی زمانی که پزشک روی قسمت راست تحتانی شکم فشار وارد می‌کند بروز می‌کند. البته باید بدانید محل درد با توجه به سن و محل قرارگیری آپاندیس شما متفاوت است. کودکان و زنان باردار ممکن است، درد آپاندیسیتی در نواحی دیگر داشته باشند.

از طرفی ممکن است علایم آپاندیسیت مبهم و مشابه سایر بیماری‌ها شامل مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه و یا دستگاه ادراری، بیماری کرون، ورم معده، عفونت روده و مشکلات تخمدان باشد.

برای همین باید برای تشخیص آن آزمایش انجام شود چون اگر این عفونت برطرف نشود ممکن است کیسه آپاندیس پاره شده و عفونت در محوطه شکم پخش شود. پاره شدن آپاندیس خطرناک است و می‌تواند در صورت عدم درمان به موقع، با یک عفونت شدید در شکم منجر به مرگ شود.

یک نکته دیگر هم این است که آپاندیسیت قابل پیشگیری نیست ولی شیوع این بیماری در افرادی که رژیم غذایی آنها پر فیبر بوده و پر از میوه و سبزیجات تازه می‌باشد، کمتر است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha