یكی از انواع رایج نان به‌ویژه در رژیم‌های لاغری، نان جوست كه از آرد جو تهیه می‌شود. آرد جو نسبت به آرد گندم قدرت سیركنندگی و فیبر بالاتری دارد؛ بنابراین برای كسانی‌كه چاق هستند و قصد گرفتن رژیم لاغری دارند، انتخاب مناسب‌تری است.

کالری نان های سنتی و غیر سنتی؛ نان چاق می کند؟

سلامت نیوز: یكی از انواع رایج نان به‌ویژه در رژیم‌های لاغری، نان جوست كه از آرد جو تهیه می‌شود. آرد جو نسبت به آرد گندم قدرت سیركنندگی و فیبر بالاتری دارد؛ بنابراین برای كسانی‌كه چاق هستند و قصد گرفتن رژیم لاغری دارند، انتخاب مناسب‌تری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز، بعد از خواندن این مطلب دیگر کالری نان‌ها را دست‌كم نمی‌گیرید. به ظاهر نان كه نگاه می‌كنید نفس راحتی می‌كشید و فكر می‌كنید آن قیافه و زیبایی به اندازه‌ای كالری ندارد كه شما را چاق كند.

برای همین انتخاب اول شما در كنار غذاهایی مثل انواع برنج، ماكارونی و سیب‌زمینی نان است اما غافل از اینكه نان‌ها در مدل‌های مختلف كالری‌هایی دارند كه اگر پای حساب و كتاب بنشینید شاید چیزی كمتر از برنج و بقیه غذاها نباشد. باید توجه داشته باشید یك كف دست نان هیچ‌وقت نمی‌تواند شما را به اندازه یك بشقاب برنج یا دو عدد سیب‌زمینی پخته سیر كند و باید مدام در حال رفت و آمد به آشپزخانه و خوردن نان باشید.

همین‌جاست كه در انتخاب اشتباه می‌كنید. هیچ‌وقت نباید گول ظاهر زیبای نان‌ها را بخورید. ما نمی‌گوییم نان نخورید اما اگر می‌خواهید اضافه وزن نداشته باشید یا در رژیم لاغری‌تان موفق باشید، حتما باید حواس‌تان به نان خوردن‌تان باشد.

در این مطلب كالری انواع نان‌های سنتی و غیر سنتی را بررسی كرده‌ایم. در رژیم‌های غذایی واحد اندازه‌گیری نان اندازه كف دست است. شاید دو كف دست نان بربری یا سنگک شما را سیر كند اما مطمئنا با دو كف دست نان لواش یا تافتون سیر نمی‌شوید.


نان بربری

بربری یكی از محبوب‌ترین نان‌های سنتی ایرانی‌ها به‌ویژه هموطنان آذری‌زبان ماست كه از آرد گندم نیمه كامل (نیمه سبوس گرفته) تهیه می‌شود. بوی مطبوع بربری به حدی است كه امكان ندارد از كنار نانوایی بربری رد شوید و هوس نكنید یكی بخرید. در هر كف دست (بدون احتساب انگشتان) از نان بربری 75 تا 80 كیلوكالری انرژی موجود است.


نان تافتون

تافتون هم یكی دیگر از انواع نان‌های سنتی ایرانی‌هاست كه طرفداران زیادی دارد. این نان از آرد گندم سفید یا سبوس گرفته تهیه می‌شود. نان تافتون معمولا گرد است و قطری حدود 40 سانتی‌متر دارد. این نوع نان در گذشته بی‌نمك پخت می‌شد و به عنوان نان رژیمی برای بیماران دارای فشار خون مورد استفاده قرار می‌گرفت. در هر كف دست از نان تافتون 35 كیلوكالری انرژی وجود دارد.


نان لواش

لواش، نان سنتی مردم ارمنستان است؛ البته این نان یكی از نان‌های محبوب ما ایرانی‌ها هم هست. در تهیه این نان نازك از آرد سفید (سبوس گرفته) استفاده می‌شود. از آنجایی‌كه در تهیه این نان از آرد سفید و جوش‌شیرین استفاده می‌شود از لحاظ تغذیه‌ای نسبت به سایر نان‌های سنتی ایرانی جایگاه پایین‌تری دارد. هر كف دست نان لواش حدود 25 كیلوكالری انرژی دارد.


نان سنگك

سنگك، نان ملی ایرانی‌ها و بی‌شك محبوب‌ترین نان است كه روی سنگریزه‌های داغ در تنور پخته می‌شود؛ البته حالا نوع ماشینی سنگك هم پخته می‌شود كه خیلی طرفدار ندارد. این نوع نان را از آرد كامل (سبوس نگرفته) تهیه می‌كنند. این ویژگی باعث می‌شود نان سنگك از لحاظ كیفیت تغذیه‌ای یك سر و گردن بالاتر از بقیه نان‌ها باشد. در هر كف دست از نان سنگك معادل 75 تا 80 كیلوكالری انرژی نهفته است.


نان باگت

باگت، نان فرانسوی است كه از آرد گندم سفید یا سبوس گرفته تهیه می‌شود. این نان بافتی یكنواخت و ضخامتی مناسب دارد و پوك و روشن است. همچنین پوسته آن تردی خوبی دارد و برای تهیه انواع ساندویچ مناسب است. در هر برش 30 گرمی از نان باگت (شیرین نشده) حدود 75 كیلوكالری انرژی وجود دارد.


نان تست

تست نوعی نان ورقه شده انگلیسی است كه با قرار گرفتن مقابل حرارت، برشته می‌شود. نان تست را می‌توان با آردگندم و آرد روگن (چاودار) تهیه كرد. اگر در تهیه نان تست آرد روگن یا چاودار استفاده شده باشد به دلیل اینكه این آرد تیره است، نان تست به دست آمده هم تیره می‌شود كه به تست سیاه معروف است. هر یك برش نان تست متوسط، معادل یك واحد نان و برابر با 80 كیلوكالری انرژی است.


نان جو

یكی از انواع رایج نان به‌ویژه در رژیم‌های لاغری، نان جوست كه از آرد جو تهیه می‌شود. آرد جو نسبت به آرد گندم قدرت سیركنندگی و فیبر بالاتری دارد؛ بنابراین برای كسانی‌كه قصد گرفتن رژیم لاغری دارند، انتخاب مناسب‌تری است؛ البته كالری آن با انواع نان‌های تهیه شده از آرد گندم فرقی نمی‌كند. در هر كف دست نان جو حدود 80-75 كیلوكالری انرژی نهفته است.


نان سوخاری

نان سوخاری نان حجیم شده‌ای است كه برش داده شده، داخل فر خشك می‌شود. انواع نان خشك از جمله نان سوخاری در صورتی‌كه از آرد كامل و سبوس نگرفته شده تهیه شده باشند، از لحاظ تغذیه‌ای بسیار سودمند هستند. نان‌های خشك از جمله نان سوخاری شاخص گلایسمی پایین و قدرت سیركنندگی بالایی دارند. این نان برای دیابتی‌ها و كسانی‌كه قصد لاغر شدن دارند، گزینه مناسبی است. یك تكه نان سوخاری متوسط (شیرین نشده) حدود 35 تا 40 كیلوكالری دارد.


نان همبرگری

همان‌طور كه از اسمش پیداست، از این نان برای سرو همبرگر استفاده می‌شود. این نان خوشمزه برحسب آنكه شیرین شده یا شیرین نشده باشد، كالری متفاوتی دارد. در اغلب رستوران‌ها از انواع شیرین شده نان همبرگر استفاده می‌شود. در هر 30 گرم نان همبرگر معمولی كه تقریبا معادل نصف آن می‌شود حدود 80 كیلوكالری انرژی موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha