متخصصان سلامت و تغذیه معتقدند شواهد کافی در تایید فوائد مصرف مکمل‌ها (معدنی و ویتامینه) و برخی رژیم‌های غذایی برای حفظ سلامت قلب وجود ندارد.

شواهد اندک از تاثیر مکمل‌های غذایی بر سلامت قلب

سلامت نیوز:متخصصان سلامت و تغذیه معتقدند شواهد کافی در تایید فوائد مصرف مکمل‌ها (معدنی و ویتامینه) و برخی رژیم‌های غذایی برای حفظ سلامت قلب وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، میلیون‌ها نفر در آمریکا از مکمل‌های غذایی مصرف کرده و انواعی از رژیم‌های غذایی را رعایت می‌کنند تا سلامت قلب خود را حفظ کنند. با این حال نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد شواهد بسیار کمی وجود دارد که تایید کننده اثربخشی مکمل‌ها و برخی رژیم‌های غذاییِ شناخته شده بر حفظ سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی باشد.

در این بررسی جدید اطلاعات مربوط به صدها آزمایش که با مشارکت‌ میلیون‌ها نفر انجام گرفته مورد مطالعه قرار گرفت و نشان داد تنها تعداد ناچیزی از ۱۶ مکمل شناخته شده و تنها یک رژیم غذایی از هشت رژیم ارزیابی شده با تاثیر قابل توجه بر سلامت قلب و عروق همراه بوده‌ است. بر اساس این مطالعات، تنها مکمل فولیک اسید، رژیم غذایی کم نمک و اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن ماهی وجود دارد برای سلامت قلب مفیدند. هرچند در مورد رژیم غذایی کم نمک هنوز یافته‌های ضد و نقیض موجود است.

همچنین حداقل در یک مورد شواهدی وجود دارد که نشان دهنده خطر مکمل‌ها برای سلامتی است و آن مصرف همزمان کلسیم و ویتامین D در افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی است شاید به این دلیل باشد که موجب افزایش لختگی خون و سفت شدن عروق شود.

یکی از اساتید دانشگاه وست ویرجینیا و محقق ارشد این مطالعه گفت: افرادی که با هدف بهبود سلامت قلب و عروق از مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند تنها پول خود را هدر می‌دهند.

به گزارش نیویورک تایمز، در این بررسی محققان به ارزیابی اثرگذاری ۲۴ مکمل و رژیم غذایی با مطالعه روی نتایج ۲۷۷ آزمایش پرداختند و مشاهده کردند در میان مکمل‌هایی که تاثیری بر سلامت قلب و عروق نداشتند می‌توان به ویتامین‌های A، B، C، D و E همچنین بتاکاروتن، کلسیم، آهن، آنتی اکسیدان‌ها و مولتی ویتامین‌ها اشاره کرد.

به گفته متخصصان به جز موارد مربوط به پیشگیری یا درمان کمبودهای خاص، مانند افت غیرطبیعی سطح ویتامین د در بدن یا شرایط خاصی مانند بارداری، یک توافق کلی و مفید بین متخصصان و پزشکان وجود دارد مبنی بر اینکه مکمل‌های رژیمی نباید برای عموم مردم تجویز شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha