یك روز خوب با یك صبح زیبا شروع می‌شود و هیچ چیز ناخوشایند‌تر از این نیست كه در اولین دقایق یك صبح زیبا و در اولین قدم‌های یك روز جدید دردی آزار‌دهنده در پاشنه پا یك شروع رنج‌آور را برای ما به همراه بیاورد.

خار دردناكی در چشم پاشنه

سلامت نیوز: یك روز خوب با یك صبح زیبا شروع می‌شود و هیچ چیز ناخوشایند‌تر از این نیست كه در اولین دقایق یك صبح زیبا و در اولین قدم‌های یك روز جدید دردی آزار‌دهنده در پاشنه پا یك شروع رنج‌آور را برای ما به همراه بیاورد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، خار پاشنه در واقع جسم سختی مانند خار نیست، یك التهاب است در لایه ضخیمی كه در ناحیه كف پا كشیده شده است، این التهاب سبب جمع شدن یا ایجاد حالتی شبیه چین خوردگی در این بافت می‌شود و چون درعكس رادیولوژی زایده‌ای شبیه خار دیده می‌شود خار پاشنه نامیده می‌شود.

بیماران مبتلا به خار پاشنه معمولا در اولین قدم‌ها پس از بیدار شدن از خواب درد دارند. این درد می‌تواند در ایستادن طولانی افزایش یابد. معمولا در لمس قسمت داخلی پاشنه درد احساس می‌شود و درد می‌تواند در یك پاشنه یا هر دو پا اتفاق بیفتد. تشخیص بیماری با معاینه بالینی و تایید با عكس ساده رادیوگرافی است.

در كلینیك‌های درد بیماران ابتدا تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند. توصیه به استفاده از كفش مناسب و استفاده از پدهای مخصوص كنترل فشار در ناحیه پاشنه كه در كفش قرار می‌گیرند اقدام اول در درمان این بیماری محسوب می‌شود.


بهتر است بیماران مبتلا به خار پاشنه به‌صورت طولانی از یك نوع كفش استفاده نكنند تا حتی‌الامكان نقاط فشار روی پاشنه تغییر كند. در صورتی كه بیمار به درمان‌های اولیه پاسخ مناسبی نداد انجام شاك ویو كه یك نوع اقدام فیزیوتراپی است، می‌تواند سبب بهبود بیماری شود.

این كار معمولا چند جلسه انجام می‌شود و شاید در شروع درمان درد مقداری افزایش یابد. اقدام بعدی در درمان خار پاشنه تزریق استرویید است كه این كار در كلینیك درد می‌تواند تحت مونیتور فلوروسكوپ برای افزایش دقت محل تزریق انجام شود.


استفاده از بریس‌هایی كه مچ پا را در هنگام خواب در وضعیت 90 درجه نگه می‌دارد، می‌تواند از عود بیماری در بیمارانی كه مقاوم به درمان هستند جلوگیری كند.

انجام رادیوفركونسی یكی از جدیدترین راهكارها در درمان خار پاشنه است كه در حال حاضر در دست تحقیق و بررسی است. در این روش، درمان توسط پزشك فوق‌تخصص درد و در اتاق عمل كلینیك درد و به‌صورت سرپایی بدون نیاز به برش پوست انجام می‌شود.


اصلاح روش زندگی و پرهیز از ایستادن طولانی و استفاده از كفش مناسب مهم‌ترین اقدام در پیشگیری و درمان بیماری خار پاشنه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha