چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 364370

متخصص پزشکی فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: درد در پاشنه پا احساس و یا اصطلاحا خار پاشنه را باید جدی گرفت.

هوای قلب دوم خود را داشته باشید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سلامت پا باید مانند سلامت پوست و صورت برایمان اهمیت داشته باشید. پاهایمان در طول روز وزن زیادی را تحمل می‌کنند و همیشه در حال کار هستند؛ بنابراین باید از بهداشت و سلامت آنها مطمن باشیم و از آن مراقبت کنیم.

اگر قصد سفر دارید و پیاده روی زیاد می‌کنید، به کفش مخصوص پیاده روی یا پوتین نیاز دارید. توصیه می‌شود برای حفظ سلامت پا در سفر دو جفت کفش پیاده روی همراه داشته باشید تا بتوانید هر چند ساعت یک بار آنها را عوض کنید؛ درست مانند سربازانی که در ارتش از آنها می‌خواهند هر روز پوتین‌های خود را تعویض نمایند.از پاهای خود انتظارات زیادی داریم از راه رفتن تا دویدن و حتی یک نشستن بدون دغدغه… پس باید مراقب سلامت پاهایمان هم باشیم.

با تحمل وزن زیاد بدن‌مان، پاهای دردناک ما در طی روز بیش از سایر قسمت‌های بدن آسیب می‌بینند. بنابراین تنها کافی نیست که گاه گاهی به زیبایی و بهداشت پا توجه داشته باشیم. مراقبت روزانه از پا باید همان گونه که به چهره و سایر قسمت‌های بدن می پردازیم بخشی از دغدغه‌های ما باشد.کفش‌های نامناسب علت اصلی درد پا هستند. البته بسیاری از افراد به دنبال مد بوده، به راحتی کفش اهمیت نمی‌دهند.

منصور رایگانی،متخصص پزشکی فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه اگر به هردلیلی احساس گزگز، انحراف و یا درد غیرمعمول در پا دارید، اول به دنبال علت ایجاد درد باشید، اظهار کرد: از هرگونه خود درمانی برای مشکلاتی که برای پاهایتان ایجاد می‌شود جدا پرهیز کنید.

وی افزود: به طور کلی باید بدانید مشکل پا درد شما چرا ایجاد شده، اینکه بیماری زمینه‌ای دارید و یا مثلا اختلالی در ستون فقرات و یا عصب پاهایتان ایجاد شده است.

رایگانی با بیان اینکه استفاده از کفش مناسب موضوعی مهم است که به سلامت شما کمک می‌کند، اضافه کرد: کفش‌ها دسته‌بندی‌های مختلف دارند که باید متناسب با شرایط فرد مورد استفاده قرار بگیرد، ضمن اینکه کارکردهای متفاوتی دارند. مثلا کفش مناسب برای پیاده‌روی، دویدن، کوهنوردی، ورزش‌های تخصصی با کفشی که برای استفاده روزانه استفاده می‌کنید تفاوت دارد، فردی که به کوهنوردی می‌رود قطعا برای او کفش دویدن مناسب نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه بهترین جنس برای کفش و استفاده معمول، چرم‌های طبیعی هستند، تاکید کرد: اگر از کفش‌های مصنوعی استفاده می‌کنید به این موضوع توجه کنید که کفش شما قدرت تبادل هوا را داشته باشد؛ ضمن اینکه یکی از ویژگی‌های کفش استاندارد این است که کفش دقیقا سایز پای شما باشد.

مناسب‌ترین زمان برای خرید کفش بعد از ظهرهاست

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه مناسب‌ترین زمان برای خرید کفش بعد از ظهرهاست، گفت: بعد از ظهرها معمولا زمان زیادی را راه رفته‌اید و طول پا شکل کافی به خود گرفته است، کفشی که انتخاب می‌کنید باید اندازه یک بند انگشت بین نوک پا تا انتهای کفش فاصله داشته باشد.

وی یادآوری کرد: طوری کفش را انتخاب نکنید که کاملا به انتهای پا بچسبد؛ یعنی کفشی که انتخاب می‌کنید نباید به طور کامل به انتهای پا بچسبد.

رایگانی ادامه داد: اگر احساس می‌کنید نوک پایتان با کفش برخورد می‌کند، اصلا از این کفش‌ها استفاده نکنید.

کفش نوک تیز و پاشنه دار به پایتان آسیب می‌زند

رئیس گروه توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توضیح داد: استفاده از کفش‌های نوک تیز می‌تواند به پایتان آسیب وارد کند، اصطلاحا باید پنجه‌ جلویی کفش صاف باشد، چون باعث می‌شود انگشت‌ها روی هم قرار گیرد و اختلالات زیادی را متوجه فرد می‌کند.

وی توصیه کرد: کفش‌های بندی گزینه مناسب‌تری در مقایسه با کفش معمولی‌اند. توجه داشته باشید پاشنه کفش بیشتر از سه سانت نباشد ولی کفش صاف هم آسیب زیادی به کمر و پای شما می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه کفش باید مقداری پاشنه داشته باشد تاکید کرد: از کفش‌های پاشنه بلند هم صرفا برای بازه زمانی کوتاه استفاده کنید.

رایگانی در پاسخ به این سوال که آیا همه کفش‌های نیاز به کفه‌ طبی دارند یا خیر توضیح داد: کفش استاندارد نیاز به کفی ندارد؛ چون تمامی قوس‌های پا توسط شرکت‌ها بررسی شده است.

وی با بیان اینکه کفی‌های آماده خیلی اوقات جوابگوی مشکلات اصلی پا نیستند، ادامه داد: اگر احساس ناراحتی در ناحیه پا دارید و یا پزشکتان به شما توصیه کرده که از این کفش‌های طبی و یا کفی استفاده کنید، اینکار کار را انجام دهید؛ چرا که در اکثر مواقع تغییراتی باید در کفش ایجاد شود ولی این مسایل مواردی است که باید با تشخیص پزشک انجام شود.

این متخصص طب فیزیکی به درمان‌های متداول دردهای پاشنه پا اشاره کرد و ادامه داد: دارو درمانی، استفاده از روش‌های طب فیزیکی، برخی از ماساژها و یا تزریق دارو و یا تهیه کفی‌های ژلاتینی که انعطاف پذیری بالایی دارند از جمله این درمان‌ها هستند که با تجویز پزشک انجام می‌شود.

کف پای صاف تا سه سالگی معنا ندارد

وی درباره کودکان نیز توضیح داد: اصطلاح کف پای صاف تا سه سالگی به هیچ وجه معنا ندارد و در اکثر موارد اقداماتی که برای این کودکان انجام می‌شود غیر ضروری است.

رایگانی با اشاره به اینکه اختلالات پا در کودکان انواع و اقسام مختلف دارد هشدار داد: اگر پدر و مادری متوجه اختلالاتی یا حالت غیر عادی در کودک شدند، حتما این موضوع را با پزشک متخصص ارتوپد، طب فیزیکی و توانبخشی در میان بگذارند.

متخصص پزشکی فیزیکی و توانبخشی دانشگاه با بیان اینکه برخی از بیماریهای مربوط به کف پا بدو در تولد دیده می‌شود خاطرنشان کرد: از طرفی مشکلاتی هم هستند که حدودا شش تا پنج سالگی عود می‌کند، این درمان‌ها مواردی هستند که باید بررسی شود و بر اساس آن کفی و یا درمان خاصی تجویز شود.

هرگونه اقدام خودسرانه برای درمان درد پاشنه پا ممنوع

وی به والدین توصیه کرد: به هیچ عنوان اقدام و یا درمان خودسرانه در مواردی که ذکر شده انجام ندهید.

رایگانی یادآوری کرد: کفش استاندارد معمولا نیاز به کفی ندارد و اگر هم نیاز باشد باید با نظر پزشک کفی مناسب تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha