شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 279108

احتمال آلودگی گوشت چرخ كرده بیشتر از گوشت‌های خرد نشده است. زیرا باكتری‌های موجود در یك قطعه گوشت آلوده، ممكن است در چرخ گوشت باقی مانده و موجب آلودگی سایر گوشت‌ها شود.

باكتری بیماری‌زای فرصت طلب در گوشت

سلامت نیوز: احتمال آلودگی گوشت چرخ كرده بیشتر از گوشت‌های خرد نشده است. زیرا باكتری‌های موجود در یك قطعه گوشت آلوده، ممكن است در چرخ گوشت باقی مانده و موجب آلودگی سایر گوشت‌ها شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، بیماران عفونی مبتلا به عوامل باكتریایی باید به‌طور مرتب آنتی‌بیوتیك مصرف كنند تا باكتری بیماری‌زا در بدن نابود شود.

به‌طور ویژه بیماران بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و به‌ویژه سالمندان در معرض عفونت بیمارستانی هستند و اغلب تحت درمان با آنتی‌بیوتیك‌هایی مانند كلیندامایسین، لینكومایسین، آمپی سیلین، آموكسی سیلین و.... قرار می‌گیرند. بروز سندروم اسهال در چنین افرادی شایع است، زیرا مصرف مداوم آنتی‌بیوتیك‌ها برخی باكتری‌های مفید روده را از بین برده و موجب رشد و جوانه زنی بعضی از باكتری‌های بیماری‌زای روده‌ای «فرصت‌طلب» نظیر كلستریدیوم دیفیسیل می‌شوند كه این باكتری عامل حدود 20 درصد موارد اسهال بیمارستانی است. به‌عنوان مثال، طبق دو پژوهش جداگانه در بیمارستان‌های تهران و اصفهان مشخص شد به ترتیب 10 و 20 درصد بیماران، آلوده به این باكتری بودند.


علائم آلودگی به باكتری كلستریدوم دیفیسیل شامل اسهال، درد شكمی، تهوع، استفراغ، كم آبی و تب ملایم است. اما به‌ندرت خونریزی و سوراخ شدگی روده و حتی مرگ را به‌دنبال دارد. این باكتری از چند دهه پیش به‌عنوان یك عفونت بیمارستانی مطرح بوده است، اما دانشمندان در سال 2004 كشف كردند این باكتری همراه با غذا به‌ویژه گوشت نیز منتقل می‌شود.


طبق تحقیقات جدید در شهرهای اصفهان، كرمانشاه و مشهد به ترتیب 4، 7، و 15 درصد انواع گوشت‌های قرمز و سفید آلوده به این باكتری بودند.
احتمال آلودگی گوشت چرخ كرده بیشتر از گوشت‌های خرد نشده است. زیرا باكتری‌های موجود در یك قطعه گوشت آلوده، ممكن است در چرخ گوشت باقی مانده و موجب آلودگی سایر گوشت‌ها شود. بنابراین رعایت اصول بهداشتی در شست‌وشو و پاكیزه‌سازی صحیح چرخ گوشت به‌ویژه در قصابی‌ها بسیار ضروری است.


جهت پیشگیری از ابتلا باید هنگام خرد و قطعه قطعه كردن انواع گوشت قرمز و مرغ در منزل حتما از دستكش استفاده شود. همچنین اكیداً از مصرف انواع كباب یا جوجه كباب آبدار و نیم‌پخته پرهیز شود. البته گوشت‌های آب پز و خورشتی ایمن و بی‌خطر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha