سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 279732

به دست‌هایتان نگاه کنید. به ناخن‌های رنگ پریده‌ای که حتی تایپ‌کردن کلمات هم باعث لب‌پَرشدنشان می‌شود. شاید از نظر شما داشتن ناخن‌های صورتی‌رنگی که با یک ضربه آرام نمی‌شکنند و وقت بلندشدن خمیده نمی‌شوند، یک رویای محال باشد، اما متخصصان می‌گویند سالم و مقاوم نگه‌داشتن ناخن‌ها، ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

چند راه آسان برای حفاظت از ناخن‌ها

سلامت نیوز: به دست‌هایتان نگاه کنید. به ناخن‌های رنگ پریده‌ای که حتی تایپ‌کردن کلمات هم باعث لب‌پَرشدنشان می‌شود. شاید از نظر شما داشتن ناخن‌های صورتی‌رنگی که با یک ضربه آرام نمی‌شکنند و وقت بلندشدن خمیده نمی‌شوند، یک رویای محال باشد، اما متخصصان می‌گویند سالم و مقاوم نگه‌داشتن ناخن‌ها، ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، در این مطلب، راه‌های عملی برای حفظ سلامت و زیبایی ناخن‌ها را با شما درمیان می‌گذاریم.

راه اول؛ ناخن‌هایتان را از آب دور نگه‌دارید
خیسی مداوم، یکی از دلایل اصلی آسیب‌دیدن ناخن‌هاست. اگر مدام دست‌هایتان زیر آب باشد، احتمالا ناخن‌هایتان هم پوسته‌پوسته می‌شوند و با ضربه‌ای آرام می‌شکنند. برای مقاوم نگه‌داشتن آن‌ها، نباید بدون استفاده از دستکش آشپزخانه، ظرف یا لباس بشویید. گذشته از این، اگر مربی شنا هستید و وقت زیادی را در استخر می‌گذرانید هم باید انتظار رنگ‌پریده و شکننده‌شدن ناخن‌هایتان را داشته باشید.
 
راه دوم؛ درست از سوهان استفاده کنید
سوهان‌کردن ناخن، به سلامت دست شما آسیب نمی‌زند، اما اگر از سوهان به روشی درست استفاده نکنید، ناخن‌هایتان پوسته‌پوسته شده و زود می‌شکنند. استفاده از سوهان‌های بیش از اندازه زبر و فشاردادن بیش از حد سوهان روی لبه ناخن‌ها، ناخن‌هایتان را آسیب‌پذیر می‌کند. سعی کنید وقت سوهان‌کشیدن، این ابزار را به آرامی به جلو و عقب حرکت بدهید.
 
راه سوم؛ ناخن‌هایتان را چرب کنید
پوشاندن ناخن‌ها با ترکیب‌های شیمیایی به سلامتشان آسیب می‌زند. مطمئن باشید پوشاندن ناخن‌ها با لاک، آن هم در روزهای متوالی، آن‌ها را تا مدت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین اگر قصد لاک‌زدن دارید، لااقل سراغ گزینه‌های طبیعی و ارگانیک بروید و بین هربار لاک‌زدن تا دفعه بعد، چند روز به ناخن‌هایتان وقت ترمیم‌شدن و استراحت‌کردن بدهید. گذشته از این، سعی کنید هر روز یک پنبه را به روغن‌های طبیعی مثل روغن بادام آغشته کنید و یک‌ بار ناخن‌هایتان را با آن روغن، چرب کنید.
 
راه چهارم؛ به بشقابتان نگاه کنید
رژیم غذایی سالم و کامل، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای داشتن ناخن‌های سالم است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل زغال‌اخته و انگور یا مصرف سبزیجات برگ‌سبز و حاوی آهن و منیزیم مثل اسفناج، به صاف‌شدن ناخن‌ها و ترمیم‌شدن پوسته‌هایشان کمک می‌کند. سعی کنید در رژیم غذایی‌تان جایی را برای چربی‌های سالم مثل روغن زیتون هم باز کنید و بیشتر سراغ موادغذایی حاوی ویتامینB مثل برنج و جو بروید.
 
راه پنجم؛ خوددرمانی کنید
با کمک برخی از درمان‌های خانگی آسان و ارزان، می‌توانید به بهبود وضعیت ناخن‌هایتان کمک کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقداری آب، آب‌لیمو و جوش‌شیرین را در یک کاسه، مخلوط کنید و با پنبه این مایع را چند بار روی ناخن‌هایتان بکشید. این ترکیب به محکم‌تر شدن ناخن‌های شما کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha