مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: از آغاز طرح کاشت حلزون شنوایی در کشور تاکنون حدود 11هزار کاشت حلزون موفق انجام شده است.

کاشت 11هزار حلزون شنوایی در کشور/ سالانه ۴ هزار کودک ناشنوا متولد می‌شوند

سلامت نیوز: مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: از آغاز طرح کاشت حلزون شنوایی در کشور تاکنون حدود 11هزار کاشت حلزون موفق انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، هومن نریمانی، مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۲ در کشور ما آغاز شده و در سال ۹۸، ۲۶ سال از آغاز این ماجرا می‌گذرد حدود ۱۱ هزار کاشت حلزون موفق در ۱۱ مرکز انجام شده است که از لحاظ آمار یکی از کشورهای پیشرو در منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون در ۱۱ مرکز دانشگاهی کشور انجام می‌شود و گستره جغرافیایی کشور را پوشش داده است، گفت: با تلاش های صورت گرفته توسط معاونت درمان وزارت بهداشت مرکز کاشت حلزون استان سیستان و بلوچستان نیز افتتاح شده است که بدین ترتیب در تمام قسمت‌های  کشور ازشمال غرب تا شمال شرق و ازجنوب غرب تا جنوب شرق و تمامی  قسمتهای مرکزی  پوشش کافی از نظر مراکز کاشت حلزون وجود دارد.

*هزینه 50 میلیون تومانی کاشت حلزون گوش

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در خصوص هزینه کاشت حلزون توضیح داد: هزینه کاشت حلزونی حدود ۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که ۴۴ میلیون تومان آن (۸۸ در صد کل هزینه کاشت) مربوط به هزینه تهیه پروتز است که به طور کامل از سوی هیات امنا به بیماران مساعدت می شود و شش میلیون تومان باقیمانده مربوط به   هزینه هتلینگ بیمارستانی، هزینه حق العمل تیم جراحی و هزینه صد  جلسه گفتار درمانی پس از انجام جراحی  توسط خانواده بیماران پرداخت می شود که سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد در برخی موارد در این قسمت، به خانواده ها کمک می‌کنند.

*بهترین زمان کاشت حلزون شنوایی

وی در خصوص زمان انجام کاشت حلزون توضیح داد: کاشت حلزون بر اساس مستندات علمی باید در حداقل سن یک سال انجام شود تا کودک آمادگی جسمی برای انجام عمل جراحی را داشته باشد. متاسفانه این باور غلط در برخی افراد وجود دارد که اگر تا ۲ سالگی کاشت حلزون انجام نشود کودک ناشنوا باقی می‌ماند که تحقیقات نشان می‌دهد تا سن ۴ سالگی نیز می‌توان کاشت حلزون را انجام داد، اما باید دقت داشت از سن ۴ سالگی به بعد نتایج عمل افت پیدا می‌کند.

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ادامه داد: برخی از والدین تصور می‌کنند زمانی که به مرکز کاشت مراجعه و پرونده خود را ارائه می‌کنند به عنوان کاندید در نظر گرفته می‌شوند که این موضوع صحیح نیست بلکه پرونده پزشکی کودک باید در کمیسیون علمی مرکز کاشت حلزون مربوطه، مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا کودک شرایط کاشت را دارد یا خیر.

*تولد سالانه ۴ هزار کودک ناشنوا در کشور

نریمانی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴ هزار کودک ناشنوا در کشور متولد می شوند، گفت: از این تعداد بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر شرایط کاشت را دارند و بقیه کودکان به دلایل مختلف امکان کاشت حلزون شنوایی را ندارند.

وی تصریح کرد: شرایط کاشت باید توسط مرکز کاشت تایید شود و قدرالسهم بیمار به حساب هیات امنا واریز شده و از آن لحظه کودک در فهرست کاشت حلزون ثبت نام می‌شود. در حال حاضر حدود ۳۵۰ نفر در نوبت کاشت قرار دارند.

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران افزود: در سال ۱۳۹۷ حدود 1224 کاشت حلزون انجام شده است که بیشترین تعداد در طی این ۲۶ سال گذشته بوده است، اما باید توجه داشت که ما با محدودیت بودجه برای خرید پروتز مواجه هستیم. متاسفانه بودجه در سال ۹۴ و ۹۵ محقق نشد در سال ۹۶ نیمی از بودجه محقق شد و در سال ۹۷ بخشی بسیار کمی از بودجه اختصاص یافت و در طی این سال‌ها هیات امنای صرفه جویی ارزی برای حل مشکلات بیماران از منابع خود این هزینه را تامین کرده است.

*تا سال 99 مشکل تامین پروتز وجود ندارد

وی افزود: در طی ۴ سال گذشته ۴۲۲۶ عمل کاشت حلزون انجام شده است که ۱۷۵ میلیارد تومان باید برای این عمل ها بودجه اختصاص می‌یافت که تنها ۲۷ میلیارد تومان از محل بودجه دولتی اختصاص یافت و بقیه آن توسط هیات امنا تامین شد و رایزنی‌هایی نیز انجام شده که بودجه ها به موقع و به صورت کامل اختصاص پیدا کند.

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در پایان عنوان کرد: از اول سال تاکنون ۴ مناقصه توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی برگزار شده است و ۱۳۰۰ پروتز خریداری شده است تا بتوانیم برای ادامه سال و 3 ماهه نخست سال 99 پروتز کافی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha