سلامت نیوز : یك متخصص ایمونولوژی و كنترل عفونت تاكید كرد: اطلاع رسانی و آموزش به موقع در زمینه ایدز در ایران باید گسترش پیدا كند. در این جهت لازم است حتی دانش آموزان مقطع راهنمایی در زمینه راههای پیشگیری و انتقال ایدز آموزش ببینند.

دكتر مسعود امین زاده در گفت‌وگو با  ایسنا، افزود: تنها راه تشخیص آلودگی به ویروس ایدز، آزمایش خون است. در این شرایط افرادی كه با انجام آزمایش خون، آلودگی آنان به این ویروس مشخص شده است مبنای آمار قرار می‌گیرند.

وی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت با توجه به آن كه آمار رسمی كشورهای جهان درباره میزان ابتلا به ایدز مربوط به افرادیست كه بیماری آنان از طریق آزمایش خون اثبات شده است، آمار واقعی آلودگی به ویروس ایدز می‌تواند پنج برابر آمار رسمی باشد.

وی تاكید كرد: بسیاری از افراد، ناقل بیماری ایدز هستند بدون آن كه علامتی از این بیماری در آنها بروز كند.

این متخصص ویرولوژی، ایمونولوژی و كنترل عفونت در ادامه گفت: زمانی كه ایدز در سال 1981در كشورهای اروپایی، آمریكای شمالی و آمریكای لاتین بروز كرد، یك مورد از این بیماری در ایران وجود نداشت. در حال حاضر كشورهای غربی در زمینه كنترل ایدز نگرانی زیادی ندارند چرا كه در كشورهای غربی به مردم به اندازه كافی آموزش داده و اطلاع رسانی شده است اما كشورهای آسیایی و در حال توسعه برای كنترل این بیماری مشكلاتی دارند.

وی با بیان اینكه ارتباط جنسی پرخطر یكی از راههای انتقال ایدز است، اظهار كرد: بدترین نوع انتقال این بیماری در بین همجنس بازان و معتادان به مواد مخدر تزریقی وجود دارد البته همجنس بازی و اعتیاد در كشورهای غربی متوقف نشده ‌است اما مردم این كشورها در زمینه پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز آموزش دیده‌اند.

این متخصص ویرولوژی، ایمونولوژی و كنترل عفونت در عین حال اظهار كرد: اگرچه به نظر می‌رسد سیاست پیشگیری از گسترش بیماری ایدز را با تاخیر در ایران شروع كرده‌ایم ولی خوشبختانه توانسته‌ایم گسترش ابتلا به ایدز را در كشورمان كنترل و مهار كنیم اما كشورهایی مانند هند و تایلند كه راهكارهای منطقی و علمی در این زمینه را اتخاذ نكرده‌اند تا حد نابودی پیش رفته‌اند.

دكتر امین زاده در پایان با مقایسه بیماری هپاتیت B و ایدز گفت: راههای انتقال هپاتیت B و ویروس ایدز یكسان است ولی ویروس هپاتیت B به مراتب قوی‌تر و مقاوم‌تر از ویروس ایدز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha