چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 283477

مطالعات نشان داده اند که بین سلامت قلب و عروق و سلامت مغز ارتباط وجود دارد، اما مشخص نیست که کدامیک از عوامل ژنتیکی یا محیطی مهمترین عامل در تعیین هر دو آنها هستند.

بین سلامت قلب و عروق و مغز ارتباط وجود دارد

سلامت نیوز: مطالعات نشان داده اند که بین سلامت قلب و عروق و سلامت مغز ارتباط وجود دارد، اما مشخص نیست که کدامیک از عوامل ژنتیکی یا محیطی مهمترین عامل در تعیین هر دو آنها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، شواهد حاصل از مطالعات مختلف نشان می دهد که بین سلامت قلب و عروق و سلامت مغز یک منبع قابل اعتماد وجود دارد.

محققان توضیح داده اند که ضعف سلامتی قلبی و عروقی می تواند با افزایش سن، در مکانیسم زوال عقل مؤثر باشد و بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

اما چه چیزی فرد را مستعد ضعف یا قوت سلامت قلب و عروق و مغز می کند؟ تاکنون دانشمندان نتوانسته اند با هر میزان قطعیت به این سؤال پاسخ دهند.

به طور کلی ، دو نوع فاکتور وجود دارد که می تواند در دراز مدت جنبه های سلامت قلب و مغز را تحت تأثیر قرار دهد. اینها عوامل ژنتیکی (غیر قابل اصلاح) و عوامل محیطی (اصلاح پذیر) هستند، پیوندی که گاهی افراد از آن به عنوان معمای “طبیعت در مقابل تغذیه” یاد می کنند.

محققان برای تعیین اینکه آیا ژن ها یا عوامل محیطی نقش مهم تری در نتایج سلامت درازمدت برای قلب و مغز دارند، تصمیم گرفتند دوقلوها را مورد مطالعه قرار دهند تا بتواند پاسخ های محکم تری را ارائه دهند.

دوقلوهای همسان دارای مشخصات ژنتیکی یکسانی هستند، در نتیجه می توانند به محققان اجازه دهند تا تأثیرات طبیعت را با موارد تغذیه ای مؤثرتر از سایر جمعیت ها مقایسه کنند.

محققان به طور خاص به بررسی رابطه بین سلامت قلب و عروق – که آنها را با به ثمر رساندن قند خون و کلسترول، فشار خون، شاخص توده بدنی (BMI)، فعالیت بدنی، رژیم و سیگار کشیدن و عملکرد شناختی آنها بود بررسی کردند.

مطالعه آنها در کل نمونه دوقلوها را تأیید کرد که [سلامت قلب و عروق] با سلامت شناختی بهتر در چندین حوزه مرتبط است”

محققان بر این باورند که برخی از عوامل اصلاح پذیر که به پیش بینی برخی از نتایج سلامت قلب و مغز کمک می کنند شامل عواملی مربوط به زندگی اولیه خانوادگی و همچنین وضعیت اقتصادی و تحصیلات اقتصادی است.

بهبود نمرات [سلامت قلب و عروق] در سطح جمعیت، می تواند بار زوال عقل را به همراه بیماری های قلبی کاهش دهد.

از آنجا که عوامل [سلامت قلب و عروق] قابل اصلاح هستند، جلوگیری از عوامل خطر قلبی عروقی و ارتقاء یک سبک زندگی سالم که از ابتدای زندگی شروع می شود، باید برای ارتقاء نه تنها سلامت قلب و عروق بلکه سلامت شناختی به بهترین نتیجه برسد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha