شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 284590

قسمت مهمی از كار حرفه‌ای یك جراح مغز و اعصاب در مطب یا كلینیك، تصمیم‌گیری به نیاز یا عدم‌نیاز به انجام جراحی در مورد بیماران خود است. این تصمیم در زندگی بیمار بسیار مهم و موثر خواهد بود خصوصا اگر این پزشك فردی معتمد برای بیماران باشد و حرف او را «حجت» تلقی كنند.

تصمیم به جراحی با شماست!

سلامت نیوز:قسمت مهمی از كار حرفه‌ای یك جراح مغز و اعصاب در مطب یا كلینیك، تصمیم‌گیری به نیاز یا عدم‌نیاز به انجام جراحی در مورد بیماران خود است. این تصمیم در زندگی بیمار بسیار مهم و موثر خواهد بود خصوصا اگر این پزشك فردی معتمد برای بیماران باشد و حرف او را «حجت» تلقی كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،تصمیم صحیح به انجام جراحی یعنی نجات دادن یك فرد از درد، ناتوانی یا مرگ و بازگرداندن او به زندگی در جامعه و آغوش خانواده. وقتی یك جراح باتجربه انجام عمل جراحی را به بیمار خود توصیه می‌كند به معنی آن است كه خطرات این عمل را سنجیده و پذیرش ریسك جراحی را به صلاح بیمار می‌داند و شانس موفقیت و رهایی بیمار از بیماری را زیاد تخمین زده است؛ گرچه هیچ‌گاه تمام درمان‌های یك پزشك حتی اگر درست تصمیم گرفته باشد به موفقیت نمی‌انجامد و گاهی عوارض ناخواسته درمان، نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وقتی بیماری به‌دلیل بیرون زدگی دیسك كمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پزشك متوجه نشانه‌های ضعف در عضلات پاها یا علائم اولیه بی‌اختیاری ادراری می‌شود یا در معاینه شواهد آسیب نخاع یا عصب‌ها را پیدا می‌كند می‌تواند با اطمینان و قطعیت به بیمار خود عمل جراحی را توصیه كند چراكه صبر و اقدام‌‌نکردن به موقع در این بیمار ممكن است به فلج پاها و بی‌اختیاری كامل و دائمی وی منجر شود،

اما همیشه تصمیم‌گیری این‌قدر راحت نیست؛ شاید سخت بتوان پذیرفت اما بسیاری مواقع تصمیم با خود بیمار است! فردی كه به‌دلیل تنگی كانال نخاعی كمر تنها می‌تواند نیم ساعت راه برود و درد او را ناچار به نشستن خواهد كرد باید خودش متناسب با شرایط زندگی‌اش در مورد جراحی تصمیم بگیرد.

 اگر بیماری قلبی پیشرفته داشته و نیازی به پیاده‌روی برای انجام خرید روزمره خانه ندارد احتمالا تمایلی نخواهد داشت ریسك بالای عمل را بپذیرد، ولی اگر بخواهد شكل زندگی خود را تغییر دهد لازم است خطر را قبول كرده و تحت جراحی قرار گیرد؛ به این ترتیب خود اوست كه می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد. 

بیماری كه تومور مغزی خوش‌خیمی مثل یك مننژیوم كوچك بدون هیچ اثر فشاری روی مغز دارد می‌تواند تحت جراحی قرار نگیرد و هر سال با انجام ام آر آی مراقب هر گونه تغییر در این ضایعه باشد یا ریسك جراحی را بپذیرد و برای همیشه از شر این توده خلاص شود. به هر حال متعدد و مكرر مشاهده می‌شود كه خطر و منفعت جراحی از نظر پزشك به گونه‌ای تخمین زده شده كه بهترین تصمیم گیرنده در نهایت خود بیمار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha