نتایج یک مطالعه بر روی زنان یائسه نشان می‌دهد استخوان‌های زنانی‌که خواب شبانه کمتر از هفت ساعت دارند، سریعتر پیر می‌شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان در نواحی مختلف بدن این زنان بیشتر است.

کم خوابی استخوان‌ها را ضعیف‌تر می‌کند

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه بر روی زنان یائسه نشان می‌دهد استخوان‌های زنانی‌که خواب شبانه کمتر از هفت ساعت دارند، سریعتر پیر می‌شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان در نواحی مختلف بدن این زنان بیشتر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در آمریکا در این مطالعه داده‌های حدود ۱۱ هزار زن را که در یک مطالعه طولانی مدت شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه نشان داد زنانی‌که در دوران پس از یائسگی قرار داشتند و شب ها کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، نسبت به زنانی‌که شب ها بطور متوسط هفت ساعت می‌خوابند، تراکم استخوانی پایین‌تری داشتند. 


به گزارش خبرگزاری رویترز،این مطالعه همچنین نشان داد، خطر ابتلا به پوکی استخوان در نواحی استخوان لگن و ستون فقرات زنان یائسه‌ای که خواب شبانه کمی داشتند، دو برابر بیشتر بود.


محققان خاطر نشان کردند که  اختلاف تراکم استخوانی بین زنان کم خواب و کسانی که هفت ساعت می‌خوابیدند کم اما  تقریباً برابر با یک سال پیری استخوان بود.


نتایج این مطالعه در واقع تاکیدی است بر نتایج مطالعات قبلی که نشان داده بودند، زنانی‌که خواب بسیار کمی دارند در معرض خطر بالاتر ابتلا به شکستگی‌های استخوانی قرار دارند.


براساس نتایج این مطالعه زنانی‌که شب ها پنج ساعت یا کمتر از پنج ساعت می‌خوابیدند نسبت به زنانی‌که شب ها هفت ساعت می‌خوابیدند، تراکم استخوانی کمتری در کل بدن، ناحیه لگن، گردن و ستون فقرات داشتند. همچنین این زنان دو برابر بیشتر احتمال داشت که دچار پوکی استخوان در کل بدن شوند و احتمال پوکی استخوان در ناحیه های لگن و ستون فقرات به ترتیب ۶۳ درصد و ۲۸ درصد بیشتر بود.


این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به پوکی استخوان در ناحیه ستون فقرات و کل بدن در زنانی‌که شب‌ها شش ساعت می‌خوابیدند نسبت به زنانی‌که شب ها هفت ساعت می‌خوابیدند، اندکی افزایش داشت.
نتایج این مطالعه در مجله  Bone and Mineral Research منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha