ریفلاكس چه نوع بیماری گوارشی است؟برگشت غذا، اسید یا صفرا را به داخل معده یا مری، ریفلاكس می‌گوییم. شایع‌ترین علامت آن ترش كردن یا سوزش سردل است.

چرا معده ریفلاكس می‌گیرد؟

سلامت نیوز:ریفلاكس چه نوع بیماری گوارشی است؟برگشت غذا، اسید یا صفرا را به داخل معده یا مری، ریفلاكس می‌گوییم. شایع‌ترین علامت آن ترش كردن یا سوزش سردل است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،چاقی از دلایل ریفلاكس است. همچنین نوع تغذیه در بروز آن دخیل است به‌خصوص مصرف فست‌فودها كه مملو از چربی است. مصرف برخی داروها، فشار انتهای تحتانی مری را كاهش می‌دهد و باعث تشدید ریفلاكس می‌شود.
لباس‌های تنگ، فشار داخل شكمی را افزایش می‌دهد و در نتیجه ریفلاكس بدتر می‌شود. اگر روش زندگی را تغییر بدهیم، می‌توانیم از این بیماری پیشگیری كنیم و اگر مبتلا شدیم با تغییر سبك زندگی بهتر می‌شویم. البته استرس نیز از عوامل مهم ایجاد ریفلاكس است.گاه ریفلاكس بدون علامت است. فرد دارو مصرف می‌كند و تازه علامت‌دار می‌شود.
آیا ریفلاكس علائم غیر گوارشی هم دارد؟
علائم غیر‌گوارشی ریفلاكس شامل تنگی‌نفس می‌شود. مبتلایان، نصف‌شب تنگی نفس دارند و با تغییر وضعیت از حالت خوابیده به ایستاده، احساس بهبودی می‌كنند. خیلی از كودكان با عنوان آسم درمان می‌شوند غافل از این‌كه ریفلاكس دارند. گاهی ریفلاكس به خاطر داشتن فتق از آغاز زندگی، وجود دارد و با درد گوش و درد پیشانی در كودك همراه است كه با اصلاح فتق برطرف می‌شود. گرفتگی صدا نیز یكی از عوارض یا علائم ریفلاكس است.

علت سكسكه و نفخ چیست؟
سكسكه هم به‌دلایل مغزی، ریوی و نیز از معده و پرده دیافراگم بروز می‌كند.

آیا سوزش معده بعد از مصرف میوه به علت ریفلاكس است؟
بله. ترشیجات، ادویه‌جات، نوشابه، شكلات و قهوه، ریفلاكس را بدتر می‌كند و بهتر است از آنها پرهیز شود. دوغ خوب است به شرطی كه گاز‌دار نباشد. خوراكی‌های خیلی ترش و خیلی شیرین نیز نباید خورده شود.

آیا مصرف یك لیوان آب، بعد از غذا در كاهش اثرات منفی ریفلاكسمفید است؟
پی ـ اچ اسید معده بین سه تا پنج است. اگر نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از غذا آب بخوریم، آب در معده توقف ندارد و با خودش هر چه كه هست، می‌برد. در نتیجه غذا هنوز هضم نشده، دفع می‌شود و جذب نمی‌شود، اما اگر آب را شب هنگام قبل از خواب بخورید، مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha