یافته‌های یک پژوهش جدید که توسط محققان آمریکایی روی آلزایمر انجام شده، نشان می‌دهد که دلایل شروع این بیماری ممکن است با آنچه تاکنون تصور می‌ شده است، فرق داشته باشد.

آیا در آلزایمر فراموشی زودتر اتفاق می افتد ؟

سلامت نیوز: یافته‌های یک پژوهش جدید که توسط محققان آمریکایی روی آلزایمر انجام شده، نشان می‌دهد که دلایل شروع این بیماری ممکن است با آنچه تاکنون تصور می‌ شده است، فرق داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، جامعه علمی، برای مدت‌ها معتقد بود که در بیماری آلزایمر، تجمع پروتئینی به نام بتا-آمیلوئید و به دنبال آن، تشکیل پلاک‌های چسبنده‌ای در مغز، به‌عنوان نخستین نشانه‌های بیماری محسوب می‌شود و بعد از آن است که وجود پلاک‌های بتا-آمیلوئید، منجر به یک سری تغییرات مغزی نظیر ازکارافتادن سلول‌های عصبی و درنهایت نیز ایجاد مشکلاتی در تفکر و حافظه شخص می‌گردد.

اما یافته‌های یک مطالعه جدید، این تئوری را به چالش کشیده است. در این مطالعه، نشان داده شده که تغییرات جزئی در تفکر و حافظه شخص، ممکن است پیش از آن‌که پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز قابل تشخیص باشند یا حتی به‌صورت هم‌زمان با آن، اتفاق بیافتد.
کلسی آر. توماس، محقق ارشد این مطالعه از سیستم مراقبت درمان وی-ای سن‌دیه‌گو در آمریکا در این رابطه می‌گوید: «ما طی تحقیق خود و بر اساس بررسی اسکن‌های مغزی، موفق به درک این نکته شدیم که افرادی که دچار تغییرات نسبتاً جزئی در وضعیت حافظه و تفکر خود می‌شوند، در طول زمان دارای سرعت تجمع آمیلوئید بیشتری در مغز خود هستند.

این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است در فرایند بیماری آلزایمر، تجمع آمیلوئید در ابتدا به وجود نیامده باشد».
این محقق معتقد است: «تا پیش‌ازاین، بیشتر تحقیقات انجام‌شده در مورد درمان‌های احتمالی بیماری آلزایمر، بر هدف قرار دادن پروتئین آمیلوئید متمرکز شده بوده‌اند. اما براساس یافته‌های ما، شاید لازم باشد که این تمرکز، روی اهداف دیگری قرار داده شود».
در این تحقیق 747 نفر از سالمندان با میانگین سنی 72 سال که ازلحاظ وضعیت کلی بدن، سالم تلقی می‌شدند مشارکت داشته‌اند.

این افراد در ابتدای آزمایش تحت آزمایش‌های عصبی-فیزیولوژیکی قرار گرفته و برای وضعیت حافظه و تفکر آن‌ها نیز نمرات مخصوصی ثبت شد.

به‌علاوه این افراد، هم در ابتدای پژوهش و هم تا سه سال بعد، برای بررسی وضعیت تشکیل پلاک‌های آمیلوئید، تحت اسکن مغزی قرار گرفتند.
محققان پس از ارزیابی داده‌های آزمایش و مطابقت آن‌ها با اسکن‌های مغزی، متوجه شدند افرادی که دارای برخی مشکلات در حافظه و تفکر خود بودند، سرعت تجمع آمیلوئید بیشتری را نسبت به گروه دارای وضعیت نرمال نشان دادند. به‌علاوه در این تحقیق، قطر قشر انتورینال مغز افرادی که دارای مشکلات نسبی در حافظه و تفکر بودند، با سرعت بیشتری رو به کاهش رفته است.

این ناحیه مغزی، همان قسمتی است که در افراد مبتلابه آلزایمر، بسیار زودتر از سایر قسمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
به گفته توماس، «در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که پروتئینی به نام tau که یکی از نشانگرهای زیستی برای شناسایی آلزایمر است، رابطه اثبات‌شده‌ای را با قدرت حافظه و تفکر اشخاص نشان می‌دهد.

حالا باید دید آیا در افرادی که مشکلات جزئی را در توانایی تفکر و حافظه خود نشان می‌دهند، این پروتئین را در مغز خود دارند یا خیر».
یافته‌های پژوهشی فوق که می‌تواند فصل جدیدی را در بررسی و درمان آلزایمر بگشایند، در نشریه بین‌المللی «نورولوژی» که وابسته به آکادمی عصب‌شناسی آمریکا است، منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha