برف، کولاک و باران در ٧٢ساعت اخیر، آخر هفته پرحادثه‌ای را در سراسر کشور رقم زد. ٢٥استان کشور درگیر هوای نامساعد زمستانی و ٤٣شهر و روستا و ٤٥محور کوهستانی دچار آسیب‌های برف و بوران شدند.

روایت ٧٢ ساعت نجاتگری

سلامت نیوز:برف، کولاک و باران در ٧٢ساعت اخیر، آخر هفته پرحادثه‌ای را در سراسر کشور رقم زد. ٢٥استان کشور درگیر هوای نامساعد زمستانی و  ٤٣شهر و روستا و ٤٥محور کوهستانی دچار آسیب‌های برف و بوران شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،در این حوادث، اورژانس، هلال‌احمر، پلیس راهور، راهداری و حتی تکاوران ارتش به کمک مردم مانده در برف و بهمن شتافتند. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح این خدمات با اشاره به امدادرسانی به ٧‌هزار و ٧٩٣ نفر از هم‌وطنان در سراسر کشور در ۷۲ساعت گذشته اعلام کرد: «هم‌وطنان در ٢٥استان متأثر از حوادث جوی بودند و در این مدت  در ٤٣شهر و روستا و ٤٥ محور کوهستانی عملیات امدادرسانی انجام شده است.»

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درباره توزیع اقلام امدادی میان متأثران از حوادث جوی گفت: «٢١دستگاه چادر،٢٣٧٦تخته پتو، ٦٨٥کیلوگرم نایلون، ٥٤٧بسته غذایی، ٣١٨بطری آب معدنی، ٣٧کیلوگرم خرما، ٥٠٧قوطی کنسروجات و ٣٣٢بسته بیسکویت میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است.» او با اشاره به ارایه خدمات امدادی به هم‌وطنان باتلاش ٧٨٥ امدادگر در قالب ١٥٧تیم امدادی، افزود: «امدادرسانی ادامه دارد و در مجموع به ٧‌هزار و ٧٩٣ نفر از هم‌وطنان در سراسر کشور خدمات امدادی ارایه شده است.»

او درباره جزئیات این خدمات نیز گفت:  «درحال حاضر ٢٩٨٠نفر اسکان اضطراری، ٢٢نفر انتقال به مناطق امن جاده کوهستانی و همچنین در این مدت ٣٩٥دستگاه خودرو از برف و کولاک رهاسازی و ٨٤واحد واحد مسکونی از سیلاب تخلیه شده است.»

٦١٤ امدادگر در قالب ١٢٦تیم در سیستان آماده‌باش هستند

بارش باران و به دنبال آن بروز سیلاب درحالی در سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد که نیروهای امدادی هلال‌احمر ناچار شدند اهالی چند روستا را که احتمال سیل در آنها بالا بود، به مکان دیگری منتقل و روستا را تخلیه کنند. ادامه بارش‌های سنگین در سیستان‌وبلوچستان به‌خصوص در مناطق جنوبی این استان، شرایط خدمات‌رسانی به بیماران احتمالی را با مشکل مواجه کرده است.

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با «شهروند» درخصوص وضع مردم در مناطقی که احتمال وقوع سیل در آن وجود دارد می‌گوید ‌بارندگی‌ها از روز جمعه آغاز شده است. این بارندگی در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان بیشتر است و شهرهای زاهدان، چابهار و هیرمند در میان شهرهای استان بیشترین میزان خسارت را داشته‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان توضیح داد که پس از شروع بارندگی‌ها و هشدارهایی که پیش از این از سوی مراجع مربوطه داده شده بود جمعیت هلال‌احمر سه‌تیم عملیاتی تشکیل داد که تیم اول و اصلی در زاهدان و تیم‌های پشتیبانی در شهرهای نیکشهر و ایرانشهر مستقر شدند. ٦١٤نیروی امدادگر و  نجاتگر در قالب ١٢٦تیم عملیاتی به صورت آماده‌باش درآمدند تا بتوانند در شرایط بحرانی خدمت‌رسانی کنند.

او توضیح داد که جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها، راه دسترسی را به روستاهای نیکشهر، فنوج و دلگان مسدود کرده و یکی از اقداماتی که نیروهای هلال‌احمر باید در شرایط سخت بارندگی انجام می‌دادند باز کردن راه‌های ارتباطی این شهرستان‌ها بود.در ساعات گذشته چهار مادر باردار در نیکشهر برای رسیدن به مراکز درمانی با همکاری نیروهای راهداری و هلال‌احمر به ناچار از بستر رودخانه عبور داده شدند و این شرایط را کمی سخت می‌کرد، اما نیروهای هلال‌احمر با هر تلاشی که بود توانستند شرایط را مدیریت کنند.

راشکی توضیح داد که رهاسازی پنج‌خودرو از میان آب از دیگر اقداماتی بود که نیروهای هلال‌احمر در روزهای بارندگی انجام دادند. دو خودرو در رودخانه‌های محلی سرباز گرفتار شده بودند که یکی دوسرنشین و دیگری هشت سرنشین داشت. تیم جست‌وجو و نجات این جمعیت همراه با تجهیزات موردنیاز به منطقه اعزام شدند و توانستند این افراد را به موقع از خطرات احتمالی نجات دهند.در عملیات نفسگیر دیگر نیروهای جمعیت هلال‌احمر توانستند سه کودک را که در منطقه کنارک نیکشهر گرفتار شده بودند، نجات دهند و به این طریق آمار افرادی که در سیلاب گرفتار شده بودند و نجات پیدا کردند به ٣١ نفر رسید. 

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر بیشترین سطح عملیات نیروهای امدادی این جمعیت در زاهدان، کنارک، فنوج و سرباز گزارش شده  و این جمعیت برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارندگی‌های اخیر برای اسکان اضطراری شهروندان نقاط درگیر سیلاب در استان دو کمپ در روستاهای توت آباد و کریم آباد قصرقند پیش‌بینی کرده و همچنین در برخی از شهرستان‌ها مدارس و مساجد برای اسکان در نظر گرفته شده است.

روستای گالو در زر آباد به دلیل نزدیکی به رودخانه‌های فصلی و احتمال آب‌گرفتگی تخلیه شده است و مردم در مدرسه روستا اسکان داده شده‌اند تا خانه‌هایی که در دچار آب‌گرفتگی شده‌اند از آب تخلیه شوند. او از تخریب پنج‌خانه خبر داده و می‌گوید: «سه منزل مسکونی در زاهدان، یک خانه در میرجاوه و یک خانه در شهرستان سرباز تخریب شده است.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در بارندگی روز گذشته ١٣ دستگاه چادر، ۶۸ تخته پتو و ۲۵ تخته موکت، ۱۹ بسته غذایی، نایلون، برنج، قند و شکر، والور، حبوبات و….. میان سیل‌‌زدگان جنوب این استان توزیع شده است و خدمات‌رسانی همچنان ادامه دارد. جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با تمام توان آماده ارایه خدمات مورد نیاز به مسافران و آسیب‌دیدگان حوادث و سوانح احتمالی است.

آماده‌باش هلال‌احمر کرمان تا یکشنبه  

کرمان هم از هجوم ابرهای باران‌زا در امان نمانده است و باران‌هایی که از دیروز در این استان شروع به باریدن کرده است، بنای قطع‌شدن ندارد و همین موضوع سیلاب‌هایی را در استان ایجاد کرده است؛ برف‌وباران‌هایی که از دیروز گریبان مردم کرمان را گرفته است و به گفته مسئولان سازمان هواشناسی تا یکشنبه نیز ادامه پیدا می‌کند که سبب آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر استان کرمان شده است.

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان، در گفت‌وگو با «شهروند» از امدادرسانی به بیش از ٣٢٠ حادثه‌دیده در برف‌وکولاکی که در این دو روز در این استان رخ داد، خبر داده است. او شرایط را در نقاط کوهستانی استان خطرناک‌تر توصیف کرده و ادامه می‌دهد: «وضع برف و کولاک در مناطق کوهستانی کرمان و ساردوئیه حساس‌تر است؛ زیرا به دلیل کوهستانی‌بودن این مناطق و نبود راه‌های مناسب رفت‌وآمد کار امدادرسانی سخت‌تر است اما از زمان وقوع بارندگی‌ها تاکنون به بیش از ۱۷۰ نفر که در روستای بیدوئیه و جاده‌های کرمان-سیرچ و جیرفت-ساردوئیه دچار حادثه شدند، امدادرسانی شده است.» 

فلاح توضیح داد که سیل و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های منوجان، کهنوج، ساردوئیه و رودبار جنوب رخ داده است و  ۱۵۰ نفر متأثر از سیل و آب‌گرفتگی بودند که نیروهای امدادی جمعیت با توزیع نایلون، پتو، چادر امدادی و موکت به یاری حادثه‌دیدگان شتافتند.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان ادامه می‌دهد: «‌شهرهای جنوبی استان کرمان بارندگی بیشتری داشته‌اند و براساس آماری که سازمان هواشناسی اعلام کرده است، در دو روز گذشته شهرستان منوجان بیشترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده است.

اما با وجود این تمامی نیروهای هلال‌احمر در کل استان آماده‌باش هستند و بیش از ٥٠٠ نیروی نجاتگر و امدادگر در قالب ١٠ تیم در شهرهای جنوبی استان کرمان مستقر شده‌اند؛ زیرا در این محدوده از روز گذشته حدود ١٠ واحد مسکونی آسیب دیده است و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باید اقدامات لازم را انجام داد.»  او تأکید دارد که باران تا ٢٤ ساعت آینده ادامه دارد و باید مردم توصیه‌های ایمنی را که از سوی جمعیت هلال‌احمر به مردم داده می‌شود، رعایت کنند و ادامه می‌دهد تاکنون تعدادی نایلون، پوشش چادر امدادی و بسته‌های غذایی گرم در بین مردم توزیع‌شده و روستاهایی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند و احتمال آب‌گرفتگی آنها بالاست تخلیه و مردم به مناطق امن منتقل شده‌اند.


یک بارش بی‌سابقه

محسن سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان در گفت‌وگو با «شهروند» به تشریح آمار و ارقام حوادث اخیر در این استان پرداخت. سلحشور با اشاره به اینکه دستگا‌ه‌های مربوطه در حال بررسی میزان خسارت وارده هستند، گفت: «در روزهای گذشته جزیره قشم بارش باران بی‌سابقه‌ای داشت که دویست میلی‌متر بارش باران باعث ایجاد آب‌گرفتگی در معابر و برخی از منازل شد.»

سلحشور در ادامه به آمارهایی از میزان خدمات امدادی اشاره کرد و افزود: «از همان لحظه آغاز بارش، نیروهای جمعیت هلال‌احمر با آمادگی کامل به ارایه خدمات پرداختند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان در ادامه افزود: «توصیه ما به شهروندان این است که به هشدارها توجه و در شرایط آب‌وهوایی نامساعد از نزدیکی به رودخانه‌ها خودداری کنند.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان در پایان به تشریح آمار و ارقام خدمات ارایه‌شده به حادثه‌دیدگان پرداخت و افزود: «در این حوادث ٢٠٠ امدادگر جمعیت فعالیت کردند و بیش‌ از هزار مورد امدادرسانی انجام گرفت.» بنا به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان چادر، سایبان، پتو،  موکت، نایلون، والور، فانوس، کلمن، گالن، کنسروجات، ست ظروف، بخاری، روغن، چای، حبوبات، قند و شکر، برنج، خرما و بسته مواد غذایی ازجمله اقلام توزیع‌شده میان حادثه‌دیدگان  است.


توصیه‌ای به کوهنوردها

سید مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی، نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به تشریح این حوادث اخیر در استان خراسان رضوی پرداخت. بنا به گفته احمدی چهار شهر تربت حیدریه، کاشمر، گناباد و مشهد در خراسان رضوی در روزهای اخیر شاهد بارش سنگین برف و باران  بوده‌اند. او با اشاره به اینکه بیشتر مناطق درگیر محورهای مواصلاتی به شهر مشهد مقدس بوده‌اند، افزود: «در این حوادث ١٠٠٨ خودرو رهاسازی و به  ٢٥٨٠ نفر خدمات و اقلام امدادی ارایه شده است.»

مدیرعامل خراسان رضوی در مورد اقلام امدادی توزیع‌شده نیز گفت: «اقلام امدادی شامل: اقلام زیستی، غذایی و بهداشتی  بوده است.» او در جمع‌بندی صحبت‌های خود در این‌باره گفت: «١٧٠٠ تخته پتو، ٥٠٠ بسته غذایی بیست‌وچهار ساعته (تربت حیدریه)، ٢٠٠تخته پتو (مشهد) و ١٨٠ تخته پتو (گناباد) توزیع شده است.»

مجتبی احمدی در ادامه با اشاره به جزئیات خدمات ارایه‌شده، افزود: «اسکان اضطراری ١١٩٢ خانوار و ٣ درمان سرپایی ازجمله خدماتی است که به وسیله ١٤ تیم عملیاتی به ظرفیت ٤٩ نفر انجام شده است.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی در مورد میزان تجهیزات نیز گفت: « ١٣ خودروی عملیات عبارت از یک آمبولانس، دو خودروی نجات، هفت کمک‌دار و سه کمک‌دار سنگین در این عملیات استفاده شده است.»

امدادرسانی در کوهستان موضوع دیگری است که مدیرعامل خراسان رضوی به آن اشاره دارد. او ضمن توصیه به کوهنوردان مبنی بر خودداری از کوهنوردی در شرایط آب‌وهوایی نامساعد، گفت: «شعب چناران و مشهد دو عملیات نجات کوهستان را انجام داده‌اند، در ارتفاعات دلمه رادکان (چناران) و فلسکه (مشهد)  چهار امدادرسانی برای انتقال مصدومان به نقطه امن انجام شده است. متأسفانه در این حوادث نیز یک نفر فوتی نیز داشته‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha