یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 288673

طبق آخرین آمار از کشور چین، ۱۱ هزار و ۷۹۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۵۹ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر کرونا ویروس از مرزهای بیش از ۲۰ کشور عبور کرده و کشور ایران نیز در وضعیت آماده‌باش قرار دارد و در همه مبادی ورودی و خروجی مخصوصا فرودگاه امام خمینی‌(ره) کنترل مسافران صورت می‌گیرد و حتی وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست محدودیت در مراودات و تعلیق پروازهای ایران و چین داشته است. وزارت بهداشت نیز از مردم درخواست کرده که از سفرهای غیر‌ضروری به کشورهایی که درگیر ویروس کرونا هستند، پرهیز کنند.

جرییات وضعیت ۷۰ دانشجوی ساکن ووهان

سلامت نیوز:طبق آخرین آمار از کشور چین، ۱۱ هزار و ۷۹۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۵۹ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر کرونا ویروس از مرزهای بیش از ۲۰ کشور عبور کرده و کشور ایران نیز در وضعیت آماده‌باش قرار دارد و در همه مبادی ورودی و خروجی مخصوصا فرودگاه امام خمینی‌(ره) کنترل مسافران صورت می‌گیرد و حتی وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست محدودیت در مراودات و تعلیق پروازهای ایران و چین داشته است. وزارت بهداشت نیز از مردم درخواست کرده که از سفرهای غیر‌ضروری به کشورهایی که درگیر ویروس کرونا هستند، پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،وضعیت در کشورهای همسایه ایران نیز به همین شکل است و فقط کشور امارات متحده عربی وجود ویروس کرونا و ابتلای چند نفر را در کشورش تایید کرده است. با این حال مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که هیچ شهروندی در کشور ایران به ویروس کرونا مبتلا نشده‌ و شایعات در فضای مجازی را قویا تکذیب می‌کنند.

حتی کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص‌ِ شایعه ابتلای یک ایرانی به کرونا ۲۰۱۹ و بستری او در بیمارستان شهدای یافت‌آباد، گفت: این خبر شایعه است. هنوز هیچ مورد مثبتی از بیماری کرونا ۲۰۱۹ در کشور گزارش نشده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز به وجود این شایعات در فضای مجازی واکنش نشان داده و تاکید کرده است: «هنوز از خبری از ورود کروناویروس به ایران نیست و به مردم اطمینان می‌دهیم که هر گونه مورد ابتلا در کشور بلافاصله اطلاع‌رسانی خواهد شد.» وزیر بهداشت، همچنین از پیامک حاوی بسته‌های آموزشی و بهداشتی پیشگیری از کرونا ویروس خبر داده است.

در این بین نگرانی بزرگی که مسئولان کشور را با چالش روبه‌رو کرده وضعیت ایرانی‌ها مستقر در شهر ووهان چین بوده که تعدادشان بیش از 200 نفر است. در این شرایط منابع رسمی اعلام کرده‌اند رایزنی‌ها برای بازگرداندن 70 دانشجوی ایرانی ساکن ووهان به نتیجه رسیده و قرار است این دانشجویان هفته آینده به ایران بازگردند.

سفارت ایران در پکن در اطلاعیه‌ای اعلام کرده تا‌کنون هیچ‌کدام از ایرانیان مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند. در این اطلاعیه آمده است که اکنون 80 ایرانی در شهر ووهان، کانون شیوع ویروس کرونا، هستند که سفارت در تماس مستمر، پیگیر وضعیت و سلامت آنها است.

در این بین عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که سفارت ایران در چین در حال پیگیری وضعیت ایرانیان ساکن مناطق آلوده در چین است و اولویت، خارج کردن ایرانیان از شهر ووهان است، اما انتقال ایرانیان منوط به موافقت مقامات دولتی چین است. رایزنی با مقامات چینی به طور مستمر ادامه دارد و این موضوع با اولویت بالا از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری و در این رابطه اقدام است.


ما زامبی نیستیم
هما بهمنی یکی از دانشجویان ساکن ووهان تاکید کرد: از 23 ژانویه (پنجشنبه گذشته) فرودگاه شهر ووهان بسته و حرکت قطارها متوقف شده است. در این شرایط ماشین‌های شخصی نیز اجازه حرکت ندارند. اگر برای خرید بیرون از خانه برویم احتمال دارد دیگر نتوانیم به خانه بازگردیم. سفارت ایران نیز در این شرایط یک بسته حمایتی شامل نان، برنج و... برای بچه‌ها ارسال کرده‌اند. بیش از 200 ایرانی در ووهان دانشجو یا پژوهشگر رسمی دانشگاه هستند و خوشبختانه اکثر آنها به دلیل سال نوی چینی به ایران بازگشته بودند.

هما بهمنی با بیان اینکه دانشجویانی که می‌خواهند به ایران برگردند مدارک خود را باید به سفارت تحویل دهند، افزود: این دانشجویان هفته آینده با گذراندن مراحل سلامت و دو هفته قرنطینه به ایران بازمی‌گردند. 70 نفر به ایران برمی‌گردند ولی بیش از 10 دانشجو تمایلی برای برگشت به ایران نشان نمی‌دهند. آنها دانشجویان سربازی هستند که تصور می‌کنند اگر به ایران برگردند تضمینی برای بازگشت به چین و ادامه تحصیل آنها وجود ندارد.

من از هموطنان خودمان انتظار برخی رفتارها را نداشتم، برخی در فضای مجازی طوری رفتار می‌کنند که انگار ما زامبی هستیم و می‌ترسند ما به ایران بازگردیم.در این بین استاندار تهران نیز از تعیین محل قرنطینه برای بازگشت دانشجویان ایرانی مستقر در کشور چین خبر داد و گفت: روز گذشته برای بازگشت دانشجویان ایرانی از چین جلسه‌ای در استانداری تهران برگزار و تمهیداتی برای قرنطینه این دانشجویان اندیشیده شده است تا در صورت وجود مورد مشکوک نسبت به درمان آنها اقدام شود.


سیاه دانه و عسل برای درمان کرونا
کانال تلگرامی تبریزیان همان که هفته گذشته کتاب پزشکی هاریسون آتش زده و مردم نیز به آن واکنش تندی نشان داده‌بودند، توصیه کرده است که برای درمان «کرونا» سیاه‌دانه و عسل بخورید.


آماده‌باش به استانداران و فرمانداران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در این باره تاکید کرده همه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها باید برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور در آماده‌باش کامل باشند. لازم است وزیر کشور در این خصوص دستورات لازم را به تمام استان‌های کشور به‌خصوص استان‌های مرزی ابلاغ کند.

وی افزود: تمام اتباع چین که در صنایع مختلف در ایران فعالیت دارند و نیز افرادی که با ملیت چینی به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده‌اند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته‌اند که خوشبختانه جای هیچ نگرانی در خصوص آلودگی این افراد به ویروس کرونا وجود ندارد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز با اشاره به اینکه فعلا هیچ موردی از کروناویروس در ایران نداریم، تاکید کرد:‌

شب گذشته به درخواست جهانگیری جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت در مورد بیماری کرونا برگزار کردیم که وزیر بهداشت گزارش مفصلی ارائه دادند و گفتند که فعلا هیچ موردی از کرونا در ایران نداریم. اما با توجه به نوع مراوداتی که وجود دارد امکان ورودش وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha