محققان بری اولین بار دارویی که می تواند منجر به خود ترمیمی قلبهای آسیب دیده شود را آزمایش کردند.

سلامت نیوز : محققان بری اولین بار دارویی که می تواند منجر به خود ترمیمی قلبهای آسیب دیده شود را آزمایش کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  پیش از این آسیبهای ناشی از حمله قلبی آسیبهایی ترمیم ناپذیر و دائمی به شمار می آمدند اما مطالعه جدید دانشمندان بر روی دارویی به نام "تیموسین بتا 4" نشان می دهد در صورتی که این دارو در اولین مراحل بروز حمله قلبی مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند در قلب روندی خودترمیمی به وجود آورده و آسیبهای ناشی از حمله قلبی را برطرف کند.

بنیاد قلب بریتانیا کشف این توانایی داروی قلب را قدمی بزرگ در مطالعات آسیبهای قلبی توصیف کرده است اما در عین حال استفاده از این شیوه برای درمان آسیبهای قلبی انسانها را تا چندین سال آینده امکان پذیر نمی داند.

محققان دانشگاه کالج لندن در این مطالعه تعدادی از سلولهای جنینی که قابلیت تبدیل شدن به انواع نسوج قلبی را دارند، مورد مطالعه قرار داده و تلاش کردند با استفاده از داروی "تیموسین بتا 4" این سلولهای خفته را بیدار کنند. نتایج نشان می دهند سلولهای "اپی کاردیال" که می توانند به سلولهای ماهیچه ای قلب تبدیل شوند با دریافت این دارو فعال شده و در ایجاد سلولهای جوان و جدید قلبی بهبود ایجاد می کنند.

با استفاده از این دارو در قلب آسیب دیده موشها، محققان موفق به ردیابی بهبود 25 درصدی در پمپ شدن خون توسط قلب این جانداران شدند. به علاوه از میزان نسوج زخمی قلب موشها نیز کاسته شده و دیواره قلب به تدریج ضخیم تر شد.

بر اساس گزارش نیچر، به گفته محققان این تاثیر در صورتی خود را نمایان می سازد که دارو در اولین مراحل وقوع حمله قلبی به قلب برسد. در صورتی که دارویی با تاثیری مشابه بر روی قلب انسان یافته شود، پزشکان می توانند از آن برای درمان آسیبهای ناشی از حملات قلبی در انسانها استفاده کنند، اما به نظر نمی آید چنین دارویی تا 10 سال آینده در اختیار پزشکان قرار گیرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha