مطالعات اخیر محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد نشان می‌دهد جهش در توالی ژنوم باعث می‌شود باکتری عامل سل در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم شود.

جهش در توالی ژنوم عامل مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری سل

سلامت نیوز:مطالعات اخیر محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد نشان می‌دهد جهش در توالی ژنوم باعث می‌شود باکتری عامل سل در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم شود.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایرنا، سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه‌ها حمله می‌کند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه‌های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس،یکی از مهم‌ترین گونه‌های این باکتری در مقابل انواع آنتی بیوتیک مقاوم است.بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آنتی‌بیوتیک ریفامپیسین موثرترین داروی درمان سل است و جهش توالی ژنوم باعث می‌شود باکتری عامل بیماری در مقابل این دارو مقاوم باشد.تعیین توالی ژنوم یک روش جدید و موثر برای درک مشخصات یک عامل عفونی و توسعه روش‌های درمانی موثر است.‌

محققان امیدوارند با استفاده از این دستاورد بتوانند به راهکاری برای درمان گونه‌های مقاوم به دارو دست یابند.سالانه حدود ۱.۷ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر سل عارضه جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷.۳ میلیون نفر با این عارضه تشخیص و درمان شدند. این بیماری بیشتر در آفریقا،‌ هند و چین دیده می‌شود و در اروپا، به ویژه انگلستان نیز شمار مبتلایان رو به افزایش است.اکنون بیماران برای درمان دوزهای قبل توجه آنتی بیوتیک را به مدت ۶ تا ۸ ماه دریافت می‌کنند که عوارض جانبی ناخوشایندی دارد و احتمال بازگشت بیماری حدود ۲۰ درصد است.سل یکی از ۱۰ علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است و یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز به شمار می‌آید.نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha