سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی ‌شاپور اهواز گفت: استفاده از لپ ‌تاپ در حالت درازكش توصیه نمی‌شود، زیرا در این حالت به گردن و كمر آسیب وارد می‌شود.

دكتر شاهین گوهرپی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: قرار دادن لپ‌تاپ بر روی میز و در فاصله مناسب از سر بهترین شیوه استفاده از این وسیله است. همچنین فاصله سطح میزی كه لپ‌تاپ بر روی آن قرار گرفته تا سطح زمین باید مناسب باشد، زیرا اگر سطح میز فاصله زیادی با زمین داشته باشد، دست‌ها بالاتر از بدن قرار می‌گیرند و فاصله اندك میز با زمین هم موجب آویزان شدن دست‌ها و وارد آمدن فشار به شانه‌ها می‌شود.

گوهرپی تصریح كرد: در صورتی كه میز لپ‌تاپ كوتاه باشد، فرد برای استفاده از رایانه مجبور است كه به سمت جلو خم شود و در این شرایط به ستون فقرات و گردن فشار وارد می‌شود. در صورت بلند بودن سطح میز هم دست‌ها بالاتر از سطح بدن قرار می‌گیرند و به این ترتیب به ناحیه آرنج و مچ دست‌ها فشار وارد می‌آید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: صفحه مانیتور باید دقیقا روبه‌روی فرد استفاده‌ كننده قرار گیرد تا فرد برای دیدن صفحه مانیتور مجبور به چرخش ناحیه گردن و كمر نشود در غیر این صورت گردن و كمر دچار عارضه می‌شوند.

این فیزیوتراپ ادامه داد: برخی افراد در حالت نشسته از لپ‌تاپ استفاده می‌كنند و آن را بر روی پاهای خود قرار می‌دهند در این حالت كمر و شانه‌های فرد استفاده ‌كننده به سمت جلو خم می‌شود و امكان وارد آمدن آسیب به مفاصل زانو هم وجود دارد.

وی تاكید كرد: استفاده از لپ‌تاپ در حالت درازكش به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، زیرا در این حالت بر شبكه عصبی گردن آسیب وارد می‌شود و دردهای تیركشنده‌ای در اندام فوقانی بدن احساس می‌شود.

گوهرپی با تاكید بر این‌ كه مانیتور لپ ‌تاپ باید دقیقا در امتداد دید استفاده ‌كننده قرار گیرد، گفت: در صورتی كه صفحه مانیتور بالاتر و یا پایین‌تر از محور دید باشد به گردن آسیب وارد می‌آید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز یادآور شد: قرار گرفتن طولانی‌مدت در یك مكان ثابت جریان خون را كاهش می‌دهد به همین دلیل به افرادی كه از لپ‌تاپ استفاده می‌كنند توصیه می‌شود هر نیم ساعت یك‌بار از جای خود بلند شده و قدم بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha