رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با حمایت از تولید و چرخش اولویت ارزدهی دولتی به واردات مواد اولیه امسال ۷۰۰ میلیون دلار ارز واردات دارو و تجهیزات پزشکی کاهش یافت و از ۳.۷ میلیارد دلار به سه میلیارد دلار رسید.

۷۰۰ میلیون دلار ارز واردات دارو کاهش یافت

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با حمایت از تولید و چرخش اولویت ارزدهی دولتی به واردات مواد اولیه امسال ۷۰۰ میلیون دلار ارز واردات دارو و تجهیزات پزشکی کاهش یافت و از ۳.۷ میلیارد دلار به سه میلیارد دلار رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا شانه ساز در مراسم تقدیر از توانمندی های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور در باغ موزه دفاع مقدس افزود: وظیفه دولت این است که از فعالان حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی که در این شرایط سخت کار می کنند حمایت کند.

وی ادامه داذد: رئیس جمهوری نیز بر حمایت از این صنایع که در این شرایط حساس که دشمنان با کاهش فروش نفت و تحریم به دنبال ضربه زدن به کشور هستند، تاکید دارد. قطعا در این مسیر حرکت می کنیم و در یک سال گذشته نیز دستاوردهای بزرگی در مسیر خودکفایی و کاهش وابستگی داشته ایم.

شانه ساز ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۳.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی اختصاص یافت. امسال با حمایت از تولید میزان ارز بری به حدود سه میلیارد دلار کاهش یافت و به دنبال کاهش بیشتر ارزبری این محصولات در سال آینده باز هم کاهش یابد. دستاورد بزرگی که در بخش های دیگر کمتر شاهد آن هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رمز کار در این موفقیت بزرگ حمایت از تولید داخل و اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به مواد اولیه برای تولید داخلی و کاهش واردات داروهای آماده خارجی است. سال گذشته ۲۰ درصد الگوی مصرف ارز از واردات به تولید رفت و اکنون ۶۰ درصد دارو و تجهیزات به مواد اولیه اختصاص می یابد و این خدمت بسیار بزرگ به کشور است.

شانه ساز گفت: ارزی که قبلا برای واردات به صورت یورو هزینه می شد و اکنون انتقال این ارز هم دچار مشکل شده است بنابراین به سمت ارزهای شرقی برای واردات مواد اولیه رفته ایم.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی این است که در سال‌های آینده قدم‌های بزرگتری در مسیر تولید برداریم. این حرف شعار نیست بلکه واقعیت است. حرکت به سمت خودکفایی از زمان افزایش فشارهای خارجی سرعت گرفته است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون درخواست‌های زیادی برای رونمایی دارو و تجهیزات پزشکی داریم که انتظار دارند مسئولان برای افتتاح خط دارویی و محصول پزشکی بیایند که گاهی به علت تعدد  فرصت نمی کنیم.

وی گفت: دار و دسته ترامپ فکر می کردند، می توانند مردم باهوش ما را محدود کنند یک نمونه شکست بارز آن‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است که توانمندی های داخلی به محصولات حیات بخش تبدیل می شود.

شانه ساز افزود: هفت سندیکای تولیدی دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی دست به دست هم داده اند و در این جشن توانمندی کشور را به رخ جهانیانیان می کشانند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان تولیداتی دارند که در مرزهای دانش است. مجموعه های مختلفی در کنار هم قرار می گیرند که یک ماشین و محصول تولید می شود و زمینه صادرات را هم فراهم می کنند که ستودنی است.

شانه ساز گفت: از زمان انقلاب و بعد از آن جنگ تحمیلی و بعد از آن نیز کشور مدام به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کرده است. اکنون بعد از حمله ایران به پایگاه آمریکا در عراق کشورهای دیگر هم جرات پیدا کرده اند که سفیر امریکا را فرا بخوانند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: امیدواربم مشکلات صادرات دارو و تجهیزات پزشکی هم حل شود. البته با ورود محصولات ایرانی به کشورهای دیگر دستاوردهایی داشته ایم و امیدواریم شاهد توسعه رسمی صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در آینده نزدیک باشیم،  توان تولید  دارو، مکمل ها و تجهیزات پزشکی ایران از مرزهای کشور فراتر رفته است و حتما در مسیر اقتصاد مقاومتی جهش های بزرگی را شاهد خواهیم بود.

شانه ساز گفت: امروز وارد کنندگان کشور یکی یکی تولید کننده می شوند و می توانند خلا صادرات را هم پر کنند. مواد نفتی را به صورت خدادادی در کشور در اختیار داریم. کار مهم ارزش افزوده ای است که با تولید محصولات دانش بنیان انجام می شود. باید بتوانیم حلقه های واسط بین تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی است که از این مسیر می توانیم ثروت فوق العاده ای برای کشور به دست آوریم.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از ۹۰ محصول تولیدی دارویی و تجهیزات پزشکی با فناوری نوین که در یک سال گذشته تولید شده قدردانی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha