سلامت نیوز : قائم مقام ریاست بیمارستان شریعتی با اشاره به این که بیشترین مشکلات بیمارستان‌ها مربوط به تعرفه‌های غیرواقعی درمانی، عدم اختیارات و پیچ و خم‌های اداری غیرمتناسب با محیط‌های درمانی است، گفت: تعرفه‌های درمانی که تعیین می‌شوند به هیچ وجه به روز نیستند و چندین سال است که سعی می‌شود این تعرفه‌ها اصلاح شود اما علیرغم اذعان همه به غیرواقعی بودن تعرفه‌ها به عنوان یک مشکل اساسی عملا کسی نتوانسته است این مهم را اصلاح کند.

دکتر احمد رضا سروش در گفت وگو با  ایسنا، اظهار داشت: بیمارستان شریعتی یکی از بهترین بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی چند منظوره در ایران است و در بعد آموزش، تربیت نیروی انسانی در مقاطع مختلف پرستاری، پزشکی عمومی به ویژه مقاطع تخصصی و فوق تخصصی، فلوشیپی و پژوهشی و تولید علم و درمانهای پیشرفته و پبیچیده فعالیت می کند.

وی ادامه داد: این بیمارستان از سال 1352 به این منظور ساخته شد که از دیگر بیمارستان‌ها متفاوت باشد و اساتید تمام وقت بهترین خدمات را برای بیماران ارائه بدهد و نیازهای درمانی و آموزشی کشور را برطرف کند.

دکتر سروش با بیان اینکه بیمارستان شریعتی تاکنون در هر سه بعد آموزشی، پژوهشی و درمانی توانسته موفقیت‌های چشمگیری را حاصل کند، ادامه داد: این بیمارستانی که در بدو تاسیس از اولین بیمارستان‌هایی بود که در منطقه خاورمیانه دارای سی تی اسکن بود امروز از نظر بسیاری امکانات و تجهیزات تخصصی و فوق تخصصی عقب مانده است به دلیل اینکه در طول زمان بر اساس نیاز کشور، بخش‌های جدید راه‌اندازی شد ولی ملزوماتی که برای این بخش‌ها مورد نیاز بود تهیه نشد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیمارستان شریعتی به یک بیمارستان فرسوده قدیمی با تاسیسات و اتاق‌های کهنه تبدیل شده که برازنده بیمارستان و متخصصان و بیماران نیست و تجهیزاتی که برای درمان و آموزش لازم است به روز نیستند، گفت: البته همواره تلاش شده که این نقیصه‌ها جبران شود اما به روز کردن نیازها به اعتبارات کلان، یک همت عالی و فرآیندهای سازمانی ارتقاء یافته تا در صورت تخصیص بتوان این اعتبارات را به شکل بهینه هزینه کرد.

قائم مقام بیمارستان شریعتی اظهار داشت: با همه تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌هایی که شده هنوز نقیصه‌ها و کمبودهای فراوانی وجود دارد و این در حالی است که بیمارستان در صورت فراهم شدن امکانات مورد نیاز با کادر علمی با دانش و پرسنل پرستاری توانمندی که دارد می‌تواند خدمات بسیار بهتر، پیشرفته و متنوع‌تری را انجام دهد.

دکتر سروش گفت: ظرفیت‌های این بیمارستان در حدی است که با تمام کاستی‌های موجود، بیمارستان شریعتی هم چنان دارای 5 قطب از قطب‌های پزشکی کشور است که شامل قطب‌های روماتولوژی، پزشکی هسته‌ای، گوارش، پیوند مغز استخوان، آنکولوژی، غدد و متابولیسم است.

وی ادامه داد: بخش‌های جراحی، ارتوپدی، پیوند و جراحی قلب، پیوند کلیه، ریه، زنان و زایمان و IVF بیمارستان شریعتی جزو بخشهای مطرح در کشور است که خیلی‌ها از اعمال پیچیده جراحی از سراسر کشور به این مرکز ارجاع داده می شوند. به عنوان مثال بخش جراحی فک این بیمارستان منحصر به فرد است و میزان استناد به مقالاتی که در این مرکز ارائه می‌شود به تنهایی با خیلی از دانشگاه‌ها برابری می‌کند.

قائم مقام ریاست بیمارستان شریعتی اظهار داشت: بیمارستان شریعتی بالاترین تولید علمی را در میان مراکز درمانی کشور دارد و بسیاری از اساتید این بیمارستان در بزرگترین و مهمترین همایش‌های علمی دعوت می‌شوند و به عنوان چهره‌های بین المللی مطرح و مورد توجه هستند.

دکتر سروش با اشاره به اینکه وزارت بهداشت یک بار اقدام به اصلاح تعرفه‌ها کرده است اما هنوز نتوانسته با بیمه‌ها هماهنگ شود تا این تعرفه‌ها اجرایی شود، گفت: این تعرفه‌های پایین به بیمارستان‌ها و امکانات آن صدمه می‌زند و مانع از ارائه خدمات مناسب و در شان بیمار می‌شود.

قائم مقام بیمارستان شریعتی بیان کرد: مشکل دیگر بیمارستان‌ها این است که بیمه‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و در بسیاری از امور مانند اعمال کسورات، نحوه و زمان پرداخت و تفسیر قانون همه چیز یک طرفه است و عملا در قرارداد با بیمارستان‌ها و ارائه دهندگان خدمات درمانی با بهره گیری بعضی از فرصتهای قانونی و با کمترین توجه به کیفیت ارائه خدمات بیماران، بیمه‌ها تصمیم گیرنده هستند و این مسئله به بیماران و بیمارستان‌ها بسیار صدمه می‌زند.

دکتر سروش ادامه داد: از طرفی هم مسئله هدفمند شدن یارانه‌ها وجود دارد که از همین ابتدا تبعات آن مانند افزایش هزینه‌ قبض‌های آب، برق و گاز تا حقوق کارگران، خرید اجناس و دیگر ملزومات، فشار زیادی به بیمارستان وارد می‌آورد و در صورتی که چاره‌ای اندیشیده نشود بیمارستان‌ها از پا درخواهند آمد.

وی گفت: هر روز، نامه‌های زیادی از افراد مختلف بدستمان می‌رسد بدون تامین اعتبار لازم از بیماران به دلایل مختلف پول گرفته نشود. کارتن خوابها در بیمارستان بستری م‌ شوند و وقتی کار درمانی تمام می‌شود از بیمارستان نمی‌روند، تخت بیمارستان‌ها را اشغال می‌کنند و هیچ مرکزی پذیرای این افراد نبوده و مشخص نیست بیمارستان در قبال این افراد و هزینه‌های آنها باید چه برخوردی انجام دهد.

قائم مقام ریاست بیمارستان شریعتی افزود: با سیستم موجود بحث خودگردانی بیمارستانها به هیچ وجه معنایی ندارد به دلیل اینکه درصد عمده‌ای از بیماران پول ندارند که هزینه درمان خود را بدهند و از لحاظ قانونی نیز پشتیبانی برای بیمارستان‌ها وجود ندارد.

دکتر سروش در ادامه تصریح كرد: در مواردی که ظرفیت درمانی بیمارستان تمام شده است و بیمار اورژانسی مراجعه می‌کند و از نظر قانونی نیز نمی‌توان بیمار را پذیرش نداد چگونه می‌توان انتظار داشت که بیمار خدمات درمانی استاندارد مناسب و علمی دریافت کند.

وی ادامه داد: خود گردانی بیمارستان در موقعیتی معنا پیدا می‌کند که هزینه درمان بیماران پرداخته شود و تعرفه‌ها واقعی و درست باشد در این شرایط این سیاست کمک می‌کند بیمارستان در کنترل هزینه‌های خود تلاش بیشتری کند اما در محیط اجتماعی و اقتصادی که تعداد قابل توجهی از بیماران توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند چطور می‌توان با سیستم خودگردانی، حقوق کارگر، کارمند و پرسنل را پرداخت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha