بحران اضطراری سلامت، موسوم به کووید-19، با پدید آوردن یک بحران انسانی بی سابقه، که به فقیرترین ها، به ویژه زنان و کودکان، شدیدترین آسیب ها را وارد می نماید، رکودی تاریخی همراه با ثبت سطوحی بی سابقه از محرومیت و بیکاری را رقم زده است.

ارائه نقشه راه پیشرفت اقتصادها و نجات مشاغل پس از کرونا

سلامت نیوز:بحران اضطراری سلامت، موسوم به کووید-19، با پدید آوردن یک بحران انسانی بی سابقه، که به فقیرترین ها، به ویژه زنان و کودکان، شدیدترین آسیب ها را وارد می نماید، رکودی تاریخی همراه با ثبت سطوحی بی سابقه از محرومیت و بیکاری را رقم زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران در چارچوب جدیدی که امروز به عنوان نقشه راهی برای حمایت از مسیر عملکرد کشورها در دستیابی به بهبود اجتماعی و اقتصادی انتشار یافت، سازمان ملل متحد، خواستار افزایشی قابل توجه در حمایت بین المللی و تعهد سیاسی شد تا اطمینان حاصل گردد مردم در همه جا، از دسترسی به خدمات ضروری و حمایت اجتماعی برخوردارند. 

 

گزارش "چارچوب سازمان ملل متحد برای پاسخ اجتماعی-اقتصادی فوری به کووید-19: مسئولیت مشترک، همبستگی جهانی و اقدام فوری برای مردم نیازمند"، خواستار حمایت از مشاغل، کسب و کارها و معیشت هاست تا برای جوامع و اقتصادها، در سریع ترین زمان ممکن، بهبودی امن در راستای دستیابی به مسیری پایدارتر، برابر به لحاظ جنسیتی، و بدون کربن، به ارمغان آورد، به گونه ای که از "رویه قدیمی" بهتر باشد. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در ماه مارس ضمن ارائه گزارش خود پیرامون اثرات اجتماعی-اقتصادی کووید-19 با عنوان "مسئولیت مشترک، همبستگی جهانی"، اظهار داشت این، تنها یک بحران سلامت نیست، بلکه بحرانی انسانی، بحرانی برای مشاغل، بحرانی بشردوستانه، وبحرانی برای توسعه است. این تنها در مورد آسیب پذیرترین ها نیست. این همه گیری جهانی نشان می دهد همه ما در خطر هستیم، زیرا قدرت ما تنها به اندازه ضعیف ترین نظام سلامت است. مقیاس بی سابقه آن، پاسخی بی سابقه را می طلبد.

وی ابراز نمودهر آنچه در دوران این بحران و پس از آن انجام می دهیم، باید با تمرکز قوی بر ایجاد اقتصادها و جوامع برابرتر، فراگیر و پایداری باشد که در رویارویی با همه گیری های جهانی، تغییرات اقلیمی و تعداد زیادی از سایر چالش های جهانی پیش رویمان، تاب آورتر باشند. این چارچوب جدید که امروز انتشار یافت، مسیری تنظیم می نماید که نهادهای سازمان ملل متحد برای محقق شدن این چشم انداز در سراسر جهان، در پیش خواهند گرفت.

چارچوب سازمان ملل متحد برای بهبود اجتماعی و اقتصادی تأکید می نماید، تصمیمات صورت گرفته طی چند ماه آینده، برای پیشرفت در دستیابی به آرمان های توسعه پایدار، حیاتی خواهند بود.

با مد نظر قرار دادن آن که طی بحران شیوع ابولا در 2014، بیشتر مردم از گسستگی خدمات اجتماعی و افت شرایط اقتصادی تلف شدند تا از خود ویروس، این چارچوب، بر حمایت از نیازها و حقوق آنانی متمرکز است که بیشترین تأثیر را از همه گیری جهانی پذیرفته اند و با آسیب پذیرترین کشورها، گروه ها، و آنانی شروع می کند که در خطر مغفول ماندن قرار گرفته اند. 

با بهره گیری از آموزه های به دست آمده از بحران اقتصادی و مالی جهانی 2009-2008، این چارچوب متذکر می شود کشورهای برخوردار از نظام های قدرتمند حمایت اجتماعی و خدمات اساسی، کمترین آسیب را متحمل گردیده و سریع ترین بهبود را رقم زدند. برای پیشگیری از سوق یافتن میلیاردها نفر به سمت فقر، لازم است دولت ها در سراسر جهان به سرعت سازگاری یابند، "لایه های" ایمنی از قبیل کمک های نقدی، کمک های غذایی، طرح های بیمه اجتماعی و مزایای (حق) فرزند را در راستای حمایت از خانواده ها گسترش بخشیده و افزایش دهند.

برای کاستن از اثرات کووید-19، سازمان ملل متحد خواستار افزایش قابل توجه حمایت ها در راستای حل و فصل چالش های پیش رو، شامل پاسخ های فوری در زمینه حمایت اجتماعی است، به گونه ای که این پاسخ ها، اثرات تفکیک شده بر آسیب پذیرترین گروه ها، کودکان، زنان، مردان، و آنان که در بخش غیررسمی هستند را مد نظر قرار دهند. با در نظر داشتن آن که چهار میلیارد نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت جهان، شامل دو کودک از هر سه کودک، از حمایت اجتماعی محروم اند یا از حمایت اجتماعی ناکافی برخوردارند، این موضوع، به گونه ای ویژه، فوریت می یابد. 

 

نکاتی برای سردبیران

 سازمان ملل متحد در پاسخ خود بر پنج جریان اصلی تمرکز خواهد کرد که جوامع را در مرکز تلاش ها برای بهبودی قرار می دهد: 1. حمایت از خدمات سلامت موجود و تقویت ظرفیت نظام های درمانی برای پاسخگویی به کووید-19؛ 2. کمک به مردم برای غلبه بر سختی ها از طریق حمایت اجتماعی و خدمات اولیه؛ 3. حمایت از مشاغل، پشتیبانی از بنگاه های کسب و کار کوچک و متوسط و کارکنان بخش غیررسمی از طریق برنامه های بهبودی اقتصادی؛ 4. هدایت جریان ضروری در محرک های مالی و مالیاتی برای ایجاد سیاست های کلان اقتصادی برای آسیب پذیرترین اقشار و تقویت پاسخ های چندجانبه و منطقه ای؛ و 5. ترویج همبستگی اجتماعی و سرمایه گذاری در نظام های پاسخگویی و تاب آوری جامعه محور. اگر کشورها به دنبال بهبودی، پیشرفت بهتر و آمادگی بیشتر در برابر شوک های آینده، از جمله همه گیری بیماری ها هستند، این پنج جریان از طریق اقدام به برآوردن نیاز به پایداری محیطی، با یکدیگر مرتبط می شوند. 

تیم های سازمان ملل متحد با تحت پوشش قرار دادن 162 کشور و سرزمین، این برنامه بهبودی را با رهبری هماهنگ کننده های مقیم سازمان ملل متحد و با پشتیبانی شبکه ای از متخصصان جهانی و منطقه ای، طی 12 الی 18 ماه آینده به طور وسیع اجرا خواهند کرد. همچون رهبری فنی در تلاش های اجتماعی-اقتصادی برای بهبودی، برنامه توسعه ملل متحد  نیز به همراه تیم های سازمان ملل متحد از هماهنگ کننده های مقیم سازمان ملل متحد پشتیبانی می کنند و به صورت واحد بر روی تمام ابعاد پاسخگویی کار می کنند.

درحالی که بخش قابل توجهی از اوراق بهادار 17 میلیارد و 800 میلیون دلاری موجود در برنامه های توسعه پایدار در نهادهای سازمان ملل متحد برای نیازهای کووید-19، بر مبنای مقیاس و محدوده اثر همه گیری، اختصاص داده خواهد شد، منابع مالی بیشتری نیز مورد نیاز خواهد بود. دبیر کل سازمان ملل متحد برای حمایت از این تلاش ها، "صندوق بودجه بهبودی و پاسخگویی به کووید-19 سازمان ملل متحد" را افتتاح کرد که سازوکارتامین بودجه درون سازمانی است و به کشورهای با درآمد پایین و متوسط کمک می کند تا بر بحران های سلامت و توسعه ناشی از همه گیری کووید-19 غلبه کنند و از اقشار آسیب پذیرتر در برابر آشفتگی اجتماعی و سختی های اقتصادی حمایت می کند. نیازهای مالی صندوق بودجه، برای 9 ماه نخست، یک میلیارد دلار برنامه ریزی شده است و متعاقبا مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت. دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین خواستار پاسخ چند جانبه ای شد که بالغ بر حداقل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (تولید ناخالص داخلی) را تشکیل دهد تا بتواند مؤثرترین پاسخی به بحران باشد که جهان تاکنون دیده است.

در سند چارچوب بیان شده که هیچ بازگشتی به "رویه قدیمی" وجود نخواهد داشت. همه گیری این بیماری، ضربه ای بر اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور است که در حال حاضر با محدودیت های الزام آور بدهی و فضای محدود مالی روبرو هستند، به طوری که چندین کشور در حال توسعه نیازمند  کمک های مالی فوری هستند. تأثیرات آن به طور ویژه آسیب پذیرترین کشورها، یعنی آن هایی که در شرایط جنگی قرار دارند، را ویران خواهد کرد. سازمان ملل متحد همچنین خواستار تصمیم گیری مجدد در زمینه های مالی و مالیاتی، از جمله تغییر مسیر یارانه های سوخت های فسیلی به کمک های مربوط به پاسخگویی، در هفته ها و ماه های بعدی شد. سازمان ملل متحد تاکید دارد که "وضعیت موجود”

) (status quo و"کارطبق روال معمول" (business-as-usual) انتخاب های سیاسی هستند و اجتناب ناپذیر نیستند. برای توسعه ای پایدار که به نفع افراد بیشتری باشد، باید گزینه ای برای دوران بهبودی پسا کویید-19 انتخاب شود که سریع، منصفانه، سبز و فراگیر باشد.

درباره سند چارچوب: سند " چارچوب سازمان ملل متحد برای پاسخ اجتماعی-اقتصادی فوری به کووید-19: مسئولیت مشترک، همبستگی جهانی و اقدام فوری برای مردم نیازمند" که امروز منتشر شد، "گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مسئولیت مشترک، همبستگی جهانی و اقدام فوری برای مردم نیازمند" را با عنوانی مشترک اجرا می کند. این یکی از سه مولفه مهم سازمان ملل متحد در تلاش برای نجات جان انسان ها، محافظت از مردم و بازسازی بهتر است که در کنار پاسخگویی سلامت به رهبری سازمان جهانی بهداشت، و پاسخگویی بشردوستانه قرار دارد که جزئیاتش در برنامه پاسخگویی جهانی بشردوستانه به کووید-19 به رهبری سازمان ملل متحد آمده است. سه سازوکار مالی، ارکان جامع پاسخگویی را حمایت می کنند: بودجه پاسخگویی همبستگی به کووید-19، اداره شده توسط بنیاد سازمان ملل متحد و بنیاد انسان دوستی سوئیس برای نیازهای فوری بهداشتی؛ "برنامه پاسخگویی بشردوستانه جهانی" برای درخواست بشردوستانه؛ و بودجه پاسخگویی و بهبودی کووید-19 سازمان ملل متحد برای بهبودی اجتماعی-اقتصادی.

درباره نظام توسعه سازمان ملل متحد: نظام توسعه سازمان ملل متحد، بزرگترین نقش آفرین بین المللی دنیا در زمینه حمایت اجتماعی و خدمات اساسی است. نظام ملل متحد در 162 کشور و سرزمین حضوردارد و از طریق ارائه خدمات اساسی، کمک های نقدی و غیر نقدی و سایر انواع حمایت های اجتماعی با ده ها میلیون نفر در ارتباط است. نظام توسعه سازمان ملل متحد تجربه بسیار زیادی در پشتیبانی از دولت ها در توسعه نظام های حمایتی اجتماعی، از جمله حقوق اساسی اجتماعی و حمایت از چنین خدماتی در زمینه های بشردوستانه و توسعه، دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha