مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با بیان اینکه:« حدود ۵۰۰ مادر مبتلا به کرونا بستری داشتیم و ۲۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا به صورت سرپایی درمان شدند.» از ابتلای ۲۴۰ و فوت ۳ ماما بر اثر کرونا خبر داد.

بستری ۵۰۰ مادرِ باردار مبتلا به کرونا / ابتلای ۲۴۰ ماما به کرونا

سلامت نیوز:مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با بیان اینکه:« حدود ۵۰۰ مادر مبتلا به کرونا بستری داشتیم و ۲۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا به صورت سرپایی درمان شدند.» از ابتلای ۲۴۰ و فوت ۳ ماما بر اثر کرونا خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مامایی، گفت:« هرساله پنجم ماه می که امسال مصادف با ۱۶ اردیبهشت است از سوی سازمان جهانی به عنوان روز جهانی مامایی شناخته شده  و برای به تصویر کشاندن نقش ماما در سلامت .»

وی افزود:« در جریان اپیدمی کرونا که در ایران شروع شد در ابتدا برخی بیمارستان ها کاربری شان تغییر پیدا کرد و ماماها به صورت داوطلبانه مراقبت از بیماران کرونایی را انجام دادند و بیمارستان هایی که مشخص شده بود برای امر زایمان مادران باردار فعالیتشان بیشتر شد که بار کاری ماماها را بیشتر کرد البته همکاران توانستند موضوع را مدیریت کنند.» 

وی گفت :« ما بزرگترین نقش ماماهایمان در بخش تریاژ مادران باردار بود که افراد مشکوک به کرونا را شناسایی و به بیمارستان های سانتر کرونا ارجاع می دادند. ماماها با کسانی سروکار داشتند که ناقل و یا مشکوک به بیماری بودند و بخش های زایمان در اوایل بیماری به دلیل کمبود اقلام محافظتی مشکل داشتند.»


خسروی با بیان اینکه: « علیرغم اینکه طرح مامایی اجباری نیست اما باقی ماماها ماندند تا آسیبی به سلامت مادران نرسد .» خاطر نشان کرد: « در بخش درمان یکی از اقدامات بسیار مهم پیگیری مادران علامت دار و مشکوک از طریق تلفن بود و حتی بیماران ترخیص شده هم پیگیری می شوند .»


وی افزود:«  مامایی جزو مشاغل سخت و فرسودگی بالاست. در موضوع مادرانی که مشکوک به کرونا بودند ماماها مجبور بودند برای اینکه آسیبی به مادران نرسد این وضعیت را با کنترل بیشتر مدیریت کنند.»

وی گفت :« برخی از مادران بدلیل اینکه خیلی نگران بودند که در سانترهای کرونایی بستری نشوند حتی علایم بیماری را کتمان می کردند به همین دلیل نقش ماماها سخت تر شد.»

خسروی گفت :« حدود ۵۰۰ مادر مبتلا به کرونا بستری داشتیم و ۲۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا به صورت سرپایی درمان شدند.»


خسروی افزود :« گروهی از ماماها هستند که در بخش بهداشت فعالیت می کنند و می دانیم در زمان کرونا بزرگترین نقش را همکاران ما در بهداشت داشتند بخصوص غربالگری ها که تعداد زیادی از ماماها در فرایند غربالگری شرکت داشتند. ۱۲ هزار ماما داریم که در غربالگری ها فعالیت داشتند و حدود ۵ میلیون از غربالگری ها توسط ماماها انجام شده است .»


وی درباره میزان ابتلا و فوت ماماها به کرونا در کشور گفت:« حدود ۲۴۰ ماما کرونا مثبت شدند و ۴۰ یا ۵۰ نفر هم به علت کرونا بستری شده اند و متاسفانه ۳ نفر از همکاران ماما فوت کردند که دو نفر در بخش بهداشت و یک نفر در بخش درمان بوده است. بخشی از ماماها در بخش بهداشت فعال هستند و تعداد زیادی از آنها در فرایند غربالگری مشارکت دارند، حدود 12 هزار ماما در بخش بهداشت و سلامت در حال ارائه خدمت هستند. 24 میلیون غربالگری توسط ماماها انجام شده است.»


 وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره بیکاری ماماها گفت:« بحث بیکاری در کلیه رشته ها وجود دارد. ما بیش از نیازمان در بخش دولتی دانشجو تربیت کردیم. بخشی از دانشجویان نیز از طریق دانشگاه آزاد تربیت شده اند اما در حال حاضر مطابق نیاز دانشجو می گیریم البته ماماها می توانند دفاتر خصوصی خود را داشته باشند. اگر ماماها در همه بخش هایی که می توانند در آن ارائه خدمت کنند جذب شوند قطعا تعداد نیروی بیکار ماما کمتر خواهد بود. موضوع جذب نیروی انسانی کار آسانی نیست. همه رشته هایی که مورد نیاز بودند برایشان قراداد ۸۹ روزه بسته شده و در مورد ماماها هم چنین است.»
وی در پاسخ به اینکه چه تعداد نوزاد به کرونا مبتلا شده اند، گفت:« ۲۰ نوزاد کرونا مثبت بوده اند البته انتقال کرونا از مادر به جنین هنوز قابل بحث است. همکاران ما با غربالگری های وسیع چیزی حدود ۶۰۰ هزار مادر باردار را دو بار غربالگری کردند.»


وی درباره پوشش بیمه ای تعرفه های مامایی، گفت:« پوشش بیمه ای خدمات مامایی دغدغه وزارت بهداشت است.ما مصوبه هیات دولت را برای پوشش بیمه ای خدمات مامایی داریم. با سازمان های بیمه گر جلساتی داشتیم امروز نیز با دبیر شورای بیمه رایزنی کردیم و گفتند مسئله بیمه خدمات مامایی دغدغه وزیر بهداشت هم هست و قول دادند که در یکی دو ماه آینده این کار را به ثمر برسانند. این موضوع می‌تواند باعث ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر در حوزه مامایی شود. با پوشش بیمه‌ای می‌توانیم به ترویج زایمان طبیعی و تشویق به بارداری هم کمک کنیم.»


وی درباره کمبود نیروی مامایی در کشور گفت:« در حال حاضر کمبود نیروی مامایی در بخش‌های مامایی داریم. البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت وجود دارد. تلاش‌هایی برای این موضوع انجام شده و اولویت وزارت بهداشت برای نیروی انسانی در جاهای مختلف مطرح است. اگر بتوانیم براساس جذب نیروی انسانی قراردادها را تبدیل وضعیت کنیم ماماها جزو آنها هستند.»


دکتر خسروی درباره مشکلات ماماها در نسخه نویسی گفت:« ماماها براساس شرح وظایف مصوب وزارت بهداشت که مورد تاید نظام پزشکی نیز است می تواند نسخه بنویسند و محدودیتشان فقط شرح وظایف است. اینکه نسخه ای که ماماها نوشته اند باید به تایید پزشک متخصص برسد در زمانی است که بیمار بخواهد از بیمه استفاده کند ولی اگر نسخ خارج از دفترچه بیمه باشد مشکلی ندارند.»


وی درباره آماردانشجویان و فارغ التحصیلان مامایی گفت:« طبق اخرین اطلاعات سالانه ۱۲۵۰ ورودی مامایی داریم و به همین تعداد هم خروجی مامایی داریم. در دانشگاه آزاد در سال 98 فارغ‌التحصیل کارشناسی ما 4000 نفر بودند که با توجه به کنترلی که صورت گرفته است در دو الی سه سال آتی این تعداد نصف شود.»


وی گفت:« صدای مشاور ماما در مورد نگرانی های مادران باردار به انها راهنمایی ها لازم را می دهند. مادران باردار بدانند تمام تلاش این است که کمتر مبتلا شوند و در مراکز غیرکرونایی سونوگرافی انها انجام شود نگرانی در مورد آزمایش های به موقع بارداری هم وجود دارد که به همه مادران باردار اموزش داده شده که به چه مراکزی مراجعه کنند و از صدای مشاور راهنمایی بگیرند. پروتکل هایی طراحی شده و از ابتدای شیوع کرونا بیش از ۱۶۰ پمفلت اموزشی تهیه شده و هیات علمی ها مقالات زیادی چاپ کردند و طرح های تحقیقاتی زیادی اجرا می شود و کلاس های مجازی برای امادگی مادران باردار برای زایمان برگزار می شود که سطح اگاهی  و دانش عمومی مادران باردار را فراهم می کند.»


وی در پاسخ به اینکه مادران باردار کرونا مثبت که نوزاد سالم به دنیا می آورند چه اقدامی انجام دهند که کرونا به نوزاد منتقل نشود، گفت:« یکی از اموزش ها در بخش های زایمان برای مادران کرونا مثبت بحث شیردهی و پیشگیری از انتقال کرونا به نوزاد است مادران می توانند شیر خود را نوزاد بدهند به شرطی که شیر دوشیده شود و از وسایل محافظتی استفاده شود و تماس پوست به پوست با نوزاد کمتر باشد و از دستکش استفاده کنند تا احتمال انتقال کمتر شود .همکاران در بخش بهداشت مادران کرونا مثبت را فالو می کنند و همه اموزش ها را به انها می دهند.»


وی درباره احتمال انتقال کرونا از شیر مادر به نوزاد گفت:« مقالات متعددی وجود دارد که نشان می دهد احتمال انتقال کرونا از شیر مادر به نوزاد وجود دارد. در مورد مادران کرونا مثبت را ترجیح مان این است که احتیاط لازم را داشته باشیم.»


وی درباره زایمان های لاکچری یا زایمان در زمان خاص گفت:« ما با یک موضوع فرهنگی مواجه هستیم واثر اقدامات فرهنگی زمانبر است و باید این کار فرهنگی شروع شود. قبل از زایمان کلاس‌هایی برای مادران برگزار می شود البته تعدادی نگرششان در این مورد عوض نمی شود. موارد سزارین هایی که الکتیو هستند محدودیت هایی دارد ولی گاهی اصرار و ترفند مادران باعث می شود که با این موضوع روبرو شویم. به لحاظ حقوقی این حق جنین است تا زمانی که در رحم می تواند زندگی خوبی داشته باشد در داخل رحم باشد. برخی حقوقدانان درباره حق جنین بحث کردند و باید کار فرهنگی برای جامعه انجام شود که یک مادر در مقابل سلامت نوزادش مسوول است نه در مقابل تاریخ تولد او.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha