چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 293527

در روزه‌داری ماه رمضان به علت گرسنگی طولانی‌مدت متابولیسم پایه به صورت طبیعی حدود ٢٠درصد كاهش می‌یابد. از طرفی به علت كاهش فعالیت‌های روزانه در این ماه نیز حداقل ١٠ درصد كالری كمتری می‌سوزانیم.

روزه‌داران، یك‌سوم كمتر از همیشه غذا بخورند

سلامت نیوز:در روزه‌داری ماه رمضان به علت گرسنگی طولانی‌مدت متابولیسم پایه به صورت طبیعی حدود ٢٠درصد كاهش می‌یابد. از طرفی به علت كاهش فعالیت‌های روزانه در این ماه نیز حداقل ١٠ درصد كالری كمتری می‌سوزانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،پس روزه‌داران ٣٠ درصد كمتر از ماه‌های قبل به غذا نیاز دارند و برای این‌كه فقط چاق‌تر نشوند بایستی ٣٠ درصد مصرف كالری خود را كاهش دهند. البته در هفته اول ماه رمضان معمولا افراد بین یك تا سه كیلو وزن كم می‌كنند كه این به لاغری ربطی ندارد؛ بلكه این مقدار كاهش آب بدن است كه در چند روز بعد از عید فطر جبران می‌شود.

حالا بیاییم تحلیلی كنیم از خوراكی‌های مرسوم در ماه رمضان. كالری یك عدد پیتزای بزرگ برابر است با یك عدد نان لواش + ٨٠ گرم پنیر + ٣٠ گرم كره + (٤ عدد گردو یا یك عدد تخم‌مرغ). همین طوركالری یك برش بزرگ كیك خامه‌ای برابر است با یك عدد زولبیا + چهار عدد بامیه.

پس افطاری كه بسیاری از ما می‌خوریم یعنی یك عدد پیتزا + یك عدد كیك خامه‌ای به عنوان دسر است. فكر كنید در روزهای عادی هر روز ما ساعت هشت شب یك بمب كالری به این بزرگی را بخوریم! چه اتفاقی برای ما می‌افتد؟ تازه خیلی از ما اسم این را افطار می‌گذاریم و منتظر شام هم هستیم!

راستش را بخواهید اگر با این سبك روزه‌داری كنید، نه‌تنها كمكی به سلامت خود نمی‌كنید، بلكه این روش برهم‌زننده سیستم بدن شما نیز خواهد بود. حالا ببینیم سحر چه اتفاقی می‌افتد: یك پرس باقالی‌پلو با گوشت یا غذای مشابه خورده می‌شود و بلافاصله خواب! این سبك غذاخوردن خود به تنهایی كافی است تا دستگاه گوارش انسان را برای یك سال بیمار كند.

 سبك غذایی صحیح در روزه‌داری

بهترین روش تغذیه برای روزه‌داری به این صورت است كه سحر، غذا حداكثر به مقدار نیم‌پرس خورده شود و تا 45 دقیقه بعد از آن مطلقا به رختخواب نروید. به نماز و دعا و و... بپردازید و بعد از آن خواب مجاز است. در افطار نیز به چای و شیر و چند عدد خرما و كمی نان و پنیر یا یك كاسه كوچك سوپ یا آش بسنده كنید و یك ساعت بعد از این افطار، وعده بعدی غذایی خورده شود.

در این ماه بهترین زمان پیاده‌روی فاصله افطار سبك تا شام است. برای تمام وعده‌ها میل‌ كردن سالاد یا سبزی‌خوردن توصیه می‌شود. بهترین زمانمیوه خوردن برای روزه‌دار آخر شب است. همین طور از نوشیدن هشت تا ده لیوان آب غافل نشوید. بهتر است آب با تخم شربتی، خاكشیر لیمو و كمی گلاب مخلوط شود و این تركیب به صورت خنك و نه یخ میل گردد تا ایجاد نفخ نكند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha