یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

«۸۰۰ تا‌ هزار زن معتاد متجاهر در پایتخت وجود دارد» و «قیمت خرید نوزاد زیر سن یک‌ماهه از دلال ۳۵ تا ۴۵‌میلیون تومان است». شاید این دو خبر در اولین نگاه هیچ ‌ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند، اما وقتی به روند چند سال پیش‌فروش نوزادان در جنوب تهران نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم، مثل آینه روشن است که بسیاری از زنان آسیب دیده، سختی ۹ ماه بارداری را به جان می‌خرند تا بتوانند از فروش نوزاد مبلغی برای گذاران زندگی یا تهیه مواد مخدر به دست بیاورند و در این بین میلیون‌ها تومان به جیب دلالان می‌رود.

۴۵‌میلیون به دلال بده، نوزاد را بغل بگیر

سلامت نیوز:«۸۰۰ تا‌ هزار زن معتاد متجاهر در پایتخت وجود دارد» و «قیمت خرید نوزاد زیر سن یک‌ماهه از دلال ۳۵ تا ۴۵‌میلیون تومان است». شاید این دو خبر در اولین نگاه هیچ ‌ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند، اما وقتی به روند چند سال پیش‌فروش نوزادان در جنوب تهران نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم، مثل آینه روشن است که بسیاری از زنان آسیب دیده، سختی ۹ ماه بارداری را به جان می‌خرند تا بتوانند از فروش نوزاد مبلغی برای گذاران زندگی یا تهیه مواد مخدر به دست بیاورند و در این بین میلیون‌ها تومان به جیب دلالان می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در این رابطه می‌توان به صحبت‌های فاطمه دانشور، عضو سابق شورای شهر تهران در سال ۹۵ استناد کرد. او گفته بود: «این موضوعی در شهر در حال گسترش است ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنها به آمار فروش نوزان دامن می‌زند. برخی از افراد، نوزادان متولد شده از سوی این دختران را می‌خرند. در همان زمان حسین ساجدی، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران نیز تاکید کرده بود: برای حل مساله خرید و فروش کودکان باید فکری به حال زنان آسیب‌دیده کرد.

بیش از یک‌هزار و ۵۰۰زن معتاد متجاهر در تهران وجود دارد، در حالی که چهار سال پیش (سال ۹۱) حدود یکصد زن معتاد متجاهر در تهران وجود داشت.» با این حال روز گذشته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اعلام کرد:

«۸۰۰ تا ‌هزار معتاد متجاهر زن در پایتخت داریم که متاسفانه ظرفیت نگهداری از آنها را نداریم.» این گفته سرهنگ عبدالوهاب حسنوند نشان می‌دهد که حدود ‌هزار زن متجاهر در جنوب تهران سرگردان هستند، «از ابتدای سال تا الان در موضوع زنان معتاد مشمول ماده ۱۶ (زنان معتاد متجاهر) جمع‌آوری نداشتیم چرا که ظرفیتی برای نگهداری آنها وجود ندارد».

همایون هاشمی، رئیس کارگروه آسیب‌های اجتماعی در مجلس نیز با بیان اینکه زنان معتاد متجاهر بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند از سازمان امور اجتماعی کشور خواست تا برای ساماندهی این قشر ورود پیدا کند و اضافه کرد: تاکنون کمپ‌های اجباری برای نگهداری از معتادان متجاهر که شرایط بغرنجی دارند، ایجاد شده است، اما این بخش هنوز متولی خاصی نداشته و توسط چند سازمان و ارگان مختلف مدیریت می‌شود.


سودی که به جیب دلالان می‌رود
در این بین دلالان و واسطه‌ها پس از شناسایی نوزادانی که ناخواسته یا نامشروع به دنیا می‌آیند اقدام به خرید و فروش آنها می‌کنند. نوزادفروشان به چند گروه از جمله زنان خیابانی، زنان معتاد، زوج‌های فقیر و دختران فریب خورده تقسیم می‌شوند. هر یک از این افراد برای فروش فرزندشان به تور دلالان و واسطه‌ها می‌افتند.

برای مثال برخی از دختران جوان فریب خورده چون برای سقط جنین به پزشک دسترسی ندارند، روزهای نزدیک به زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند. دلالان به این دختران پیشنهاد می‌کنند به ازای پرداخت هزینه‌های بیمارستان آنان را از دردسرهای ناشی از بچه‌دار شدن خلاص کنند. یک زوج که فرزندشان را به مبلغ پنج‌میلیون تومان به دلال فروخته‌اند می‌گویند:

قرار است فرزندشان در یک خانواده ثروتمند زندگی راحتی داشته باشد و قرار است فرزندشان دیگر طعم فقر و محرومیت را نچشد. از سوی دیگر در سال 95 موضوع عقیم‌سازی زنان كارتن‌خواب به یك جریان رسانه‌ای بدل شد، اما مسئولان وقت بر این باور بودند که این امر حاشیه‌سازی و بزرگ‌نمایی برای موضوعی است كه فقط در قالب یك اظهار نظر در جلسه‌ای مطرح شده بود.


فروش نوزاد 45‌میلیون تومان
روز گذشته «خراسان» مدعی شد که با یک دلال فروش کودک مصاحبه کرده است، در متن این گفت‌و‌گو از یک دلال نوزاد آمده است که قیمت نوزادان زیر 30 روز بین 35 تا 45‌میلیون تومان است. همچنین این دلال نوزاد گفته است: معمولا این بچه‌ها زیر یک ماه هستند، از دو سه روز تا یک ماه. آنهایی که بالای یک ماه هستند، احتمالا پدر و مادر دیر به فکر فروش افتادند یا نتونستند مشتری پیدا کنند.

قیمت بچه رو‌به گرانی است. سکه چطور پنج‌میلیون بود، الان شده هفت‌میلیون تومان، دلار هم همین طور! خلاصه این گرانی‌ها قیمت بچه را بالا برده است!» این دلال نوزاد در جنوب شهر تهران که نامی از او در گزارش برده نشده، درباره حق سهم مادر و پدر فرزند می‌گوید: اگر من به‌عنوان واسطه مستقیم با پدر و مادر مرتبط باشم، طبیعتا سهم آنها و من بیشتر می‌شود.

یعنی این ماجرا خودش یک قیمت متعارف دارد. مثلا اگر من به شما قیمت بچه را میگم 43 میلیون، اگر من خودم از واسطه گرفته باشم، به من دو‌میلیون تومان می‌رسد، ولی اگر از پدر و مادر اصلی گرفته باشم، بیشتر از دو‌میلیون برای من سود دارد و بستگی به این دارد که من با پدر و مادر چقدر قرارداد بسته باشم. عدد مشخصی ندارد که چقدر به پدر و مادر اصلی می‌رسد.

یک وقت ممکن است از این حدود 40‌میلیون یا 30‌میلیون به خانواده اصلی برسد، یک وقت هم ممکن است 10‌میلیون برسد. وی در رابطه با دلالان و واسطه‌های فروش نوزاد هم گفته است: واسطه‌ها مدام خط‌های تلفن‌شان را عوض می‌کنند.

ضمن اینکه با رابطه‌هایی که دارند چهار تا پنج‌میلیون تومان می‌دهند و خط‌های بدون نام برای خودشان می‌خرند. خلاصه اینکه خانواده‌ای بخواهد پیگیری کند که به بچه‌اش برسد، زیر صفر است. یعنی مطمئن‌ترین قسمت این ماجرا همین قسمت است. من دست روی قرآن میزارم که کسی، کسی را نمی‌تواند پیدا کند. حتی شما هم اگر پشیمان بشوید، نمی‌توانید بچه را به پدر و مادرش پس بدهید و پدر و مادر اصلی هم پشیمان شوند، اصلا نمی‌توانند شما را پیدا کنند.


زنان معتاد فقط عامل فروش نیستند
در این رابطه یک پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره معضل فروش نوزاد در شهر تهران به «آرمان ملی» می‌گوید: این امر را می‌توان ماحصل سقوط ارزش‌ها و فشار پنهان جامعه برشمرد. فروش نوزاد نشان‌دهنده عدم توانایی فرد در مدیریت شرایط خود است و باید علل و عوامل بروز چنین شرایطی بررسی شود. ثریا عزیزپناه می‌افزاید:

باید نهادهای رسمی دولتی پاسخگوی این امر باشند، در غیراین صورت صرف در جایگاه متهم نشاندن مادر یا پدر نمی‌توان به حل مساله پرداخت، بلکه اینگونه برخوردهای مقطعی و عامیانه با آسیب‌های اجتماعی یا پنهان کاری آن بر شدت این آسیب‌ها می‌افزاید. چون این آسیب فقط به زنان معتاد و فروشنده کودک خلاصه نمی‌شود، بلکه دلالان و واسطه‌های خرید این نوزادان در پنهانکاری و خفای بیشتری عمل می‌کنند و چنین اقداماتی معضلات اجتماعی را غیرقابل احراز خواهد کرد.

به گفته او پیشنهاد می‌شود در حاشیه شهرها یا مناطق پر جمعیت با آموزش جلو تولد این کودکان را گرفت. این مساله باید به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در گام نخست باید دلایل و علت‌های بروز چنین آسیبی بدون غرض‌ورزی و بدون متهم کردن دیگران مشخص شود. این پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید می‌کند:

بخشی از جمعیت اندک جامعه صلاحیت چندانی برای پدر یا مادر شدن ندارد و باید دقت کرد که اقدامات پیشگیری از باروی را نباید برای این افراد نادیده گرفت. اگر در جامعه ما افراد به باروری تشویق می‌شوند باید قشر اجتماعی آنها در وهله اول مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین محلات پرجمعیت، محلات حاشیه‌نشین و نقاط آسیب خیز باید از سوی نهادهای رسمی برای کنترل جمعیت مورد توجه قرار گیرد و به این ترتیب در این محلات افراد باردار تحت پوشش سازمان‌های حمایتگر قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha