روز قیامت باید پاسخگو باشیم و امام رضا(ع) نیز راضی نیست كه سلامت زایران به خطر بیفتدگروه اجتماعی| گزارشگر شبكه تلویزیونی سراغ مسافرانی می‌رود كه در تعطیلات عید فطر بدون توجه به توصیه‌ها و تذكرهای مسوولان، به شهرهای شمالی هجوم برده و در منطقه ساحلی مشغول تفریح هستند.

اگر یك زائر بمیرد همه شریک قتل او هستیم

سلامت نیوز:روز قیامت باید پاسخگو باشیم و امام رضا(ع) نیز راضی نیست كه سلامت زایران به خطر بیفتدگروه اجتماعی| گزارشگر شبكه تلویزیونی سراغ مسافرانی می‌رود كه در تعطیلات عید فطر بدون توجه به توصیه‌ها و تذكرهای مسوولان، به شهرهای شمالی هجوم برده و در منطقه ساحلی مشغول تفریح هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،با تعجب میكروفن را رو به مسافران می‌گیرد و می‌پرسد: «مگر نگفتند سفر نكنید؟» مسافران هم گزارشگر و كل توصیه‌های دولت و «كرونا» را مورد تمسخر قرار می‌دهند و با لحن عوامانه می‌گویند: «كرونا دیگر تمام شد. این مدت هم بی‌خود می‌ترسیدیم و خانه‌نشین شده بودیم.»حدود 4 ماه از شیوع بیماری كووید 19 در كشور می‌گذرد.

حالا مسوولان وزارت بهداشت تذكرها و نگرانی‌های جدی‌تر و جدیدتری مطرح می‌كنند. از جمله اینكه «ویروس كرونا، نه تنها به دلیل افزایش دمای هوا ضعیف نشده، بلكه همچنان در حال فعالیت است.»  دیروز، مسعود مردانی، عضو كمیته علمی كرونا هشدار داد كه در حال حاضر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، كرمانشاه و هرمزگان موج دوم اپیدمی در حال جریان است و در تهران هم موج دوم بیماری، با سرعتی كند در حال پیشروی است و رعایت نشدن موازین بهداشتی، موج سوم بیماری را به دنبال خواهد داشت. 

علی‌اكبر حقدوست، مدیر كمیته اپیدمیولوژی كووید ۱۹ وزارت بهداشت هم دیروز با تاكید بر اینكه «هیچ مستندات علمی درباره ضعیف شدن ویروس كرونا وجود ندارد» بر تمام خوش‌بینی‌ها و شایعات درباره احتمال از بین رفتن ویروس در هوای گرم و در مناطق گرمسیر خط بطلان كشید.  مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند اگر امروز، تعداد بستری‌های كووید 19 در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها كم شده، دلیل، ضعیف شدن ویروس نیست بلكه ناشی از افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص آلودگی و گسترش بیماریابی است.

این توضیحات درباره نگران‌كننده‌تر شدن وضعیت شیوع بیماری و ماندگاری ویروس، ادامه هشدارها و تغییر رویه روزهای اخیر وزیر بهداشت است؛ همان روزی كه سعید نمكی به دلیل پافشاری‌های خسته‌كننده مسوولان استان خراسان رضوی برای بازگشایی شبانه‌روزی حرم مطهر امام رضا (ع) آن هم در این اوضاع نابسامان و خطرناك تحركات ویروس كرونا، شخصا عازم استان شد تا ضمن اعلام رودرروی تمام نگرانی‌ها و خطرها، تكلیف خود را با بی‌توجهی برخی مسوولان و شوخی فرض كردن قدرت این ویروس ناشناخته یك‌سره كند.

سعید نمكی، دو روز قبل، مستاصل از درخواست‌های مكرر غیركارشناسانه مسوولان استان خراسان رضوی برای بازگشایی حرم مطهر، رو به دوربین شبكه خبر، از خود در مقابل این درخواست‌ها رفع مسوولیت كرد و اختیار و مسوولیت تبعات پس از بازگشایی حرم مطهر رضوی را به مسوولان استان قدس سپرد و گفت: «با اختیار خودشان قرار شد حرم مطهر رضوی به صورت 24‌ساعته پذیرای زایران باشد و بنا به صلاحدید خودشان، از زایران بخواهند كه توصیه‌های بهداشتی را رعایت كنند.»

اما این اعلام موضع فقط به اظهارنظر صریح در مقابل دوربین شبكه خبر ختم نشد و در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس كرونا در محل استانداری خراسان رضوی هم، رفع مسوولیت در مقابل اصرار مقامات استانی برای بازگشایی حرم مطهر امام رضا (ع) كه از پرخطرترین اماكن از نظر رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی است را تكرار كرد و گفت:«دخالتی در ساعات بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی نخواهیم كرد. فقط می‌خواهیم فاصله‌گذاری و پروتكل‌های بهداشتی رعایت شود و البته بعد از ۱۰ روز از بازگشایی حرم مطهر، دوباره شرایط را ارزیابی می‌كنیم.»سعید نمكی در این نشست، با صراحت درباره تبعات بازگشایی شبانه‌روزی و لغو تمام محدودیت‌های تردد در حرم مطهر امام رضا هشدار داد؛ هشدارهایی كه بیش از تند بودن لحن یا حتی انتقادآمیز بودن، كناره‌گیری صریح وزیر از تبعات خطرناك برای استانی بود كه به عنوان یكی از بزرگ‌ترین استان‌های مهاجرپذیر كشور شناخته می‌شود.

نمكی در این هشدارهای صریح تاكید كرد: «هیچ دخالتی در ساعات بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی نخواهیم كرد چون به عنوان متولی سلامت كشور باید در محضر خدا و ملت پاسخگو باشم و از سوی دیگر باید به عنوان سرباز به فرمانده جلیل‌القدر خودم یعنی مقام معظم رهبری جواب بدهم. سخت‌ترین، غم‌انگیز‌ترین و ملال‌انگیزترین بخش مدیریت كرونا در كشور این بود كه مجبور باشیم برای سلامتی مردم، صحن و سرای امام رضا(ع) را ببندیم. مشهد مقدس، محور بازگشایی صحن‌های اماكن زیارتی در كشور است.

ما نگران بازگشایی شبانه‌روزی صحن حرم مطهر رضوی نیستیم، بلكه نگرانی ما از هجمه بی‌صبرانه عشاق امام رضا(ع) از سراسر كشور است و در سایر اماكن زیارتی، چنین شور و شعفی وجود ندارد و وقتی مطرح می‌شود كه صحن حرم مطهر رضوی به صورت شبانه‌روزی بازگشایی شده، با توجه به تعطیلی مدارس، مردم از اقصی‌نقاط ایران به مشهد سفر می‌كنند كه در این صورت هتل‌ها و سایر اماكن و مشاغل، درگیر می‌شوند. هیچ پدیده‌ای خطرناك‌تر از مزمن‌شدن كرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد یك كشور نیست.

برخی می‌گویند باید زندگی با كرونا را یاد بگیریم اما این به معنی زندگی با كرونای حاد نیست بلكه باید یاد بگیریم كه چگونه كرونا را مدیریت كنیم و در عین حال، چرخ اقتصاد كشور را بچرخانیم. اگر در استانی مانند خراسان رضوی بین كاهش مرگ و میر یا بازگشایی مشاغل بخواهیم اولویت‌بندی كنیم حتما باید مرگ و میر را كاهش دهیم و این اولویت اول ما است، در غیر این صورت، هراس و بیم بیماری، اجازه رونق اقتصادی را نمی‌دهد.»

نمكی در ادامه حرف‌های خود گفت: «كره جنوبی بعد از ۵ ماه، مدارس را بازگشایی كرد اما دوباره آنها را تعطیل كرد و زیبا نیست كه مشاغل یا محل‌هایی را بازگشایی كنیم اما دوباره مجبور به تعطیل كردن آنها شویم. همواره به همكارانم می‌گویم كه ما با پوریای ولی و تختی كشتی نمی‌گیریم، بلكه با ویروس چموشی كشتی می‌گیریم كه نگاه می‌كند كه از كجا بهتر می‌تواند لطمه بزند و آنجاست كه ما را گرفتار كرده و مرگ و میر را بالا می‌برد.

كرونا تمام نشده و هر لحظه ممكن است قدرتمندتر از قبل برگردد. اگر الان از دبیر كل سازمان جهانی بهداشت هم در مورد آینده بیماری كووید۱۹ بپرسید، اطلاعی ندارد و باید برای بدترین وضعیت خودمان را آماده كنیم كه اگر بدترین وضعیت رخ نداد، ضرر نكنیم.»

هشدارهای وزیر بهداشت، هیچ ربطی به كدورت او از زیر پا گذاشتن دستورالعمل‌های كشوری ستاد ملی مقابله با كرونا نداشت. نمكی این نگاه را داشت كه این دستورالعمل‌ها و الزامات ظرف 4 ماه گذشته، با دقت تدوین شده تا ضمن رعایت اولین و مهم‌ترین اولویت دولت كه همانا حفظ سلامت مردم است، از شدت تمام تبعات پیرامونی اعمال محدودیت‌های اجتماعی هم كاسته شود.

پس این‌بار، این هشدارها و نگرانی‌ها را خطاب به میلیون‌ها شهروندی گفت كه باید درك می‌كردند وزیر بهداشت به عنوان یك پزشك، به عنوان متولی سلامت و به عنوان كسی كه متعهد به كاهش هرچه بیشتر تبعات ویروس كروناست، تلاش كرده از سلامت مردم؛ سلامت هر انسان ساكن در شهر و روستا مراقبت كند، اما گاهی دامنه نفوذ و روابط برخی مسوولان یا چهره‌های پشت پرده، حتی از گستره اختیارات وزیر بهداشت هم بیشتر است. نمكی هم البته عالم به همین نكته كلیدی بود كه دو روز قبل در جمع مسوولان استان خراسان رضوی تاكید كرد:

«مقام معظم رهبری با یك پیغام ما در روزهای نخست كرونا، تدریس خودشان را تعطیل كردند و فرمودند هر كسی كه به دستورات و توصیه‌های ستاد ملی كرونا توجه نكند، گناه مرتكب شده و واجب است كه همه به مصوبات این ستاد عمل كنند. به جز ضریح حرم مطهر رضوی، فضاهای باز صحن در اختیار ستاد استانی مدیریت كرونا و مدیریت آن با آستان قدس است.

بنده به عنوان رییس ستاد ملی مدیریت كرونا و از سوی رییس‌جمهوری، به ستاد استانی كرونای خراسان رضوی اختیار می‌دهم كه در خصوص بازگشایی ۲۴ ساعته یا بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح تصمیم‌گیری كنند و هر كاری كه فكر می‌كنند صحیح است انجام دهند و تنها دخالت ما، نظارت بر رعایت پروتكل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و عدم تجمعات است.

اما اگر یك روستایی یا روستازاده به حرم مطهر رضوی بیاید و با سهل‌انگاری ما در سایه عشق امام رضا(ع) به این ویروس آلوده شود و جان خود را از دست بدهد، ما شریك قتل او هستیم و اگر در دنیا كسی متوجه نشود، روز قیامت باید پاسخگو باشیم و امام رضا(ع) نیز راضی نیست كه سلامت زایران به خطر بیفتد.»

دیروز اما، متولی سلامت ابعاد دیگری از نگرانی خود از بابت اصرارها و تصمیم‌های غیركارشناسانه مسوولان استان خراسان رضوی را به زبان آورد؛ ابعادی كه حالا نه فقط جان ساكنان این استان، بلكه سلامت تك‌تك افرادی كه عازم مشهد مقدس خواهند بود و قربانی تصمیم‌های بدون منطق مسوولان استان خواهند شد را تهدید می‌كند.  نمكی دیروز با كلامی صریح گفت:«دیروز صبح به رییس‌جمهوری عرض كردم با روالی كه اكنون می‌بینم و با این رفتار مردم و با فشارهایی كه برخی مسوولان برای برخی بازگشایی‌ها اعمال می‌كنند، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد. در روزهای اول كرونا دیدیم كه پزشك و پرستاران ما به سختی كار می‌كنند.

متاسفانه عده‌ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور كردند كه به راحتی همه‌چیز مهار شد و دیگر كرونا نداریم. من روز یكشنبه در رفت و برگشت به مشهد مقدس واقعا صحنه‌های غم‌انگیزی دیدم. در هواپیمایی سوار شدم كه مردم كیپ تا كیپ نشسته بودند، گرچه ماسك را هم همكاران پرواز می‌دادند، اما از آنجایی كه یك ربع تا پرواز طول كشید، ماسك‌ها را برمی‌داشتند و در فضایی دم‌كرده با یكدیگر صحبت می‌كردند.

مشاهده این وضعیت برای من به عنوان وزیر بهداشت كه بعد از سه ماه، اولین سفرم را می‌رفتم و رسانه‌ها می‌دانند كه طی این چند ماه ما چه كشیدیم تا غول پریشان و وحشی را مهار كردیم و تمام روح و روان‌مان گرفته شد، مثل شلاق بود كه این چگونه نشستن و فاصله‌گذاری‌ای است.

در صحن حرم‌ مطهر هم به نحو دیگری غصه خوردیم و متاسفانه دو اتفاق بد در حال وقوع است؛ یكی اینكه مردم فكر می‌كنند كه كرونا تمام شده و نمی‌دانند كه كرونا می‌تواند به همین راحتی بازگردد. متاسفانه برخی مسوولان هم تصور كرده‌اند كه كرونا تمام شده و همواره به من فشار می‌آورند كه اینجا و آنجا را باز كنیم. آقایی از فلان ستاد یا فلان وزارتخانه باورش شده كه همه‌چیز عادی‌ است پس باید همه جا را راه بیندازیم.

در حالی كه این‌طور نیست، كرونا نه تنها تمام نشده، بلكه هر لحظه ممكن دچار پیك خطرناك شویم.» اعتراضات اخیر وزیر بهداشت را باید فارغ از صف‌بندی‌های سیاسی دید. وزیر به عنوان عضوی از كابینه دولت، حقوق می‌گیرد كه به وظایف خود عمل كند و در قبال تمام سوالات رییس هیات دولت پاسخگو باشد. اما وقتی وزیر با جماعتی طرف حساب می‌شود كه نه تنها كلمه‌ای از حرف‌های وزیر را نمی‌شنوند یا نمی‌خواهند بشنوند بلكه به وزیر انگ «سنگ‌اندازی در فرایض دینی و تشویق به دین‌گریزی و بی‌رغبت كردن جوانان به زیارت حرمین شریفین» می‌زنند چه تكلیفی باید در پیش بگیرد؟  نمكی دیروز در ادامه حرف‌هایش گفت:

«اكنون در استان‌های سیستان و بلوچستان، كرمانشاه، هرمزگان گرفتار پیك هستیم. ما مرگ‌ها را به زیر ۳۰ كاهش داده بودیم و برای رسیدن به این نتیجه، واقعا نفس‌مان گرفته شد؛ آن‌هم در اوج تحریم اما دیروز ۵۰ درصد از مرگ‌های‌مان مربوط به سه استان بود. در هفته گذشته تمام همكاران ستادی آواره استان‌هایی بودند كه روند ابتلا در آنها صعودی بوده و من ‌هم شب تا صبح با آنها در تماس بوده‌ام. مدیریت این كار بسیار سخت است. كشوری در اوج تحریم، با بی‌پولی و گرفتاری و هزار دغدغه باید كرونا را مدیریت كند.

هرچه از مردم خواهش كردیم كه عروسی و عزا برگزار نكنید، اما گوش نكردند و در استانی مانند خوزستان‌ همه مراسمات را برگزار كردند و قبیله‌ای آمدند و رفتند و روبوسی و هلهله كردند، در حالی كه ما می‌دانستیم این یك زنگ خطر است برای شیون‌های آینده اما متاسفانه هرچه گفتیم كسی گوش نكرد. وقتی یك آمار مرگ به من گزارش می‌دهند، نه به این خاطر كه به عنوان وزیر بهداشت مورد مواخذه‌ام، بلكه خودم را فرزند یا عضو همان خانواده‌ عزادار می‌دانم.

این ویروس نه‌تنها آرام‌تر و نجیب‌تر نشده، بلكه به مراتب نانجیب‌تر هم شده است. در خوزستان، جوان‌مان بر اثر كرونا فوت كرد. در سیستان و بلوچستان افراد ۳۲ ساله و ۴۰ ساله را از دست دادیم. سه روز پیش در بندرعباس پرستار ۴۲ ساله ما فوت كرد.

بنابراین ویروس نه‌تنها آرام نشده بلكه چهره چموش‌تری هم در برخی جاها از خودش بروز می‌دهد.ما همزمان با اینكه داریم كرونا را جمع می‌كنیم، گرفتار سایر بیماری‌های عفونی و هر ساله هم می‌شویم. وقتی همه خوشحالند كه امسال در سیستان‌و‌بلوچستان بارندگی خوب بوده، ما گرفتار آب‌های راكد و مالاریا هم می‌شویم. از مردم خواهش می‌كنم كمی به ما و همكاران من و به جان خودشان رحم كنند، فاصله‌گذاری را جدی بگیرند، استفاده از ماسك را جدی بگیرند. اگر مردم از تحمل ماسك در هوای گرم خسته می‌شوند، ما هم خسته می‌شویم.»

وقتی وزیر بهداشت هشدار می‌دهد كه «از ویروس كرونا در دقیقه 90 گل خواهیم خورد»، این هشدار دو معنای تاسف‌آور دارد؛ ایرانی‌ها با وجود ادعاهای فراوان، از حداقل‌های رعایت حقوق شهروندی هم ناآگاهند. حداقل‌های حقوق شهروندی به این معناست كه باید به حق سلامتی هزاران شهروندی كه در این 4 ماه، سختی‌های خانه‌نشینی و سفر نرفتن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت كردند، احترام گذاشته و با رفتارهای خودخواهانه و از سر بی‌مسوولیتی، این حق را برای سایر شهروندان مختل نكرده و شرایط اجتماعی از بابت كند شدن چرخه ویروس كرونا را به خطر نیندازیم. خودداری از سفرهای تفریحی و ترددهای غیر ضروری از مهم‌ترین وظایفی است كه در قبال هزاران شهروند بر گردن ماست.

  استیصال وزیر بهداشت از رفتارهای تعداد قابل توجهی از مردم كه قائل به رعایت حقوق انسانی هموطنان خود نیستند، نشان می‌دهد ایرانی‌ها، فقط در شعار دادن، از همدیگر سبقت می‌گیرند اما پای عمل كه می‌رسد، واقعیت‌های تلخی آشكار می‌شود. مصداق بارز اینكه هزاران پرستار و پزشك، ظرف 4 ماه گذشته، از جان خود گذشتند و در نوبت كاری‌های 24 ساعته برای خدمت به مبتلایان كووید 19، از وظایف قانونی خود در قبال اعضای خانواده‌شان چشم‌پوشی كردند.

مردمی كه در این ایام عازم سفرهای تفریحی شده و با به سخره گرفتن توصیه‌های مسوولان بابت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از ترددهای غیر ضروری، در تعارض با حقوق شهروندی رفتار می‌كنند، حق این جامعه خدوم و زحمات 4 ماهه و طاقت‌فرسای آنها را هم تضییع می‌كنند. حالا شمایید و این جاده‌های بین استانی در این ایام تعطیلات كه چشم‌انتظار قدوم مبارك شماست. اگر سر سوزنی، قائل به احترام به حقوق دیگران هستید، لطفا برنامه سفر تفریحی خود را لغو كرده و با احترام به سلامت و جان هزاران انسان، در خانه بمانید. 
 
اگر یك روستایی یا روستازاده به حرم مطهر رضوی بیاید و با سهل‌انگاری ما در سایه عشق امام رضا(ع) به این ویروس آلوده شود و جان خود را از دست بدهد، ما شریك قتل او هستیم و اگر در دنیا كسی متوجه نشود، روز قیامت باید پاسخگو باشیم و امام رضا(ع) نیز راضی نیست كه سلامت زایران به خطر بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha