دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

آب از شنبه شب پشت درهای بخش «غیزانیه» رسید؛ اتفاقی که بعد از 4سال وعده‌های مکرر، حداقل برای 13روستا از دهستان «مشرحات» که در فاز اول طرح آب‌رسانی به منطقه تعریف شده‌اند، دلگرم‌کننده بود.

صدای پای آب در «غیزانیه»

سلامت نیوز:آب از شنبه شب پشت درهای بخش «غیزانیه» رسید؛ اتفاقی که بعد از 4سال وعده‌های مکرر، حداقل برای 13روستا از دهستان «مشرحات» که در فاز اول طرح آب‌رسانی به منطقه تعریف شده‌اند، دلگرم‌کننده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،هرچند اهالی سایر روستاهای منطقه و دام‌هایشان همچنان منتظر عملی شدن وعده مسئولان هستند تا گرمای امسال که نه، شاید خرماپزان سال بعد را آسوده‌تر پشت سر بگذارند.  اهالی غیزانیه اهواز همین چند هفته پیش بود که به سال‌ها کم‌آبی و عملی نشدن وعده مسئولان اعتراض کردند. «غیزانیه» شامل دو روستای «مشرحات» و «غیزانیه‌بزرگ» با 85روستاست که از این تعداد چند روستا در محدوده شهر اهواز، مشکل خاصی ندارند. «مشرحات» و «غیزانیه بزرگ»‌ هرکدام یک خط لوله 12اینجی آب داشتند، اما خط لوله «غیزانیه بزرگ» فرسوده است و جوابگوی جمعیت منطقه نیست و ازسوی دیگر همین خط لوله فرسوده هم به صورت 24ساعته خدمات‌رسانی ندارد.


آب «سفیره» در انتظار مجوز شرکت گاز

 حالا و بعد از بهره‌برداری از فاز اول طرح آب‌رسانی، دهیاران «غیزانیه» معتقدند این فاز چندان دردی از مشکلات روستاییان دوا نمی‌کند و فقط می‌تواند بخش اندکی از کمبود آب تعدادی از روستاهایی که شبکه آ‌ب‌رسانی داشتند را بهبود بخشد. «سفیره» از همین روستاهاست؛ درست در نقطه ابتدایی «غیزانیه»؛ جایی که ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی به «غیزانیه» قرار دارد، اما همین روستا با 100خانوار، با وجود بهره‌برداری از فاز اول طرح آب‌رسانی هنوز مشکل تامین آب آشامیدنی دارد که دلیل آن، فرسودگی شبکه آب‌رسانی روستاست. 

«شهید نواصری» عضو شورای روستای «سفیره» توضیح می‌دهد که اهالی از سال93 پیگیر تعویض و نوسازی شبکه آب روستا هستند، اما این پیگیری با وجود نامه‌نگاری و طی مراحل اداری در فرمانداری، بخشداری، استانداری، آبفا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هنوز به نتیجه نرسیده است.  به گفته وی، لوله‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح، تامین و پیمانکار برای اجرا تعیین شده، اما فعالیت پیمانکار منوط به صدور مجوز شرکت گاز است. فعالیت عمرانی در هر وجب از خاک منطقه «غیزانیه» به دلیل رد شدن لوله‌های گاز از زیر زمین به مجوز شرکت گاز نیاز دارد که مسئولان آن فعلا اهالی را با وعده‌های یک هفته تا دو هفته‌ای بلاتکلیف گذاشته‌اند. 


«ابویرو» تشنه‌تر از همیشه

در «سفیره» مردم منتظر بهبود شبکه آب‌رسانی هستند، اما در «ابویرو» فعلا امیدی به آب‌رسانی نیست. این روستا برخلاف «سفیره» نقطه پایان «غیزانیه»‌ است. «جارح زرگانی» دهیار روستای «ابویرو» از 450خانوار «ابویرو» می‌گوید که سال‌هاست منتظر تحقق وعده‌ها هستند تا دیگر برای دو تانکر آب در ماه بحث و جدلی نداشته باشند یا چشم‌ دام‌هایشان به اندک باران جمع شده در گوراب‌ها خشک نشود. 

او توضیح می‌دهد که اهالی با 14چاه نفت، دو ایستگاه پتروشیمی‌، 2200 رأس گوسفند و 100 رأس گاو  هیچ وقت رنگ آب‌رسانی را جلوتر از 40کیلومتری روستایشان ندیده‌اند. اهالی باید حواله آب بخرند و همان را هم ماهی دو بار در 50-60کیلومتری روستا تحویل بگیرند. آن‌هایی که وسیله دارند با تراکتورهایشان سر گوراب‌ها (جایی برای جمع شدن آب باران) می‌روند تا چند دبه آب برای دام‌ها نصیب‌شان شود؛ اگر باران آمده باشد.

 روستای «ابویرو» از نقطه پایان فاز سوم طرح آب‌رسانی به غیزانیه، حدود 60کیلومتر و از اهواز بیش از 100کیلومتر فاصله دارد و به گفته زرگانی برای هیچ‌یک از 32روستای مسیر «زرگان محمد» فاز آب‌رسانی تعریف نشده است. 


قبض‌های آب در «حمیره»‌ تشنه

«حمیره» هم با اینکه در فاز سوم گنجانده شده، اما وضع بهتری از «ابویرو» ندارد. این روستا با 250 نفر جمعیت، کشاورزی دیم دارد و امیدش برای کشت به باران است. «شیخ کامل زرگانی» دهیار «حمیره» از حضور تانکرهای آب گروه‌های جهادی می‌گوید، اما می‌پرسد تا چه زمانی قرار است مشکل مردم با این تانکرها تامین شود و بالاخره باید سرانجامی هم برای فاز دوم و سوم طرح آب‌رسانی به «غیزانیه» مشخص باشد.

اهالی «حمیره» و 32 روستای تعریف شده در فاز سوم با وجود چاه‌های آب و شرکت‌ گاز و پتروشیمی توقع زندگی بهتری را داشته‌اند، اما حالا لوله‌ آب سیراب‌شان نکرده و فقط قبض‌های آب را روی دست‌شان گذاشته است. زرگانی توضیح می‌دهد که اهالی این روستا هر دو ماه یک ‌بار بدون استفاده از آب لوله‌کشی از 5 تا 10هزارتومان باید قبض آب را بپردازند. او و اهالی روستاها معتقدند مشکل آب «غیزانیه» هزینه آن‌چنانی روی دست نهادی نمی‌گذاشت که حل آن، چند سال طول کشید. 


بار مشکل «غیزانیه» به اهواز هم می‌رسد

«رحیم کعب عمیر» عضو شورای شهر اهواز هم با اینکه مسئولیتی برای پاسخگویی به این مسائل ندارد، اما به عنوان فردی که درسال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی از پایه‌گذاران جهاد سازندگی در منطقه «غیزانیه» بوده است، نظری شبیه به اهالی دارد. عمیر مشکل «غیزانیه»‌ را مشکل اهواز هم می‌داند و معتقد است حل نشدن محرومیت‌های روستاهای این منطقه بار حاشیه‌نشینی را بر دوش اهواز می‌گذارد. 

«غیزانیه» از نگاه عمیر و بسیاری از کارشناسان و دهیاران منطقه، یک سرزمین غنی از نظر کشاورزی است که اگر به آن رسیدگی شود، می‌تواند تولید کشاورزی و دامداری کشور و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تامین کند و ثروت زیادی به‌همراه داشته باشد. اما بی‌توجهی به این ظرفیت نتیجه سوءمدیریت است که «شیخ کامل زرگانی» دهیار «حمیره» هم به آن اشاره می‌کند.

هزینه برای تامین آب منطقه می‌تواند در سال‌های آینده ارزش‌افزوده زیادی به همراه داشته باشد؛ همان‌طور که در گذشته چنین بود.  «رحیم کعب عمیر» از غیزانیه محروم خاطره خوشی هم دارد و آن، کمک سیل‌زدگان سال58 این منطقه به آوارگان جنگ‌زده‌ای است که از شهرهای اطراف مانند آبادان و بستان و هویزه آمده بودند.

عضو شورای شهر اهواز با یادآوری این خاطره خواسته اهالی «غیزانیه» را برای حل مشکل آب به حق می‌داند.   اهالی «غیزانیه» هم تامین پایدار آب را حق خود می‌دانند و امید 85 روستای «غیزانیه بزرگ» و «مشرحات» به تکمیل فازهای دوم و سوم است؛ آب، التیامی است بر محرومیت شدید روستاهایی چون «سودان» که شاید هیچ‌کس‌ نام‌شان را هم نشنیده باشد.


شروع انتظار برای فاز دوم و سوم آب‌رسانی به غیزانیه

 قائم‌مقام آبفای روستایی خوزستان، فاز اول آب‌‌رسانی به «غیزانیه» را علاوه بر خط انتقال آب تا «سفیره» شامل تکمیل تصفیه‌خانه شهید الماسی و اصلاح پمپاژ «سفیره» هم می‌داند که با بهره‌برداری از آن بخش زیادی از مشکلات مردم «غیزانیه» حل می‌شود. «عادل حرباوی» از آغاز به کار فاز دوم و فعالیت پیمانکار طی چند روز آینده هم خبر می‌دهد  می‌گوید:

پیش‌بینی‌ می‌شود این پروژه که هدف از اجرای آن بازسازی خطوط انتقال آب از «سفیره» تا «نزهه» است، طی 2 تا 3ماه آینده به بهره‌برداری برسد. با بازسازی خطوط انتقال آب هر میزان تولید آب به نقطه هدف می‌رسد و پمپاژ حداکثری خواهد بود. او درباره فاز سوم آب‌رسانی به «غیزانیه» هم توضیح می‌دهد: فاز سوم از ایستگاه «نزهه» تا «دهلاییه» 20-30 کیلومتر است که بعد از تامین اعتبار آغاز می‌شود.

چند نهاد برای تامین اعتبار به ما قول دادند و پیش‌بینی می‌کنیم با تامین اعتبار صددرصد مشکل تا پایان سال حل شود. در این فاز، مشکل آب 30روستای شمال غیزانیه که در حال حاضر آب‌شان از رامهرمز تامین می‌شود، به‌طورکامل رفع می‌شود. حرباوی تاکید می‌کند که همه این جزئیات برای اهالی توضیح داده شده است.

او می‌گوید: هرچند اجرای فاز دوم و سوم کمی دیرتر است، اما حداقل امیدواریم با تکمیل فاز اول آب‌رسانی سیار به روستاهای فاز دوم و سوم تقویت می‌شود تا در نهایت مشکل آب اهالی و دام‌های همه روستاهای «غیزانیه» حل شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha