معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر فشار خون و چربی خون را در کشور کنترل کنیم تا ۵۰ درصد مرگ‌های زودرس کاهش می‌یابد.

کاهش ۵۰ درصدی مرگ‌های زودرس با کنترل چربی و فشار خون

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر فشار خون و چربی خون را در کشور کنترل کنیم تا ۵۰ درصد مرگ‌های زودرس کاهش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز، رضا ملک زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت، کاهش این نوع مرگ ها در کشور با کنترل فشارخون و چربی خون است.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش های حوزه سلامت در ایران بیماری های قلب - عروقی است و تقریبا نیمی از مرگ و میرها در ایران ناشی از این بیماری است. بیش از ۴۰ درصد این مرگ ها در سنین زیر ۷۰ سال رخ می دهد که به مرگ های زودرس معروف شده است. نزدیک به ۲۰ درصد این نوع مرگ ها در سنین زیر ۵۰ سال رخ می دهد که خیلی زودرس است.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت بر کاهش ۲۵ درصدی مرگ های زودرس در ۵ تا ۶ سال آینده در کشورها تاکید دارد و ما هم برنامه هایی برای رسیدن به این هدف تدوین کرده ایم.

شاخص امید به زندگی در مردان و زنان ایرانی باید به بیش از ۸۰ سال برسد

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت این است که شاخص امید به زندگی در مردان و زنان ایرانی به بیش از ۸۰ سال برسد.

ملک زاده افزود: خوشبختانه در ۴۰ سال گذشته در این شاخص رشد خوبی داشتیم و امید به زندگی در مردان به ۷۶ سال و در زنان حدود به نزدیک ۸۰ سال رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص های مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، ارتقای شاخص امید به زندگی است. این شاخص نشان دهنده پیشرفت یک کشور در حیطه سلامت است.

رییس انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران بیان داشت: اختلافی که بین مردان و زنان در شاخص امید به زندگی وجود دارد؛ ناشی از مجموعه ای از بیماری ها است که معمولا مردان بیشتر در معرض آن هستند.

معاون وزیر بهداشت، یکی از این موارد را حوادث و سوانح اعلام کرد و گفت: در این حوادث معمولا مرگ مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.

پیشگیری عملی ترین راهکار برای حفظ و ارتقای سلامت است

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ارزان ترین و عملی ترین راهکار برای رسیدن به حفظ و ارتقای سلامت را پیشگیری اعلام کرد و گفت: بیماری ها علاوه بر هزینه گزاف، ناتوانی های زیادی در افراد به وجود می آورند.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت هایی مانند شبکه های بهداشتی متعدد در کشور و اجرای برنامه هایی در حوزه نظام سلامت، به تدریج می توان از سرطان ها، بیماری قلبی - عروقی و کلیوی، ریوی پیشگیری کرد.

ملک زاده ادامه داد: اگر برنامه ریزی لازم صورت گیرد در ۸۰ درصد موارد می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد.

وی بیان داشت: در چند ماه اخیر با توجه به اپیدمی کرونا بخش اعظمی از توان و امکانات نظام بهداشت برای مقابله با این بیماری  صرف می شود؛ ولی به تدریج آماده اجرای برنامه های پیشگیری بیماری های غیر واگیر می شویم تا از بروز این بیماری ها جلوگیری کنیم.

پروستات شایع ترین سرطان مردان

ملک زاده بیان داشت: در گذشته شایع ترین سرطان در ایران معده بود، ولی الان سرطان پروستات به تدریج از آن پیشی گرفته است.

معاون وزیر بهداشت، یکی از مشکلات مردان در حوزه سلامت را سرطان هایی مانند سرطان پروستات اعلام کرد و ادامه داد: پروستات در سال های اخیر یکی از سرطان های شایع بوده و شایع ترین سرطان مردان در بسیاری از استان ها شده است.

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: یکی دیگر از سرطان ها که جزو پنج سرطانی است که به خصوص در مردان خیلی زیاد دیده می شود، سرطان مثانه است. این ۲ سرطان جزو سرطان هایی است که با اقدامات لازم می توان از ابتلای بسیاری از مردم به آنها پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha