شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

با نزدیك شدن به فصل گرما، طبق معمول سال‌های گذشته باید احتیاط‌ و اصول بهداشتی لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو را رعایت كرد.

مراقب تب كریمه كنگو باشید

سلامت نیوز: با نزدیك شدن به فصل گرما، طبق معمول سال‌های گذشته باید احتیاط‌ و اصول بهداشتی لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو را رعایت كرد.

به گزارش سلامت نیو زبه نقل از روزنامه جام جم ،هر چند تا كنون آمار رسمی مبتلایان در بهار 1399 از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است، اما خبرها حاكی از آن است كه در استان اردبیل یك مورد قطعی ابتلا گزارش شده است و آلودگی در سایر استان‌های كشور نیز محتمل است.یكی از ویروس‌های جنس نایرو ویروس، عامل بیماری تب كریمه كنگو است. این بیماری، مشترك بین انسان و دام است و از طریق دام‌های اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و... منتقل می‌شود.

خوشبختانه طیور نسبت به این بیماری مقاوم بوده و لذا گوشت مرغ معمولا خطر چندانی ندارد.ذبح خانگی دام‌ها در خارج از كشتارگاه و بدون نظارت دامپزشك از رفتارهای پرخطر و غیربهداشتی است. زیرا حیوانات بیمار معمولا علائمی نشان نمی‌دهند و این موضوع پیشگیری از بیماری را مشكل می‌كند.گزیدگی با كنه از راه‌های ابتلای انسان است. همچنین تماس با ترشحات دام بیمار از دیگر راه‌های ابتلا بوده و لذا دامداران، دامپزشكان، كاركنان كشتارگاه، قصاب‌ها، آشپزها و... در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تماس مستقیم و خوردن گوشت و اندام‌های خوراكی حیوانات بیمار نیز سبب ابتلای انسان می‌شود. بنابراین هنگام خرد كردن و بسته‌بندی قطعات گوشت قرمز در منزل حتما باید از دستكش استفاده كرد.پس از گذشت حدود یك هفته از آلودگی انسان، علائم تب كریمه كنگو شامل تب، لرز، ترس از نور، درد عضلانی، تهوع و سردرد آغاز می‌شود. سپس خونریزی نقطه‌ای یا خونریزی زیرپوستی گسترده شروع می‌شود كه حتی ممكن است رنگی مشابه كبودشدگی پوست را ایجاد كند.

خونریزی در لثه و اندام‌های داخلی بدن نیز محتمل است. این بیماری وخامت زیادی داشته و نرخ كشندگی آن حدود 20 درصد است.در مناطق پرخطر و در فصول گرم كه تب كریمه كنگو شایع‌تر است، بهتر است بلافاصله پس از خرید گوشت تازه از قصابی و انتقال به منزل حتما آن را مستقیما به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید. طی این مدت، گوشت دچار انقباضات داخل سلولی می‌شود كه نهایتا منجر به ایجاد شرایط اسیدی در گوشت و نابودی ویروس خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha