چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 299135

انسان‌ها در مقابل ناكامی احساس‌های متفاوتی را تجربه می‌كنند. اما آنچه بین آنها مشترك است، احساس ناراحتی ناشی از ناكامی است و البته میزان ناراحتی و واكنش‌های آنها در مقابل ناكامی متفاوت است.

مساله سرخوردگی در روابط زناشویی

سلامت نیوز:انسان‌ها در مقابل ناكامی احساس‌های متفاوتی را تجربه می‌كنند. اما آنچه بین آنها مشترك است، احساس ناراحتی ناشی از ناكامی است و البته میزان ناراحتی و واكنش‌های آنها در مقابل ناكامی متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،اصولا زمانی كه فرد به اهداف و خواسته‌های خود دست پیدا می‌كند، احساس رضایتمندی می‌كند و در مقابل اگر موفق نشود، ممكن است دچار سرخوردگی، تسلیم، خشم و عصبانیت و تحریك‌پذیری روانی شود. سرخوردگی باعث ایجاد منفی‌اندیشی، كاهش خودباوری، از دست دادن تحمل و شكیبایی، احساس ناكامی، غمگینی و احساس بیهودگی می‌شود كه می‌تواند فرد را تا مرز افكار بسیار منفی و حتی خودكشی پیش ببرد.

هرچه موضوع مورد نظر مهم‌تر باشد، در صورت دست نیافتن به آن، میزان ناراحتی و سرخوردگی روانی شدیدتر خواهد بود.سرخوردگی علاوه‌بر زندگی فردی می‌تواند در زندگی زناشویی نیز رخ دهد. زمانی كه فردی دچار سرخوردگی زناشویی می‌شود در حقیقت دچار كاهش دلبستگی عاطفی می‌شود كه این مسأله با كاهش توجه نسبت به همسر، سردی عاطفی و احساس بی‌علاقه‌ بودن به همسر و بی‌تفاوتی نسبت به زندگی مشترك همراه می‌شود.

پیامدهای این نوع سرخوردگی‌ها در شرایطی كه شدت یابد می‌تواند جدایی یا طلاق عاطفی را به همراه داشته باشد.عواملی مانند سرزنش‌های بیش از حد، تحقیر و درك‌ نكردن شریك زندگی، تایید نشدن و دیده نشدن از سوی همسر، باعث می‌شود تا فرد دچار سردی و دلزدگی شود و چنانچه فردی برنامه و دیدگاه‌های خاصی را نسبت به زندگی زناشویی داشته و از آنها دور بماند یا زندگی مشترك خود را موفق ارزیابی نكند، ممكن است دچار سرخوردگی زناشویی شود.

باید توجه داشته باشیم سرخوردگی زناشویی باعث كاهش سلامت روانی در زوجین می‌شود و نیاز به صمیمیت در این زوج‌ها به‌درستی برآورده نمی‌شود. مدام از یكدیگر دلخور هستند، تلخ‌زبانی می‌كنند و به جای گفت‌وگوی مؤدبانه و محترمانه و بیان خواسته‌ها به شیوه صحیح، بیشتر زخم زبان می‌زنند، متلك‌پرانی می‌كنند و باعث می‌شوند رنجش بین آنها عمیق‌تر شود.

در این نوع زندگی‌ها زوجین از گفت‌وگو پرهیز می‌كنند یا هر زمانی كه می‌خواهند گفت‌وگو كنند، به‌سادگی بین آنها دعوا رخ می‌دهد یا در حالت تكانشی و عصبانیت با یكدیگر گفت‌وگو می‌كنند. در این شرایط نسبت به یكدیگر بی‌حرمتی صورت می‌گیرد كه لازم است برای درمان از زوج‌درمانی بهره گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha